Windows Säkerhetskopiering ?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18358
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Windows Säkerhetskopiering ?

Inlägg av 4kTRB »

Hur fungerar Windows 10 : säkerhetskopiering ?

Jag har säkerhetskopierat till en disk ett tag och där ligger det drygt 480 000 filer på ca: 48 GB
Jag hade en tom disk och testade att säkerhetskopiera till den också.
Resultatet blir 98 896 filer och 49,5 GB. efter första säkerhetskopieringen.

Adderar windows filer på något sätt (dubblerar ?) efter flera säkerhetskopieringar ?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Windows Säkerhetskopiering ?

Inlägg av xxargs »

Antingen provar du att provåterställa detta på olika sätt och du är nöjd med resultatet och också vet vilka handgrepp som behövs göras - prova att göra på helt ny tom systemdisk och se om du kan få en fungerande dator med alla tänkta filer tillbaka när du är klar.

eller så skaffar du backupprogram som du förstår dig på... - återställningen skall givetvis också provas här.


Du har ingen fungerande backup förrän återställningen är provad, helst på en bare-metal dator - och det skall göras då och då, inte bara en enda gång för 4 år sedan...
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Windows Säkerhetskopiering ?

Inlägg av MiaM »

Använt utrymme med en given uppsättning filer kan skilja lite beroende på hur disken är formaterad, typ skillnader i filsystem osv.

Angående backup så om det enbart är data så rekommenderar jag nån form av backup som lagrar filerna som vanliga filer. Då är det lätt att kontrollera att alla filer finns på plats och ta några stickprov för att se att de är läsbara.
Skriv svar