Wifi i jäskärl av stål

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
jas39
Inlägg: 99
Blev medlem: 24 december 2005, 23:23:09
Ort: Älvsjö

Wifi i jäskärl av stål

Inlägg av jas39 »

Har precis uppgradera ölbryggningsutrustningen i källaren med en lite ståltank att jäsa i. För att hålla koll på hur det går har jag en rapt-pill, ett flöte som mäter densitet (lutning) och temperatur. Det går sådar. Ett köra wifi inne i en farradaybur som jäskärlet utgör är inte optimalt så inte ens med en ap mot utsidan så blir det stabilt.

Finns det något enkelt sätt att få in en bättre signal? kan man tänka sig nån form av passiv antenn på in/utsidan? Det måste vara hyfsat tåligt då man steriliserar allt med StarSan (fosforsyra) innan jäsning men skulle en koppartejp i rätt längd (?) på en isoleringstejp kunna göra nån nytta?

Kafeman, du som är expert på antenner i verkligheten, vad tror du?

Mvh
/&&
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Wifi i jäskärl av stål

Inlägg av mankan »

Har haft samma problem fast jäshink i plast i ett vanligt kylskåp (och med hemmabyggd iSpindel) men jag klarade mig med en Wi-Fi-repeater i samma rum men under tiden klurade jag på en passiv lösning, dvs en antenn på insidan kopplad till en annan antenn på utsidan. Hur realiserbart det hade varit vet jag inte, kanske man behöver en förstärkare också men lösningen kräver hål i jäskärlet.
Jag slutade ganska snabbt med iSpindel, mest för att den var ytterligare en pryl till att hålla ren och komma ihåg att ladda osv, ölen jäser ju ut ändå på en vecka eller tre.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Wifi i jäskärl av stål

Inlägg av rvl »

"Ölburksantenn" passar bra in i sammanhanget :mrgreen: men kanske inte är så praktisk på insidan.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Wifi i jäskärl av stål

Inlägg av grym »

ordna en öppning in , ex glasfönster
eller en antenn från ex routern in, ex via en teflongenomföring, därinne kan du troligen ha en liten skitdålig antenn i rostfritt
jas39
Inlägg: 99
Blev medlem: 24 december 2005, 23:23:09
Ort: Älvsjö

Re: Wifi i jäskärl av stål

Inlägg av jas39 »

Det finns inga genvägar till det perfekta ölet, sa farbror Barbro, klart att man måste mäta för att veta..

Jag har läst Kafemans mycket rättvisa sågning av både pringles antenner och ölburkar så det är nog inte rätt väg att gå. Sen vill man ju ha draft-beer inte burkat :-)

Enklast kanske att ersätta det lilla stål-locket, typ 10cm med ett plexilock och ställa en ap ovanpå.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Wifi i jäskärl av stål

Inlägg av 4kTRB »

Frågan är om jäskärlet utgör en faradays bur såvida du inte jordar det i wifi-elektroniken vill säga.
Lägg en mobiltelefon i en rostfri gryta med bra lock och ring upp med grytan ojordad till batteriet
och testa sedan med att jorda grytan i batteriet och se om det blir skillnad. Det kanske fungerar ändå.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Wifi i jäskärl av stål

Inlägg av Mindmapper »

jas39 skrev: 30 januari 2023, 20:49:37 Har precis uppgradera ölbryggningsutrustningen i källaren med en lite ståltank att jäsa i. För att hålla koll på hur det går har jag en rapt-pill, ett flöte som mäter densitet (lutning) och temperatur. Det går sådar. Ett köra wifi inne i en farradaybur som jäskärlet utgör är inte optimalt så inte ens med en ap mot utsidan så blir det stabilt.

Finns det något enkelt sätt att få in en bättre signal? kan man tänka sig nån form av passiv antenn på in/utsidan? Det måste vara hyfsat tåligt då man steriliserar allt med StarSan (fosforsyra) innan jäsning men skulle en koppartejp i rätt längd (?) på en isoleringstejp kunna göra nån nytta?

Kafeman, du som är expert på antenner i verkligheten, vad tror du?

Mvh
/&&
Intressant. Brygger också men kör som Mankan plastkärl i kylskåp.
Som passiv antenn skulle jag provat med en RG8 (213) som man tar bort skärm och mantel på. Kvar blir då innerledaren och teflon (plast) isoleringen. Ett hål i tanken som behåller avståndet som ger rätt impedans, mellan innerledaren och plåten i tanken. Detta ger alltså en kvartsvågs GP på insidan och en kvartsvågs GP på utsidan. Längden på innerledaren ska alltså vara en halv
våglängd. Med en yttre påbyggnad av isoleringen som hindrar antennen att glida igenom, bör den bli enkel att lossa och desinficera.
Hur effektiv den blir vågar jag inte spåna om. Men det bör vara en av de vettigare lösningarna.

