Köpråd: fräs/borr för metall (primärt)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Harryballs
Inlägg: 8
Blev medlem: 26 december 2022, 13:05:40

Köpråd: fräs/borr för metall (primärt)

Inlägg av Harryballs »

Hej!

Läst lite trådar här om fräsar, men skulle ändå vilja be om uppdaterade köpråd.

Tillverkar mest knivar och borrar därmed mycket metall, men vill nu även kunna börja lära mig fräsa.
Söker alltså en så bra maskin som möjligt att åldras med som funkar även om behoven växer.

Jag vet nån kommer säga ”köp en Arboga, M & Z, Strands eller Solberga”… men pallar liksom inte vänta på rätt annons och pricka rätt på en i bra skick och sen lyckas frakta 1 ton. Vill därför köpa nytt.

Budget: ca 30 000:-

Sneglat lite på Optimum, men fram för allt på
ZX45 som många tycks lovorda.
( https://duab.se/maskiner-verktyg/metall ... askin-zx45 )

Så; frågor:

-Vad rekommenderar ni för min budget & behov?
-Kan knappt nått ännu om fräsning; spelar det roll om en maskin har MK3 eller ISO30 kona?
-Borrar som sagt till 90%: vad behöver jag köpa för tillbehör för att vara good to go?

Tack på förhand alla kloka verkstadsnissar! 😁
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Köpråd: fräs/borr för metall (primärt)

Inlägg av X-IL »

Skippa Optimum då du betalar för det tyska namnet på kinesiska maskiner.
Om du kan, köp en maskin med ISO30 eller 40, morse funkar bra men är inte helt optimalt, och det är svårt att hitta så mycket annat än borrar och spännhylsechuckar.
En ZX45 kommer att räcka långt, du kanske får göra en liten grovkoll först bara så det inte är ett riktigt måndagsexemplar. Vi är många här som börjar med mindre och sämre maskiner än så.

Edit: tillbehör; en bra borrchuck, en spännhylsechuck med hylsor, ett stort maskinskruvstycke (inget ”borrskruvstycke”), en indikatorklocka och en vippindikator samt ett stativ till dessa.

Givetvis behöver man inte allt på en gång men om det bara är en sak så spännhylsechuck och hylsor.
Bobbox
Inlägg: 653
Blev medlem: 17 april 2004, 01:23:00
Ort: Orust

Re: Köpråd: fräs/borr för metall (primärt)

Inlägg av Bobbox »

ZX45 räcker långt precis som X-IL säger.
Det är en hyfsat snabbjobbad maskin, det verkar dock som de är varierande kvalitet, tror det är olika företag som gör dom borta i Kina.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpråd: fräs/borr för metall (primärt)

Inlägg av Glenn »

Jag har ju en så kallad "julafräs" (finns många trådar om dessa), den är absolut för liten för mej, och troligen för dej med (dessuttom är dom dyra numera)

Jag har också tittat just på en ZX45, jag tror det är en ganska lagom maskin, ska man ha en "kvalitetsmaskin" i samma storlek kostar den ofta
mer begagnad än ZX45 gör ny, och man ser dom sällan.

Helst hade jag hittat en ZX45 begagnad dock :humm:

Sen är jag rätt nöjd med min julafräs så tillvida att jag använt den en hel del, och framförallt för att jag nu vet exakt vad som jag ogillar med den och vilka krav jag ska ställa på nästa..

(Dessutom köpte jag den beg och kan nog sälja den för samma summa eller mer)
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Köpråd: fräs/borr för metall (primärt)

Inlägg av malman »

Optimum mb4 är en zx45 variant… iaf om man får tro stefan gotteswinter
http://gtwr.de/div/webold/shop/pro_opti ... index.html

Fick bli en sån på jobbet för något år sedan. iofs inte kört så mycket i den, då Tormach cnc får göra det mesta….
Men har mb4 dugit åt stefan i 6år innan han levlade upp så är den nog helt ok…

Den har mk4 kona, men vill minnas att folk pratat om BT30 spindlar i dessa maskiner också…
Så den optionen finns… på nåt sätt…. Hade varit bra i mitt fall då cnc’n kör BT30
Harryballs
Inlägg: 8
Blev medlem: 26 december 2022, 13:05:40

Re: Köpråd: fräs/borr för metall (primärt)

Inlägg av Harryballs »

MB4an ser trevli ut…. Men verkar betydligt dyrare än min budget va?
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Köpråd: fräs/borr för metall (primärt)

Inlägg av malman »

Jo så är det nog kanske….
Man skall komma ihåg att div mer eller mindre nödvändiga verktyg drar iväg en bit också…
Skruvstycke..
Chuck
Fräshållare, typ er-hållare eller weldon dito.
Indikator klocka
Och rena verktygsåsom,
fräsar
borrar
Planfräs
Osv
Allt efter behov..

