Koppla BMS

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Koppla BMS

Inlägg av bearing »

Det görs för att kunna "väcka" ett tomt batteri med en låg cell. Ifall det är samma anslutning för urladdning måste man antingen tillåta urladdning med låg cell (säg 2-2,5V, vilket ett BMS inte får tillåta) eller inte kunna ladda upp alls i det läget (utan att manuellt ladda den låga cellen först).

Detta moment 22 händer normalt inte eftersom ett cellerna återhämtar sig lite efter en urladdning (spänningen stiger högre än när BMS slog av), utan bara om batteriet töms och sedan läggs på hyllan länge så att den låga cellen som återhämtat sig sedan självurladdar under gränsen.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Koppla BMS

Inlägg av SeniorLemuren »

I mitt fall så kommer batteripacket att vara kopplat till en 24V inverter och 2st 24V solpaneler via en solcellsregulator.

Då borde väl både invertern och solpanelerna kunna vara inkopplade samtidigt precis som jag hade det tidigare med blyackarna?

När solen skiner så laddas batteriet med den kapacitet som överstiger den aktuella förbrukningen och när den inkommande kapacitet blir mindre så levererar batteriet mellanskillnaden.

Solcellsregulatorn förhindrar att ström passerar i backriktning till solpanelerna från batteripacket.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Koppla BMS

Inlägg av bearing »

Ja, så länge inte solcellsregulatorn ger för hög utspänning.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Koppla BMS

Inlägg av Nerre »

Men vad begränsar då laddströmmen? Tar BMS hand om det? För att ladda med bara konstant spänning är väl sällan helt optimalt?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Koppla BMS

Inlägg av SeniorLemuren »

BMS:en reglerar inte laddningen. Den fungerar tydligen som en brytare. Den bryter om Strömmen eller spänningen är för hög eller för låg. Den BMS jag använder är för max 20 A Solpanelernas ström kan inte bli så hög hur bra solen än skiner så det borde inte ställa till några problem som jag kan förstå?
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Koppla BMS

Inlägg av nifelheim »

det är inget problem

BMS 'en kopplar bort laddningen när första cell är full.
BMS 'en kopplar bort urladdningen när första cell blir tom.

det görs med olika mosfet, så bara för att laddningen avbrutits hintdrar det inte batteriet från att leverera ström så fort solen går i moln
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Koppla BMS

Inlägg av bearing »

Dock har ju Lemuren skaffat modellen med samma anslutning för in/ut.

Solpaneler är ju konstantströmskällor, så rätt bra för laddning
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Koppla BMS

Inlägg av nifelheim »

Det spelar ingen roll, tänk diod med strömbrytare i serie, lägg två sådana parallellt men med dioden åt olika håll,
sätt det mitt på en sladd och du kan bryta urladdning och laddning individuellt.

jag har inte sett schemat eller specen på just den här BMS'en på enklare med "bara" kortslutnings skydd och ingen
ladd strömbegränsning är det oftast bara en "strömbrytare" :)
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Koppla BMS

Inlägg av bearing »

Nej det går inte, antingen är allt inkopplat eller inget. Så om en cell blir för hög kopplas urladdningen ur.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Koppla BMS

Inlägg av MiaM »

Gammal tråd, men mig veterligen så är den rekommenderade / "bästa" metoden att ställa in max laddspänning respektive minsta spänning vid urladdning på laddare respektive last (invertern) och enbart använda BMS som nödfallsfrånkoppling vid för hög/låg spänning.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Koppla BMS

Inlägg av nifelheim »

Bild
Skriv svar