Annars får du gå på en extern antenn till din Rapt pill. Har aldrig hört om Rapt Pill eller iSpindel tidigare. Har du kört den i något annat kärl så du vet om du tycker att det fungerar bra?
jas39
Inlägg: 99
Blev medlem: 24 december 2005, 23:23:09
Ort: Älvsjö

Re: Wifi i jäskärl av stål

Inlägg av jas39 »

Ja nått sånt låter ju vettigt.

Jag har kört rapt i plasthink ett tag och det fungerar utmärkt. Den vaknar var 15e minut och rapporterar, visar data på deras webbsida och kan kopplas till bryggningen i grainfathers app.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Wifi i jäskärl av stål

Inlägg av E Kafeman »

jas39 skrev: 30 januari 2023, 20:49:37 Kafeman, du som är expert på antenner i verkligheten, vad tror du?
Vet för lite om tankens utförande och storlek men gissar att man vill ha tanken trycktät.
En i det sammanhanget vanlig antenn-typ är slitsantenn.
Det är i princip ett uppskuret spår i trycktanken som är någon mm brett och för halvvåg 2.4 GHz blir den ca 65 mm lång om spåret varit luft.
Vill man ha trycktätt måste spåret täckas med t.ex. glas eller plast och materiet man fyller med påverkar längden på spåret vilket gör det lite komplicerat utan mätresurser.
Tanken med sådant spår är att det förses med en utvändig WiFi repeater. Kan enkelt fixas genom t.ex. en ESP8266.
Slittantennen är lika effektiv på insidan som utsidan av tanken så endast 3dB förloras utåt och du lär få mer än bra WiFi-täckning inuti tanken samtidigt som antennen i princip inte alls inkräktar på invändiga utrymmet.

Passiv-lösningar är sällan praktiska och ger osäker funktion, särskilt för WiFi om det inte är närkontakt mellan yttre antennerna. Om det varit BT hade förutsättningarna varit något bättre.

Förmodar att man vill hålla mängden främmande material till minsta möjliga i tanken och det är kanske inte idealt med kablade invändiga prylar ur rengöringssynpunkt.
Det finns trycktäta SMA dubbelhonor i rostfritt material för att få in en antenn på insidan men det ger ändå tätningsproblem i invändiga kontaktskarvar.
Alternativ kan man ta en sådan lösning som bilden nedan som kan skruvas fast utifrån med en lämplig tätpackning.
Täck kvarvarande instickande pinnen med silikon godkänd för livsmedel. Pinnen är säkerligen för kort för att vara en kvartsvåg (32mm) men det lär ändå ge mer än tillräcklig antennfunktion om den matas med en ESP8266.
https://www.metabee.com/coaxial-connect ... 00610.html
Panel Mount Two Flange 50 Ohm.png
Det finns många variationer på temat men på något sätt måste en kabel föras in i tanken och ges god RF-kontaktering på utsidan utan att sätta smak på innehållet genom korrosion eller leder ut ångor i koaxkabelns inre, vilket är rena kortslutningen vid dessa frekvenser.
Det är inte bara för att maximera invändiga funktionen som kontakteringen ska vara RF-mässig ut det förhindrar samtidigt att yttre WiFi och yttre störningar stör invändiga pga av skärmningen relativt tysta omgivningen.
4kTRB skrev: 31 januari 2023, 04:27:55 Frågan är om jäskärlet utgör en faradays bur såvida du inte jordar det i wifi-elektroniken vill säga.
Faradays bur har inget med jordning att göra. Det är en del av dess grundprincip.
4kTRB skrev: 31 januari 2023, 04:27:55 Lägg en mobiltelefon i en rostfri gryta med bra lock och ring upp med grytan ojordad till batteriet
och testa sedan med att jorda grytan i batteriet och se om det blir skillnad. Det kanske fungerar ändå.
Det blir ungefär som de som förundras över att telefonen kan ta emot samtal om den placeras i avstängd mikro.
Gryta med lock är mycket svår att få dämpa mer än kanske 15-20 dB vid t.ex. 1800 MHz och för det mesta i urban miljö kan finnas 70-80 dB marginal för att få en telefon att gå från typ 4 staplar till 0 staplar.
I praktiken så dämpar oftast grytan dåligt om inte lockets passform är absolut kontakterande runt om. Man skapar om inte annat ett antal slits-antenner vid ytor där locket ej kontakterar eller kontakterar mot metalloxid.
jas39 skrev: 30 januari 2023, 22:39:35 Det finns inga genvägar till det perfekta ölet, sa farbror Barbro, klart att man måste mäta för att veta..

Jag har läst Kafemans mycket rättvisa sågning av både pringles antenner och ölburkar så det är nog inte rätt väg att gå. Sen vill man ju ha draft-beer inte burkat :-)

Enklast kanske att ersätta det lilla stål-locket, typ 10cm med ett plexilock och ställa en ap ovanpå.
Jo mäta är alltid A och O om man ska kunna systematisera vad som fungerar.
Chipsburkar och ölburkar har sina sidor som antenn men det hindrar inte att man skaffar materialet för planerade antennbyggen. För det behöver man tömma några burkar chips och öl samtidigt som man planerar.

