Dra in el till garderob

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Dra in el till garderob

Inlägg av AndLi »

Det är så vi gör här, någon TS kommer in och skapar en tråd, och så spinner vi igång på alla cylindrar och kommer med tretielva tillrättavisningar, 30 påpekande om gällande lagtexter och ett par förslag på lösningar, TS närvaro är det ingen som riktigt brukar lägga någon vikt vid. Och plötsligt handlar tråden om nordpols prissättning på el.. TS brukar gå vidare till något annat forum, och tråden leva i 100 inlägg till. Till nästa nya medlem kommer och skapar en ny tråd..
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Dra in el till garderob

Inlägg av Palle500 »

AndLi: På vissa forum brukar vissa svar visas som "bästa svaret" på TS fråga.
Du får den flaggan på ditt svar här ovan.
Utmärkt sammanfattning hur en tråd på SEF fungerar :-)
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Dra in el till garderob

Inlägg av rvl »

Men nu får vi aldrig svar på vad elen skulle användas till. Var det en liten serverfarm eller en hashodling??? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Dra in el till garderob

Inlägg av Nerre »

AndLi skrev: 26 januari 2023, 18:40:57 Det är så vi gör här, någon TS kommer in och skapar en tråd, och så spinner vi igång på alla cylindrar och kommer med tretielva tillrättavisningar, 30 påpekande om gällande lagtexter och ett par förslag på lösningar, TS närvaro är det ingen som riktigt brukar lägga någon vikt vid. Och plötsligt handlar tråden om nordpols prissättning på el.. TS brukar gå vidare till något annat forum, och tråden leva i 100 inlägg till. Till nästa nya medlem kommer och skapar en ny tråd..
Det är ju inte så att forumtrådar enbart är till för att svara på TS fråga, man behöver också beakta att om 5 år kanske nån söker på forumet och hittar tråden och då är det bra om tråden innehåller ordentligt med synpunkter och information.

Så resonerar i alla fall jag när jag skriver i trådar, även om jag svarar på ett inlägg och citerar nån så har jag ju i bakhuvudet att för varje person som skriver ett inlägg är det kanske många gånger fler (kanske 50 personer här på forumet).
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5674
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Dra in el till garderob

Inlägg av pi314 »

Det är väl inte så ovanligt med forumskribenter som tycker att det bara är deras egna inlägg som tillför något.

Däremot tror jag att det är riktigt ovanligt att andra håller med dessa.

En av poängerna med ett forum är väl att det fylls på med olika kunskaper, erfarenheter och synpunkter och att man sedan ur detta sammantaget kan få ut något vettigt.

En helt annan sak, men kanske besläktad, tycker jag att det är att regler och tillämpning av dessa kan uppmuntra respekt och förhindra förakt. En respektfull ton utan förakt skapar IMO betydligt bättre forum.

TS var osäker och ville ha råd. Det fick TS. TS tackade för detta.

Vad händer sedan? Läs tråden och döm själv!

Jag råkade se detta, om asociala medier.
Så görs asociala medier sociala igen
Går demokratin att rädda undan sociala medierna som polariserar åsikter och trycker på enskilda väljares känsloknappar, istället för att uppmuntra till en saklig debatt?

I Taiwan efter solrosrevolutionen 2014, då studenter ockuperade parlamentet, har staten ansträngt sig att hitta metoder att integrera medborgarna mer i den demokratiska processen. De har bland annat använt plattformen pol.is. Där skapas en slags diskussionsgrupper där man letar efter gemensamma ståndpunkter istället för att maximera upprördhet.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1061592

Vad kan det vara som får en del skribenter på ett elektronikforum att uttrycka hat och förakt hellre än att diskutera elektroteknik och elektronik?

Borde det inte vara möjligt, även på ett elektronikforum, att diskutera frågor, även utanför dom rent tekniska, med bibehållen respekt för att alla inte ser allting på samma sätt och att det är OK?

IRL, trots att jag träffat massor med människor, har jag aldrig sett någon genomgående beskriva andra som idioter, därför att dom har andra åsikter eller infallsvinklar än dom egna. Kommer ett sådant synsätt med intresse för elektronik?
I så fall ska jag nog sluta med elektronik... 8)

/Pi
Skriv svar