Sänka ljusstyrka på väckarklocka med LED

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thomasa88
Inlägg: 114
Blev medlem: 9 februari 2008, 22:01:31

Re: Sänka ljusstyrka på väckarklocka med LED

Inlägg av thomasa88 »

Här är super-slomo som sedan är nersaktad 8x.
Tiden är 23:02.

Och fascinerande! 4 segment i taget verkar tändas. Så de 8 resterande pinnarna används alltså som någon form av "select". Tvärtom mot vad jag tänkte. Antar att jag vill ha 8 resistorer då :P. Hade de suttit i rad kanske jag kunde klämt dit en resistornät.
3 segment verkar tändas i taget?
leds_cut_x8.mp4

Länk
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Sänka ljusstyrka på väckarklocka med LED

Inlägg av rvl »

Rätt kul att se och stega igenom med piltangenterna. (Punkterna mellan timmar och minuter hann inte med i klippet.)

3 segment i videon men det blir väl 4 i en 8 (och 6). När man ser hur den gör med 0 och 3, så blir väl första halvan som "F".

Kapa banor på kretskortet och "bodga" in motstånd, kanske går att skrapa till platser för ytmonterade?
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Sänka ljusstyrka på väckarklocka med LED

Inlägg av MiaM »

Det står ju i bilden ur datablad att matningen kan varieras inom rätt stort område. Vad händer om du helt enkelt sänker matningen till du får lagom ljusstyrka?

Eller ingår det fler kretsar som kanske inte gillar sänkt matning?

Bonus: Om det funkar bra att variera matningen så rekommenderar jag någon slags ljussensor som får styra matningen. Då kan du få såpass mörkt att du lagom ser displayen i mörker men den ändå blir bra läsbar i strålande solsken. (Denna funktion finns på Grundigs första klockradiomodeller med LED / elektronisk klocka. En fotocell som känner av ljusstyrka och en liten vridpott för att knuffa styrkan lite uppåt/nedåt. Kan inte förstå varför det ska vara så svårt att ordna detta idag. Som sidospårsjämförelse har t.ex. iPhone en autofunktion för ljusstyrka men det går inte att justera hur stark man vill att displayen automatiskt ska upplevas som. När jag slår på denna funktion blir displayen alltid lite för stark. Otroligt dumt).
thomasa88
Inlägg: 114
Blev medlem: 9 februari 2008, 22:01:31

Re: Sänka ljusstyrka på väckarklocka med LED

Inlägg av thomasa88 »

Då kanske jag kan klämma dit fyra resistorer ändå. Som test kanske jag kan dra en stor resistor från COM till VDD innan jag börjar kapa banor (ska kolla att COM är jord)?

rvl:
Prickarna blinkar en gång i sekunden. Här har du ett annat oredigerat klipp som visar dem ungefär mitt i.
20230124_190245.mp4

Miam: Intressant! Försökte ladda upp hela pdf:en i Google translate, men den klagade på fel i filen. Ska se om jag lyckas översätta relevanta delar.


Måste lista ut vad de sista okända pinnarna är till. En gammal klocka gick på 50Hz från elnätet och började skynda sig mycket om den slog över till batteri. Därför tänkte jag först en RC-oscillator, men den här kretsen borde ju kunna tuffa på på sin kristall.
Måste också de hur högtalaren reagerar, men sänker jag spänningen efter dess matning borde det ju vara lugnt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Sänka ljusstyrka på väckarklocka med LED

Inlägg av FormerMazda »

Ja det var ju inte enstaka segment som tändes direkt.
Känns ju som att det är 3 segment i taget, kanske den 4e common är för kolon eller nåt?
Det står ju i bilden ur datablad att matningen kan varieras inom rätt stort område. Vad händer om du helt enkelt sänker matningen till du får lagom ljusstyrka?
*host* *host*
NÅGON förslog detta rätt tidigt i tråden.. ;)
Mina två ledtrådar till det är dels som nämnt matningsspänningen, sen att det ser ju ut att vara ritat en resistor i serie med matningen.
Och det inte finns nån annan resistor som verkar ha den uppgiften.

Fast på bilden på kretskortet ser jag bara kondingar mot GND, men det kanske finns nåt under den svarta .. tejpen(?).
thomasa88
Inlägg: 114
Blev medlem: 9 februari 2008, 22:01:31

Re: Sänka ljusstyrka på väckarklocka med LED

Inlägg av thomasa88 »

Haha, ledsen, för mycket att olika saker samtidigt :D

Tyvärr tror jag VDD du ska titta på är på pinne 1. Syns inte lika tydligt som den som går till resistorerna i min bild.

Nu har jag skrollat igenom databladet och det verkar ju vara ett rätt så kompetent chip!