Finns ett lock som kan modifieras/ersättas eller kan man borra ett litet hål i locket eller i tanktoppen så är det enkla ingångsvägar för invändig antenn och extern repeater. Den något dyrare ESP32 kan man köra i effektivare lågeffekt-moder som repeater eller simpel router.
Det går naturligtvis även ersätta en routers antenn med en bit koaxialkabel till en anslutning på tanken om man nu skulle ha en router över.

Se upp med korrosion och ång-läckage baklänges i eventuella genomföringar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jas39
Inlägg: 99
Blev medlem: 24 december 2005, 23:23:09
Ort: Älvsjö

Re: Wifi i jäskärl av stål

Inlägg av jas39 »

Tänk vad man får lära sig, TACK!

Varianten med kontakt och kort pinne skulle ju defenitivt kunna vara görbar i locket.

Som temporär lösning tog jag en 130mm lång koax, skalade en kvartsvåg i varje ända och fick en halv-våg kvar i mitten. Den stacks ned genom nippeln för avluftningshålet i tanken, inuti slangen till vattenlåset.

Har inte anslutit skärm mot jäskärl, borde jag gjort det?

Spelar det någon praktisk roll vilken koaxkabel man använder (RG58 eller nått annat?)

Sen borde jag ha silikonat ändarna.

ESP32 ligger det i drivor här hemma så det kan man ju alltid använda men en passiv lösning vore trevligt ur hanteringssynpunkt och det är inga problem att ha utrustning löst utanför tanken
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Wifi i jäskärl av stål

Inlägg av E Kafeman »

Kabelvarianten som passiv kopplare mellan ut och insidan är lite hur man har tur med passiva kopplare. Om du ansluter jorden har ingen betydelse mer än att det förändrar något till både det bättre och sämre beroende på var i tanken den andra antennen befinner sej.
Nackdelen är att skärmlängden på en halvvågs längd ger missanpassning mellan antennernas impedans, vilket sänker effektiviteten.
Vill du göra en kvartsvågsantenn på både in och utsidan i rostfritt, ta en cykeleker och kapa den till en halvvåg och stoppa in halva längden i ett 3 mm hål som sedan gjuts fast med smältlim.
Det blir då kvartsvågs-antenner som står på varsitt jordplan och antennernas impedans kommer matcha varandra någorlunda bra för effektivare överföring av signaler mellan in och utsida.
Monopoles.png
Det kommer dock vara en dåligt effektiv metod att förbättra mottagningen i kärlet. Däremot kan man lägga till fler lika antenner för förbättring. Borra 100 hål i locket och montera genomgående antenner så det ser ut som en igelkott. Det kommer göra en märkbar skillnad på kanske 10 dB om du kan sprida antennerna över tillräckligt stor yta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jas39
Inlägg: 99
Blev medlem: 24 december 2005, 23:23:09
Ort: Älvsjö

Re: Wifi i jäskärl av stål

Inlägg av jas39 »

En bild säger mer än 1000 ord, tack igen

Igelkottsvarianten är nog svårskött, men en dubbel kvartsvåg som ovan är nog ok.

Anledningen till min 1/2 vågsbit koax är att nippeln jag går igenom är en tum(?) Ungefär lång så nått emellan behövdes nu.

Har iallafall idéer nog till nästa bryggning.
RadioDJ
Inlägg: 402
Blev medlem: 7 november 2005, 16:18:15
Ort: Helsingborg

Re: Wifi i jäskärl av stål

Inlägg av RadioDJ »

Har inget direkt med inlägget att göra, men är Ni intresserade av ölbryggning och styrning av olika saker.
Ta en titt på https://github.com/mp-se.
Han har gjort en egen iSpindel med egen programvara samt lite andra roliga saker.
Han är för övrigt min bryggarkompis.
Hans motto är: Kan du inte se det i telefonen finns det inte.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Wifi i jäskärl av stål

Inlägg av Mindmapper »

jas39 skrev: 3 februari 2023, 18:15:04 En bild säger mer än 1000 ord, tack igen

Igelkottsvarianten är nog svårskött, men en dubbel kvartsvåg som ovan är nog ok.

Anledningen till min 1/2 vågsbit koax är att nippeln jag går igenom är en tum(?) Ungefär lång så nått emellan behövdes nu.

Har iallafall idéer nog till nästa bryggning.
Fantastiskt bra tips av Kafeman som vanligt. Återkom gärna med feedback då det dels är roligt att följa. Även för att det här behovet känns som det kommer att dyka upp hos mig med.
jas39
Inlägg: 99
Blev medlem: 24 december 2005, 23:23:09
Ort: Älvsjö

Re: Wifi i jäskärl av stål

Inlägg av jas39 »

Ska försöka uppdatera när det händer något. Just nu ska ölen få jäsa klart. Sedan skall experimentera lite utan öl i.
Skriv svar