Bromsa DC-motor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
jihe
Inlägg: 2408
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Bromsa DC-motor

Inlägg av jihe »

Till min svarv har jag en löpbandsmotor på runt 1,1 kW, kring 200 V. Vanlig borstad DC-motor. Den har svänghjul, vilket bidrar till att svarven tar lite för lång tid att stanna när man stänger av. Svänghjulet ger andra fördelar, så jag vill inte ta bort det.

Den stannar nu på kanske fyra fem sekunder. Får jag ner det till under en sekund är det ok.

Funderar på elektrisk broms. Men hur bör man tänka där? Att bara kortsluta känns våldsamt, jag antar att man bör planera in något slags bromsresistor? Hur skall man tänka kring dimensioneringen av den?

Utgör det någon fara för motordrivaren att koppla in bromsen? Jag har en drivare liknande den i den här tråden. Min tanke var att slå på bromsen med ett relä med en kort fördröjning på kanske 0,1 sek efter att man slutat skicka PWM till drivaren.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5785
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Bromsa DC-motor

Inlägg av pi314 »

Ungefär hur lång tid tar det för motor/svänghjul att komma upp i varv? Om det går på, säg, någon eller ett par sekunder, så borde en elektrisk motorbroms kunna fungera ganska bra.

Även om det skulle vara OK att kortsluta så håller jag med om att det känns lite brutalt. Jag antar att det är en borstad motor?

Jag skulle börja med att tänka så här.

I drift med 1100 watt, 200 volt är strömmen 1100/200 = 5,5 ampere.

Ett motstånd på 200/5,5 = 36 Ω skulle ge en initial bromseffekt som är ungefär lika som accelererande effekten. När varvtalet minskar, minskar spänningen och därmed bromseffekten.

Jag tror att man kan ha ett mindre motståndsvärde, t.ex. 10-20 Ω utan att riskera problem.

Även om peakeffekten i motståndet närmar sig kW, så blir det under så kort tid att motstånden knappast hinner värmas upp. Men, motståndet måste ändå tåla peakeffekten.

/Pi
jihe
Inlägg: 2408
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Bromsa DC-motor

Inlägg av jihe »

Den startar i princip omedelbart. Jag har lagt in upprampning av hastigheten i min PWM-genererering för att göra starten mjukare.

Man kanske då skulle börja testa med runt 72 Ω för att minska kravet på effekttålighet lite och se om bromsverkan blir tillräcklig?

Behöver motståndet alltså tåla peakeffekten? Jag trodde man kunde tulla lite på det genom att det är så kort tid. Får ha det i åtanke.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bromsa DC-motor

Inlägg av TomasL »

Har omformaren anslutning för bromsmotstånd, i så fall får du kontrollera med tillverkaren av omformaren vad som är lämpligt. Då bör du även kunna styra hur snabbt den skall bromsa.
jihe
Inlägg: 2408
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Bromsa DC-motor

Inlägg av jihe »

Omformare? Du såg att det var en DC-motor?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bromsa DC-motor

Inlägg av TomasL »

Javisst, det går att köra DC-motorer på omformare också, och du skrev
Jag har lagt in upprampning av hastigheten i min PWM-genererering för att göra starten mjukare.
Vilket jag tolkar som att du kör den via någon form av omformare.
jihe
Inlägg: 2408
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Bromsa DC-motor

Inlägg av jihe »

Du ser i min länk vad jag kör den på. PWM genererar jag med en Arduino.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Bromsa DC-motor

Inlägg av TomasL »

Vilken länk?
Men ok, då förstår jag.
jihe
Inlägg: 2408
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Bromsa DC-motor

Inlägg av jihe »

jihe skrev: 24 februari 2023, 08:36:16Jag har en drivare liknande den i den här tråden.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5785
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Bromsa DC-motor

Inlägg av pi314 »

jihe skrev: 24 februari 2023, 09:45:15 Den startar i princip omedelbart. Jag har lagt in upprampning av hastigheten i min PWM-genererering för att göra starten mjukare.

Man kanske då skulle börja testa med runt 72 Ω för att minska kravet på effekttålighet lite och se om bromsverkan blir tillräcklig?

Behöver motståndet alltså tåla peakeffekten? Jag trodde man kunde tulla lite på det genom att det är så kort tid. Får ha det i åtanke.
Jag menade väl ungefär att en 1/8-wattare troligen brinner upp. Hur det är med peak-tåligheten på lite större motstånd vet jag inte. Om motståndet är trådlindat så tål det kanske en hel del "peak"?

Begrepp att söka på är "pulse load" eller "pulse power".

Här är en spec där dom beskriver hur man ska räkna på pulståligheten (sid 6).

https://elektronik-lavpris.dk/files/use ... 526235.pdf

/Pi
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bromsa DC-motor

Inlägg av MiaM »

Tips på bromsmotstånd: Vanliga elelement.

Men om du använder ett sånt så rekommenderar jag att du kopplar om så att elementets termostat och överhettningsskydd bryter 230V-matningen in till svarven. Anledningen är att dessa är avsedda för AC och skulle det bli fel så att bromsmotstånd och matning in är igång samtidigt så har du inget fungerande skydd och skulle elementet råka bli övertäckt så har du en rejäl brandfara.

Som en mycket tveksam bonus så får du också ett skydd som automatiskt stänger av svarven ifall verkstaden håller på att brinna ner, så det blir lite större chans att lagren i svarven inte steks av överhettning från eldsvåda :wink: :wink:
jihe
Inlägg: 2408
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Bromsa DC-motor

Inlägg av jihe »

Jag har en halogenlampa på 600 W, 230 V. En fördel med den är väl att den får högre resistans när den blir varm. Nackdel är att den har låg resistans från början. Men man skulle kunnna testa den och se hur våldsam inbromsningen blir.

Annars har jag en bunt aluminiumkapslade stora effektmotstånd jag skulle kunna testa att kombinera ihop något med.
Bobbox
Inlägg: 653
Blev medlem: 17 april 2004, 01:23:00
Ort: Orust

Re: Bromsa DC-motor

Inlägg av Bobbox »

jag har en sån här liggandes och skräpar.
https://www.walkerindustrial.com/KBRG-2 ... rg-255.htm
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Bromsa DC-motor

Inlägg av Mindmapper »

jihe skrev: 24 februari 2023, 11:06:30 Jag har en halogenlampa på 600 W, 230 V. En fördel med den är väl att den får högre resistans när den blir varm. Nackdel är att den har låg resistans från början. Men man skulle kunnna testa den och se hur våldsam inbromsningen blir.

Annars har jag en bunt aluminiumkapslade stora effektmotstånd jag skulle kunna testa att kombinera ihop något med.
Det är ju ungefär halva effekten som motorn är på. Det kommer dock att bli en stor stötström när halogenlampan är kall. Prova istället en 100W eller 60W lampa eller något så att du börjar få ett hum om vad som du kan bli nöjd med. Då får du en vägledning i vilken resistans du börjar behöva och kan kanske snickra ihop något av dina effektmotstånd
Skriv svar