Arduino, AD-värde som fluktuerar lite grann

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Arduino, AD-värde som fluktuerar lite grann

Inlägg av Mindmapper »

MrIzoard skrev: 18 oktober 2022, 05:45:45 Jag glömde ju ge återkoppling på användande av cirkulär buffert.
Det fungerar bra att använda det, har inte trimmat in helt optimalt värde på hur stor buffert jag behöver men nu ger det ett stabilt AD-medelvärde som inte rör sig onödigt mycket.
Även om du bara har 20 cm ledning så kan den vara feldragen och ta emot mer eller mindre brus. Gör de saker som ICECAP föreslagit. Ta bort eventuell mjukvaruuppsnyggning av bitarna eller titta på det råa bitvärdet. Se hur stor verkan blev av de föreslagna åtgärderna, ta också att se till att trådarna till tempgivaren ligger så nära varandra som möjligt. Det bästa är att tvinna dom. du behöver inte tvinna så hårt.

Har du inte behov av att mäta snabbt skulle jag göra så att givaren blev långsammare, dvs sätt den i en kapsling som skyddar den. Ju tyngre kapsling du har dess långsammare blir mätningen. De du köper färdig kapslade är oftast i rostfritt. Jag har rör av aluminium med lämplig diameter som jag brukar använda. Inte lika bra som rostfritt men duger för mig. Ganska enkla åtgärder som kan innebära en stor förbättring, innan man börjar skruva i mjukvaran är alltid bra.

Ett design fel i elektroniken försämras av en dålig elektronisk miljö senare.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Arduino, AD-värde som fluktuerar lite grann

Inlägg av svanted »

temperatur kan i praktiken inte flukturera snabbt, mäter man fladder på siffrorna beror det på störningar i kablar/jord,
och de behöver knappt vara mätbara om de ligger på en omslagspunkt i AD omvandlingen.
men vad har man en mikroprocessor till?
om man inte vill filtrerara i mjukvaran?
senast gjorde jag det på en trycksensor, tog bort alla snabba variationer som var mindre än 0.6 bar.
och stabilt blev det,
för man är ju inte intresserad av att veta att t.e.x. trycket är 1.25 bar om den fladdrar mellan 1.2 och 1.3 utan filter,
då kan den stå kvar på 1.2...
och med ett cirkulärfilter kommer den iaf att växla mellan 1.2 och 1.3 men mycket saktare.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Arduino, AD-värde som fluktuerar lite grann

Inlägg av Icecap »

Såklart ska man filtrera i mjukvaran - men först ska man se till att signalen är bäst möjlig.
Hur bra man än filtrerar gäller "skit in ger skit ut" fortfarande.

Sedan - när man har gjort avkoppling osv. o kollat signalen - kan man filtrera osv.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Arduino, AD-värde som fluktuerar lite grann

Inlägg av svanted »

visst, även om inte jag skulle kalla det för filtrering utan ett störningstänk vid konstruktionen.
Skriv svar