Projekt Paraset spionradio

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Projekt Paraset spionradio

Inlägg av Oskar »

Det blir mkt effekt att kyla bort att linjärt reglera ned 12V till 6,3V vid 1A. Kanske en justerbar switchad omvandlare som först plockar ned spänningen till kanske 8V och sedan linjärreglerar du från den spänningen? Något liknande denna:
https://www.electrokit.com/produkt/dc-d ... 25-35v-5a/

Det kan ju också fungera fint med DC/DC omvandlaren som driver glöden direkt. Risken är väl att det stör, men med bra kapsling och filtrering på in/ut borde det gå att få till tycker jag.
Om du ökar motståndet lär väl det snart behöva kylfläns i sig - eller vara en chassimonterad variant.

Det är klart, med en rejäl kylfläns på 7805:an så lär det ju fungera som du tänkt från början.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Projekt Paraset spionradio

Inlägg av Mickecarlsson »

Man kan ta bort motståndet och lägga tre dioder i serie i stället, typ 1N5402, det sänker spänningen med ca 3 volt, och då får 7805’an ca 9 volt in, kylfläns är ett måste.
Man ”lurar” 7805’an med de två 1N4148 i serie till jord så utspänningen blir ca 1,4 volt högre än 5 volt.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Projekt Paraset spionradio

Inlägg av Oskar »

All spänning som försvinner blir ju värme, så ha det bara i åtanke att det måste hanteras.

Yes, tricket med dioderna är en gammal klassiker!
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Projekt Paraset spionradio

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag kommer nog att köra med dioder.
7805'an sitter i ena hörnet, den kan jag skruva i lådan (av plåt) eller sätta en rejäl kylfläns.
Kortet kommer att se ut så här:
Power Supply-2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Projekt Paraset spionradio

Inlägg av MiaM »

Om du ändå ska switcha för att få anodspänningen så kanske den switchningen även kan göra nåt för glödspänningen? Eller kanske inte... :)
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Projekt Paraset spionradio

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag jagar en gammal vibratornätdel som ska slaktas på transformatorn.
Får jag tag på en 6 volts enhet kan jag köra det på ett 6 volts batteri, och får då glödspänningen ”gratis”.
Jag får se vad jag får tag på, och jag får nog sätta upp det i labbet för att verkligen testa konstruktionen.
Under tiden ska jag bygga en nätdel för 230 volt, jag har en oanvänd trafo till ett gammalt NTI-bygge liggande som har rätt utspänning och 6,3 volt glöd.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Projekt Paraset spionradio

Inlägg av anders_bzn »

Jag skulle kanske låta 7805 ta hela spänningsfallet, det är då ~6W som ska kylas bort. Då den har en bra tab och kan skruvas i lådan och då är det möjligt att få till det med en extern kylfläns så borde det bli bra. Det finns ju en vits med att dela upp förlusteffekten på fler komponenter, som med tre dioder i serie. Men det har ju en nersida här. Varje diod värmas upp med 1W, de kommer bli varma! Dessutom sitter de inuti lådan som stänger in de totala 3W. Jag tänker att det kanske är bättre att få ut värmen direkt i skalet på lådan.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Projekt Paraset spionradio

Inlägg av Mickecarlsson »

Detta projekt har legat i lite stiltje, dels beroende på lite ångest, börjar jag löda in kablar är det point of no return, skulle jag hitta att jag gjort något galet i designen måste jag löda loss det mesta för att fixa till det.
Men, nu när hösten börjar närma sig då kliar det i fingrarna att fixa till det sista och spika layouten.
Under tiden, kolla in denna auktion på Tradera
paraset-tradera.JPG
Och en äkta som ska säljas på Bonhams: https://www.bonhams.com/auction/28656/l ... irca-1942/
När ni ändå är inne på Bonhams, kolla in dessa två Enogmor, värde mellan 700 000 kr till 1,700 000 kr:
Enigma: https://www.bonhams.com/auction/28656/l ... ma-rotors/
Railway Enigma: https://www.bonhams.com/auction/28656/l ... irca-1940/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Projekt Paraset spionradio

Inlägg av Mizzarrogh »

Litet kuriosa är att det gick en Norsk spionväska baserad på en gammal radiola för strax under tusenlappen på tradera i fjol (jag hängde på i början på den men jag hade inte så mycket pengar på hobby kontot då och jag trodde att den skulle gå för betydligt mer än den gjorde så jag missade den). :)
Jag har innehållet till en liknande apparat som var i den.
(Jag kan tänka mig att skiljas från den för några hundralappar om någon vill bygga en egen.)
Skriv svar