Hjälp, någon som kan hjälpa mig, HTML och CSS

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp, någon som kan hjälpa mig, HTML och CSS

Inlägg av TomasL »

I joomla finns det en user.css, som om jag fattat det rätt överrider vissa delar i mallen.
Man varnar specifikt för att gå in i själva mallen för att redigera, då den blir överskriven vid nästa uppdatering, typ.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp, någon som kan hjälpa mig, HTML och CSS

Inlägg av SeniorLemuren »

Du kan göra en kopia av mallen och döpa till t.ex. "minUser.css". Där kan du fritt göra dina ändringar. Går det riktigt fel på grund av något misstag så aktiverar du originalfilen User.css igen. Om du vill ändra t.ex texten "Style: card outline" så söker du rätt på card outline i CSS och ändra den till vad du vill ha. Men som sagt kolla youtube 11 minuter först.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp, någon som kan hjälpa mig, HTML och CSS

Inlägg av TomasL »

Nånting jag inte begripit och inte hittat någon förklaring på är vad det är för skillnad mellan Card och noCard
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hjälp, någon som kan hjälpa mig, HTML och CSS

Inlägg av Nerre »

SeniorLemuren skrev: 23 februari 2023, 16:52:57 Länken jag bifogade visar ju hur enkelt det hela är. Jag brukar arbeta så här. Jag kopierar originalfilen och testar fram vad jag vill ändra, spara ändringen i en egen CSS-fil som jag läser in efter originalfilen,
Ja, det där är ju en bra sak att tänka på, C:et i CSS står ju för Cascading.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Hjälp, någon som kan hjälpa mig, HTML och CSS

Inlägg av papabear »

Nu är inte jag insatt i mallen eller joomla, men jobbar med html/css dagligen.

Har du hittat denna? https://magazine.joomla.org/all-issues/ ... ips-tricks
Ska man bara snabbt testa nåt kan man ju dra upp devtools med F12 (i browsern), eller ctrl+shift+c och markera ett element man vill fippla med.
Annars skulle jag nog ladda hem en statisk sida och öppna html/css med vs code och live server.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp, någon som kan hjälpa mig, HTML och CSS

Inlägg av TomasL »

Har du lust att hjälpa mig?, det handlar om ebaman.com?
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Hjälp, någon som kan hjälpa mig, HTML och CSS

Inlägg av papabear »

Jo det kan jag väl, men det är lite hur akut det är, för jag har rätt full redan med jobb innan jag byter arbetsgivare på onsdag.
Men med det sagt har jag redan laddat hem startsidan och sparkat igång den med live server :)

Nu minns jag inte om det var så i joomla generellt, eller kanske en mall-specifik implementation; att fält, dvs mallens ytor (sidebar-left, bottom-a, bottom-b etc) kanske inte visas om de inte har nåt innehåll i sig.
Nu finns det tex en header för röda menyn, container-banner som har loggan, container-component med artikeln och en fot.
Du skulle nog behöva få ut nåt till vänster och i nån bottom för reklamen. Sen kanske man kan testa att använda bottom-a för högerreklam och bottom-b för reklamen innan foten. Alternativt är väl att man börjar modda mallen om man vill ha ett fält till under loginformuläret, om man nu inte kan dela den ytan på nåt sät. För okunnig om Joomla för att kunna svara.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp, någon som kan hjälpa mig, HTML och CSS

Inlägg av TomasL »

Kontakta mig via pm/epost så vi kan prata
Skriv svar