Oplanerat projekt, Blomqvist-svarv

Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Oplanerat projekt, Blomqvist-svarv

Inlägg av papabear »

Det var inte tänkt att det skulle bli nåt direkt projekt av svarven, men efter några oväntade vändningar så är den mer nerplockad än när jag köpte den.
Jag får återkomma med lite bilder men jag börjar med en kort sammanfattning av vad som hänt.
Jag köpte under hösten en Blomqvist BS 1000-SL Universal från -73 med diverse tillbehör och kända fel.
Slutdrevet hade tappat en tand och dragröret till spännhylsorna är på okänd ort.
Eftersom man kan välja mellan nerväxlat eller direktdrift känns inte drevet som en show-stopper, utan mer som ett svarv- och fräsprojekt för framtiden.
Och detsamma tänkte jag för dragröret.
Sen visste jag att drivremmen var något, ehm, efter bäst-före om en så säg.

Hur som, efter ett fasligt arbete* med att dra om matarkabeln till nya garaget, så den passerar en ny undercentral i gamla källargaraget**, så hade jag ett trefasutag och ett nytt boende till svarven.
När farsan var på besök (pensionerad elektriker) fick han inspektera mitt eljobb och så provkörde vi maskinen. Jag blev faktiskt lite förvånad när det började spruta drivrem ut ur motorrummet.
Motorn är kopplad med rem till en variator, och från variatorn till spindeln sitter den utgångna kuggremmen i fråga. Inte omöjligt att den är från -73, med tanke på skick. Det påminde en del om spagetti när man lyfte på locket till spindelhuset.
Jag ringde Bergströms mekaniska i Frövi som på sin hemsida utlovade diverse reservdelar till Blomqvistare, och de hade haft remmar tidigare, men de var tyvärr slut i lagret just nu. Vidare visar det sig också att dessa är lite omöjliga att få tag i, så de har tidigare specialbeställt från Tyskland och sålt från sitt lager. Specialbeställt betyder också specialpris och senast de sålde dem gick de för 12-1300 plus moms.
Jag har nu varit hos två firmor är i Eskilstuna utan napp ännu, men jag ska försöka hinna förbi Momentum imorrn även om jag inte tror på napp där heller.
Johan på Bergströms sa att remmen som de sålt hette 25,4 T1/2" Brecoflex 1270 049. Osäkert om 049 var av betydelse. Dvs, 1 tum bred, halvtums delning, T-profil(?), 1270 lång.

Tips mottages tacksam om det är så att någon har några känningar på en sån rem.

Längden tänker jag borde vara ganska lätt att hantera något längre om så behövs genom att bara tillverka några block man sätter mellan svarven och skåpet den står på.
Är det helt omöjligt att få tag på rätt profil skulle man kanske kunna byta remhjulen mot modernare profil, men då skulle det nog vara bra med en svarv för att modifiera drev-rem-kombon i huvudet. Just ja, svarven är ju inte brukbar för stunden...
Och ska man nu börja bygga om och man måste leja ut jobb så kanske det inte var så farligt med en rem för 1600 skattade sekiner i alla fall.

Vidare har jag också en VFD ligger och väntar installation för att få mjukstart och varvtalsstyrning, för variatorn rör sig inte, men det kan vara så att det bara är luft i systemet.


*Ett litet elskämt, även om det inte var helt smidigt med en 4g10.
**Hade tänkte att ha svarven i nya garaget först, men det blev en större modell än vad som ryms där, och kabeln gick redan genom källgaraget. Bara att lägga till 2m mitt på.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Oplanerat projekt, Blomqvist-svarv

Inlägg av papabear »

Jag hittade rätt rem hos Aratron, men den skulle kosta mig ca 1500 via Momento och jag skulle vara tvungen att köpa fyra då den inte är standardlängd.
Vill jag bara köpa en får jag gå upp till 51 tum, men priset är det samma. (Eller 1/4, beroende på hur man ser det.)

Nu har jag beställt en rem via Industripartner som beräknas komma på fredag, så får vi se om den duger.
Det är samma problem där med att den är 51 tum lång istället för 50, men den kommer kosta ca 500 istället.
Den extra längden tänker jag att jag kan lösa på ett av två sätt.
Antingen kan jag ändra fästet för variatorn och motorn, vilka jag fått för mig sitter monterade på en platta tillsammans. Kan jag göra detta justerbart så jag får ner hela modulen en halv tum borde det duga.
Alternativ två är att jag tillverkar två distansplattor som är halvtum tjocka och sätter mellan svarven och skåpet.

