Köpråd: fräs/borr för metall (primärt)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Köpråd: fräs/borr för metall (primärt)

Inlägg av säter »

Harryballs skrev: 6 februari 2023, 20:20:11 Har den sån dragstång jag bör ha?
Och ISO30 ser jag… bra!
Är det 30-kona i den kan du nog vara ganska säker på att den har dragstång.
bus
Inlägg: 27
Blev medlem: 21 november 2014, 08:41:37

Re: Köpråd: fräs/borr för metall (primärt)

Inlägg av bus »

Harryballs skrev: 6 februari 2023, 21:03:03 Funderar dock på lugna mig några månader och spara ihop till en ZX45 Super. Känns den har ALLT ja behöver -plus DRO och matning som lyx.

Hmm… lockande ja.

http://verktygsstallet.se/sortiment/fra ... armatning/
Jag köpte nyligen en ZH40 från Verktygsstallet (ungefär samma maskin fast med rund pelare, eftersom jag mest ska borra men ibland behöver göra rektangulära hål i plåt) och är nöjd. Ett tips är att ringa och prata med honom innan du beställer, han (tror det är en enmansföretag) är väldigt hjälpsam. Jag var inne på att beställa den maskin som du kollat på, men efter att ha diskuterat mina behov så tyckte han att ZH40 borde passa bättre för mig. Har även köpt svarv och bandsåg från samma ställe.
Harryballs
Inlägg: 8
Blev medlem: 26 december 2022, 13:05:40

Re: Köpråd: fräs/borr för metall (primärt)

Inlägg av Harryballs »

Börjar nå kapital för min tilltänkta zx45 Super.

Men blir lite nervös; vad behöver jag för tillbehör - och kommer inte dom spräcka budget rejält? Alla förutom fräsarna kostar typ 1K och uppåt?!
Tänker:
Maskinskruvstycke
Fräsar
Planfräs
Fräshylsor/hållare
Parallellblock
Indikatorklocka
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Köpråd: fräs/borr för metall (primärt)

Inlägg av X-IL »

Skruvstycke, fräsar och hylschuck är väl det du behöver allra först. Köper man via AliExpress/eBay så blir det inte så farligt dyrt, och det är knappast sämre kvalitet än de billigaste du kan köpa i Sverige, men priset blir betydligt bättre. Vill man ändå köpa från Sverige så finns t ex OTDTools som har bra sortiment och vettiga priser.
Många av oss köper begagnat endera via annonser, kontakter, på det här forumet, Tradera osv. Jag har till exempel fortfarande en del indikatorklockor till salu.

Planfräs, absolut trevligt men inte nödvändigt i början. Speciellt inte med de användningsområden du nämnt.
Parallellbitar, alltid trevligt att ha, men det går bra att fräsa egna eller använda andra hyfsat jämnstora bitar, till exempel svarvstål, pinnfräsar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpråd: fräs/borr för metall (primärt)

Inlägg av Glenn »

Jag tror jag lagt mer pengar på tillbehör än själva fräsen, det får man nog nästan räkna med, men man behöver ju inte köpa allt på en gång.
Skriv svar