5.5-1.8V står att det går in i LDO som ger 1.8V internt (något justerbar tydligen), men jag uppfattade inte om LED:arna drevs via den också. Har dock svårt att se något annat, då de inte lär klara 5.5V. Eventuellt att det finns något mer i chippet.

Vad jag lyckats utläsa om LED:arna så ska man kunna ändra duty cycle och det borde väl vara det tekniskt snyggaste sättet. Men jag siktar nog ändå på en lite mer low-tech-lösning :)

Varianter:
  1. Programmera om chippet
  2. Sänk matningsspänning?
  3. Strömbegränsa COM-pinnarna med resistorer
edit. Vet inte var upplösningen i bildern försvann, men orkar inte ta om :shock:

edit. Pinne 22 gissar jag kan vara detektering spänningskälla, då den rör sig mot en 7533 via resistorer och någon annan trebenare.
signal-2023-01-25-065318.jpeg
signal-2023-01-25-065748.jpeg
signal-2023-01-25-070105.jpeg
signal-2023-01-25-070350.jpeg
signal-2023-01-25-070727.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Sänka ljusstyrka på väckarklocka med LED

Inlägg av FormerMazda »

"adjusting the dutycycle of com"
Så deras tanke är att du med programmering ska ändra det som jag tolkar det. Och det är nog inte ett alternativ.

1. Programmera om = Nja, det är nog ett djupt hål att gräva..
2. Testa, det kan vara en fullösning som kanske kan funka. Men jag tvivlar på den mer och mer.
3. Detta kommer funka, kanske helt utan artefakter som olika ljusstyrka beroende på antal tända segment.

Jag hade testat nr 2 först, enbart för det är enklare.
Sen jobbat med nummer 3, men testat med en common först för att se hur det ter sig.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Sänka ljusstyrka på väckarklocka med LED

Inlägg av rvl »

thomasa88 skrev: 25 januari 2023, 06:44:48 Prickarna blinkar en gång i sekunden. Här har du ett annat oredigerat klipp som visar dem ungefär mitt i.
Tack, då var den nyfikenheten stillad.

De är alltså fjärde segmentet i sydöstra halvan av de två sista siffrorna.
övre.png
nedre.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Sänka ljusstyrka på väckarklocka med LED

Inlägg av ghu »

Vad är orsaken till att man multiplexar segment på detta sättet istället för hela siffror?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Sänka ljusstyrka på väckarklocka med LED

Inlägg av rvl »

Mindre strömspikar kanske?
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Sänka ljusstyrka på väckarklocka med LED

Inlägg av MiaM »

Sidospår: Åttiotalets massproducerade nästan likadana klockradios använde multiplex med 2*N, och körde växelspänningen direkt från nättrafon till de två multiplexarna (eller vad man ska kalla den) så behövdes det inte särskilt stor effekttålighet. 40-pin DIL var tydligen inte så dyrt i förhållande till vad chipet invändigt kostade...
thomasa88
Inlägg: 114
Blev medlem: 9 februari 2008, 22:01:31

Re: Sänka ljusstyrka på väckarklocka med LED

Inlägg av thomasa88 »

Det blev 4 resistorer.

Hade glömt bort att jag inte brukar löda så mycket SMD och att mitt gamla kit hade gigantiska komponenter. :shock:

Finn 4 fel! (Som i kluringen - ej att det är 4 fel)
20230125_200007.jpg
Resultat:
20230125_200057.jpg
...

Efter lite mätningar så insåg jag att jag råkat skrapa en närliggande bana och lagt en resistor mot den. Finn en skillnad!
20230125_201134.jpg
Resultat!
20230125_201138.jpg

Lite svårt att visa resultatet, men klockan har gått från strålkastare (inkl upplyst vägg) till mysigt behaglig :mrgreen:

Här kortar jag en resistor och tre segment blir ljusare
20230125_201527.jpg
Från den vinkeln såg jag hur mycket oblockerade banor det är på display-kortet :rofl
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Sänka ljusstyrka på väckarklocka med LED

Inlägg av FormerMazda »

Kul!
Ja då är du i mål! :)
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Sänka ljusstyrka på väckarklocka med LED

Inlägg av rvl »

Nice. :tumupp: Nu borde displayen hålla bättre också, jämfört med filterlösningen.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Sänka ljusstyrka på väckarklocka med LED

Inlägg av papabear »

Nice.
Jag hade samma problem med en klockradio/strålkastare från CO.
Jag körde på solfilmslösningen då jag hade det på hyllan sedan tidigare.
Två lager film tog ner ljuset betydligt och det är fortfarande inget problem att se den även dagtid.
Skriv svar