Radiostyrd bil, växlar ej polaritet på kretskortet.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
cittra49
Inlägg: 270
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Radiostyrd bil, växlar ej polaritet på kretskortet.

Inlägg av cittra49 »

Sonen har en monstertruck gravedigger som är ca 40cm lång som han har kört med i ett år nu, men nu är det slut på åkandet. Den fungerar bara att backa och svänga vänster (lite osäker på V och H). Mätt på kretskortet i bilen och den växlar inte polaritet på någon av utgångarna. Det är den röda och gröna kontakten. De andra kontakterna på kortet är till ljus och ljud och det fungerar som det ska. Laddningen av batterierna som sitter på baksidan av kretskortet i bilen funkar också. Nån enstaka gång kan den göra ett litet hopp fram men inge mer. Har mätt knapparna på kontrollen och alla knapparna fungerar med pipfunktionen på multimetern.

Styrningen och drivningen slutade fungera samtidigt. Min tanke va att det kanske va nån IC krets som styr polariteten gett upp. Tog lite bilder på kretsarna i mikroskopet men inte hittat nåt på flera kretsar.De två jag fann info om var till laddning och ljud. Hoppas att ni som är rutinerade kan se va det är :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av cittra49 16 november 2021, 08:45:15, redigerad totalt 1 gång.
cittra49
Inlägg: 270
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Radiostyrd bil, växlar ej polaritet på kretskortet.

Inlägg av cittra49 »

DSC_2400.JPG
ICn på handkontrollen står 2017 HC

IC på kortet i bilen 2009gHC
DSC_2401.JPG
Resten av bilderna är på kortet i bilen, kan de va en H-bridge?
Edit: Fann ett schema till kortet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cittra49
Inlägg: 270
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Radiostyrd bil, växlar ej polaritet på kretskortet.

Inlägg av cittra49 »

Mätt på kortet i bilen och det kommer inte 3,3V ut från stora ICn på kortet 2460 när jag kör upp och höger, men däremot inget om jag kör ner och vänster. Man skulle ju kunna tro att det är ICn som är trasig eller styrdosan, finns det nåt trix att kolla om den sänder , typ AM/LW radio eller liknande eller frekvensmätare på antenningången eller liknande?

Har googlat ganska mycket efter schema till kretsen 2460A på bilkortet och efter HF2460B som sitter i styrkontrollen men finner inget, hittat massor om man söker på RX / TX men inte hittat nåt som stämmer med med in/ut på schemat. så även om kretsarna är trasiga så har jag inte lyckats hinna några ersättare.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Radiostyrd bil, växlar ej polaritet på kretskortet.

Inlägg av breflabb »

Jag har titta lite noggrannare på bilderna och det jag ser är massor av lödfel
På vissa komponenter och IC kretsar har lödtennet helt vittrat bort.
Så det första jag skulle göra är att löda om så mycket som möjligt.
Tag en lupp och titta lite noggrannare så får du en bättre uppfattning hur det egentligen ser ut
cittra49
Inlägg: 270
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Radiostyrd bil, växlar ej polaritet på kretskortet.

Inlägg av cittra49 »

Jag får leta upp en lagom lödspets och ta fram pensionärslampan och gå bananas då =)
cittra49
Inlägg: 270
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Radiostyrd bil, växlar ej polaritet på kretskortet.

Inlägg av cittra49 »

Back from the dead!!!! Gravedigger fungerar igen :D (radiostyrda bilen altså) Lödde om massor men det visade sig till slut va batterihållaren som va kass, fanns spänning men fort man skulle köra framåt försvann den (men märkligt nog funka den bakåt, eller va det tvårt om?) , så när man mätte med multimeter så va allt ok, men med en testlampa så såg man det direkt. Vet inte hur många gånger jag pillat och mätt på denna radiostyrda bilen, sen ställt bort den och tagit nya tag nån månad senare. Men nu funkar det till slut.

Trägen vinner :D (är man inte så duktig så får man stöna sig fram kanske är mer relevant i detta fallet :D )
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Radiostyrd bil, växlar ej polaritet på kretskortet.

Inlägg av breflabb »

:D :tumupp: Så är det
Skriv svar