Men det jag ville ha sagt med mb4’an att den är en zx45 klon… dvs zx45 varianter kommer man långt med, om man hittar någon inom prisramen…
(Och det finns som sagt zx45 varianter med BT30 kona, vilket gör att den torde gå att bygga om till power draw bar när man tröttnat på att skruva dragstång vid varje verktygsbyte.. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpråd: fräs/borr för metall (primärt)

Inlägg av Glenn »

Samtliga ZX45 jag sett (hos olika leverantörer) har haft BT30, det kanske finns med MK, men det verkar isåfall vara mycket ovanligare.

.:Det är också en annan grej, min julafräs har ju MK2 (med dragstång), så byter man upp sej så får man ju skaffa nya grejer där med..
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Köpråd: fräs/borr för metall (primärt)

Inlägg av jihe »

BT30 är det väl inte i någon av dem. BT30 innebär väl att det är 30-kona med dragtapp, och det tror jag inte det finns plats för i **45-spindlarna (sen passar ju BT30-verktygen ändå, om man skruvar ur dragtappen).

Så en motoriserad dragstång om man skulle ha det lär nog behöva baseras på att man skruvar i och ur dragstången, på samma sätt som de gör med t ex R8-spindlarna.

Men jag är väldigt glad över att det är 30-kona i vilket fall som helst. Det jag inte gillar med morsekonorna är att man kan behöva knacka så hårt för att få ur dem.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpråd: fräs/borr för metall (primärt)

Inlägg av Glenn »

Det var mitt dåliga minne som spökade, "ISO30" brukar det stå, alltså BT30 fast med dragstång då eller ?
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Köpråd: fräs/borr för metall (primärt)

Inlägg av jihe »

Inte tvärsäker på något, tror att ISO betecknar konan och kan vara lite vad som helst.

Kinamännen brukar kalla den traditionella skruvdragstångskonan med en liten cylindrisk hals för INT30 eller NT30. Söker man på ISO30 får man för det mesta den även då, så det kan stämma. Men är det BT är jag hyfsat säker på att det måste inkludera modern tapp för verktygsväxlare.
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Köpråd: fräs/borr för metall (primärt)

Inlägg av H.O »

Jag är ganska säker på att DIN2080 är den korrekta benämningen för verktygshållare för manuella maskiner, finns i storlek 30, 40, 50 (och kanske fler jag inte känner till) ibland kallas dessa även exempelvis ISO30/40/50 eller INT30/40/50. Problemet är att ISO30/40/50 ibland förväxlas med SK30/40/50 (som egentligen heter DIN69871). Ja det är en soppa.
Alla dessa SAMT BT30/40/50 har samma kona så de är i princip kompatibla och de KAN alla användas i en manuell maskin med "vanlig" gängad dragstång - antingen genom att anpassa just dragstången eller montera DIN2080 adapter i dragtappens ställe.
DIN2080 pullstud.PNG
Både DIN2080 och BT har symetriska urtag för spindelnosens drivtappar och kan således monteras i spindeln 0° eller 180°. På SK30 (DIN69871) är urtagen inte lika stora vilket gör att om en sådan hållare skall användas i en DIN2080 spindel så måste minst en av drivtapparna tas bort eller modifieras. Sen skiljer BT och SK sig i flänsen där de hålls i och av verktygsväxlaren men det har ingen praktisk betydelse om man använder de i en manuell maskin.

På en borr/fräsmaskin skulle jag välja en 30-kona över MK alla dagar i veckan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Köpråd: fräs/borr för metall (primärt)

Inlägg av hummel »

BT innebär 2 st spår i verktygshållaren för klackar på spindeln, ISO saknar klackar och kan i princip slira i spindeln vid hög belastning,
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Köpråd: fräs/borr för metall (primärt)

Inlägg av hawkan »

Jag använder bt30, iso30 och sk30 i min, alla funkar. Användning av dragtapp finns det inte plats för så om man mot förmodan får en sån får man skruva ur den.
Det skiljer i spårets utseende för verktygsväxlare så det är strunt samma.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Köpråd: fräs/borr för metall (primärt)

Inlägg av säter »

Med SK30, menar du DIN-69871 då?
Skriv svar