Jag får börja med att dela svarven och skåpet. Det lär hur som underlätta för att komma åt att få fart på variatorn igen.

För dokumentation så kommer den rem jag beställt från Jens.S och heter 510H100, där jag förstått det som att H = T1/2", men jag får återkomma med hur den passar.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6974
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Oplanerat projekt, Blomqvist-svarv

Inlägg av Teknikern »

Det där med remmar kan vara grinigt, när jag tog hem variatorrem till min stora revolversvarv tog jag 2, priset blev skäligt för det är en E-rem, vanlig kilprofil som satt där, troligen inte original men det funkar och så får det förbli. Den ska troligtvis vara tandremsprofil som alla andra variatorer men varför bry sig när det funkar? Motorn var ordentligt flyttbar så längden blev inte avgörande utan det blev en standardremlängd som väl var, därav priset. Att jag tog en extra berodde på att det var beställningsvara och lång leveranstid i vanliga fall men att det fanns 2 i lager i Tyskland.

Likadant blev det med verktygsslipens remmar, det var enklare att svarva remspåren i skivorna till standard Z än att försöka få tag i originalremprofilen som var smalare än Z och hade jag fått tag i dom hade dom säker kostat en arm och en njure, det blev iallafall 800:- för dom 2 eftersom dom är långa.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Oplanerat projekt, Blomqvist-svarv

Inlägg av papabear »

Svarven har snurrat, men problem uppstod.

Räckte det med justermånen i slottarna på motorplattan? Nej. Så klart inte.
När jag kröp in så gott jag kunde i svarven för att komma åt att mäta lite bättre så hittade jag att det fanns ju två positioner för varje bult, vilket hade dolts av plattan. Med hjälp av en hävstång och några stenar kunde jag bygga en tredje hand som balanserade hela motorpaketet och sen flytta till de nedre muttrarna. Nu hamnade slottarna i plattan i ett läge som funkade för längre rem. :tumupp:

Jag köpte ju en 2,2kW-kinesvfd som blev liggande tills jag under semestern hade tid att meka och bygga om elen.
Jag satte vfd:n i ett litet elskåp och både dubbel och trippelkollade mina kopplingar så att det inte skulle hända nåt tråkigt när jag slog på stömmen.
Vfd:n tar 1- eller 3-fas, max 250V, vilket jag glömde bort mellan januari och juli. Jag hade ju 3-fas, så varför inte köra på det?
En anledning kan ju vara att med 400V 3-fas så går den bara i ca en sekund, sen smäller det och skjuter ut en ganska bra blixt. :kortis: Två huvudsäkringar tyckte också att de fått nog.
Vid öppnade av enheten var det lätt att se att en varistor över ingångarna som exploderat samt en glassäkring som var död. Alla elektrolyter såg oberörda ut.
Nu satt varistorn mellan R och S, eller om det var S och T, där S inte skulle kopplas in om man kör med 1-fas, så eg hade jag nog kunna skita i den. men av en händelse hade jag exakt rätt komponent att hämta ur lite skrot så det var lika bra att byta.
Efter detta startade den fint igen, men när den väl var programmerad och jag skulle teststarta blev det direkt felkod.
Bara att öppna igen och försöka hitta nåt. Efter att ha googlat lite efter vilka problem folk stött på med liknande vfd:er, tydde det på att nån igbt kunde vara trött.
Hittade ganska snart att det var kortis i en av sex, och efter byte till en av liknande spec... snurrande motor! :happy:

Finns saker kvar att piffa till, men det går att svarva med den nu.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Oplanerat projekt, Blomqvist-svarv

Inlägg av MiaM »

Inte så att den är avsedd för 230V huvudspänning (och därmed ca 130 fas-jord) i trefasläge, och du har tur nog att den verkar överleva på 400V?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Oplanerat projekt, Blomqvist-svarv

Inlägg av X-IL »

Var det inte det han skrev?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Oplanerat projekt, Blomqvist-svarv

Inlägg av säter »

MiaM skrev: 25 augusti 2023, 12:19:43 du har tur nog att den verkar överleva på 400V?
Det var väl det den inte gjorde?
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Oplanerat projekt, Blomqvist-svarv

Inlägg av papabear »

Överlevde eller inte är väl lite hur man ser det. Det gick ju att laga ganska lätt och billigt.
Skriv svar