Hur nå ut på internet då internet-modem saknas i hus?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Hur nå ut på internet då internet-modem saknas i hus?

Inlägg av Haralt »

En äldre bekant har solcellsanläggning i drift, men har inget internet i enfamiljshuset. Växelriktaren kan alltså inte ladda upp driftsdata på Fronius-Portalen.
Det är svårt att se driftskurvor på den lilla displayen(ca 5cm x 3cm på växelriktaren.

De är inte intresserade av internet och reder sig bra utan. Men skulle det gå att åtminstone för kortare tid(säg 2 månader) göra så växelriktaren kommer ut på internet och kan ladda upp driftsdata på Fronius Portalen?

Jag var för något år sedan hos en annan bekant och vi var nere i teknikrummet i källaren(som råkade vara öppet, annars alltid låst) i det flerfamiljshuset som har solcellsanläggning på taket. Där sitter växelriktaren, en SolarEdge SE25k-M4 på 25 kW, såg vi. Där var en mobiltelefon fastsatt med buntband vid växelriktaren, vilket jag tyckte var konstigt. Jag misstänker att den används för att växelriktaren ska komma ut på internet och nå SolarEdges portal för att ladda upp driftdata. Annars kan inte solcellsinstallatören se hur den går. Den växelriktaren saknar helt display.
Flerfamiljshusägaren, som är en äldre man, som ej heller bor i flerfamiljshuset, har förmodligen inget internet-modem eller något sådan för värmeanläggningen, pga gammalt hyreshus från ca 1960-talet. Så mobiltelefonen kanske var något knep solcellsinstallatören kommit på för att växelriktaren ska nå ut på internet?

Rédigé: Fronius växelriktaren har standardmässigt Wifi, så den behöver bara nå ett internet-modem(eller internet-rutter) eller annan makapär som den kan ansluta till för att nå ut på internet. Det är inga stora datamängder,
Senast redigerad av Haralt 24 januari 2023, 16:59:44, redigerad totalt 9 gånger.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Hur nå ut på internet då internet-modem saknas i hus?

Inlägg av FormerMazda »

Antingen med en mobilrouter, eller en gammal telefon med möjlighet till att agera router. (WiFi hotspot)
Om nu inte växlaren i sig kan ta ett simkort.
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Hur nå ut på internet då internet-modem saknas i hus?

Inlägg av larky »

Om växelriktaren har wifi kan en mobiltelefon användas som delar ut wifi, och då laddar upp under en längre eller kortare tid.
Beroende på mobiltelefonabonnemang kan ett tvillinkort användas för att få lite billigare, det lär inte vara så stora datamängder.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Hur nå ut på internet då internet-modem saknas i hus?

Inlägg av AndLi »

Halebop kostar 39 kr för 0.5 gig som gäller i 3 månader, bör vara bland de billigare om man orkar fylla på kortet var tredje månad.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hur nå ut på internet då internet-modem saknas i hus?

Inlägg av säter »

Går det att ringa från sådana kort också?
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Hur nå ut på internet då internet-modem saknas i hus?

Inlägg av Haralt »

Tack för alla förslag och tack för konkret förslag Andli.
Hallebob för 39 pengar/3 mån verkar tokbilligt. Bara då man ska hitta en lämplig avlagd oanvänd mobiltelefon och saken är biff, som det heter.

Enligt SolarEdge, så orsakar rådatatrafik för en SolarEdge-växelriktare
8,5 Mb per månad och varje Effektoptimerare ca 0,4 Mb per månad om man har
anslutit dem till SolarEdge monitoringportal. Ja, per månad.
Alltså ganska litet. Jag gissar ca samma för en Fronius växelriktare, kanske ca 20 Mb/månad.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Hur nå ut på internet då internet-modem saknas i hus?

Inlägg av AndLi »

säter skrev: 24 januari 2023, 14:10:50 Går det att ringa från sådana kort också?
Jadå, det är ett helt vanligt halebop konantkort, vill du ringa i traditionell mening får du såklart ladda med samtal.

Jag använde det för det var bland det billigaste kort jag hitta när det gäller att överföra "små" mängder data under lång tid.
(De gällde 6 månader förr, men nuförtiden gör jag slut på 0.5 gig på 3 månader så det spelar inte så stor roll)
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Hur nå ut på internet då internet-modem saknas i hus?

Inlägg av AndLi »

Haralt skrev: 24 januari 2023, 14:36:41 Tack för alla förslag och tack för konkret förslag Andli.
Hallebob för 39 pengar/3 mån verkar tokbilligt. Bara då man ska hitta en lämplig avlagd oanvänd mobiltelefon och saken är biff, som det heter.

Enligt SolarEdge, så orsakar rådatatrafik för en SolarEdge-växelriktare
8,5 Mb per månad och varje Effektoptimerare ca 0,4 Mb per månad om man har
anslutit dem till SolarEdge monitoringportal. Ja, per månad.
Alltså ganska litet. Jag gissar ca samma för en Fronius växelriktare, kanske ca 20 Mb/månad.
Vill du betala en gång och glömma kör hyltesim rätt billiga lösningar med, de hade ett tre års erbjudande för 900 kr och det är på ca 4GB data
Kör det i min pumpövervakningsystem, som gör typ en http request var 5 minut..
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Hur nå ut på internet då internet-modem saknas i hus?

Inlägg av Haralt »

Denna internetacces för Fronius Symo växelriktaren är tänkt bara för de första ca 3 månaderna, så att man kan se att den går som den ska. Annars är det svårt att se om den går som den ska om man enbart har den lilla displayen på växelriktaren, och man kan inte se kurvor. Med datan i portalen kan man se väldigt mycket. När man väl vet att det funkar som den ska, kan man nöja sig att kolla dygnsproduktion, månadsproduktion, årsproduktion, och total produktion som alla kan ses i den lilla displayen, ca en gång per vecka eller så.

Man får montera ett 230-Volts-uttag avsäkrad med 6A automatsäkring 1-fas, bredvid växelriktaren så att mobiltelefonladdaren kan ansluts dit. Mobiltelefonen får stå på laddning hela tiden.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Hur nå ut på internet då internet-modem saknas i hus?

Inlägg av AndLi »

Men nu är det ju vinter, vill man inte se att allt funkar vid peak performance också?

Men visst jag älskar ju att övervaka, och mäter på allt jag kommer åt :D
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Hur nå ut på internet då internet-modem saknas i hus?

Inlägg av Haralt »

3 månader räknat från ca mitten av feb, blir mitten av maj. I maj brukare en solcellsanläggning visa sina framfötter och vad den förmår i effekt och energi.
Sedan kan klart ett nytt kontantkort köpas för ytterligare en 3-månadersperiod.

Speciellt i början då en solcellsanläggning körts igång är det bra att kolla att allt verkar riktigt, strängspänningar och produktion. Det är inte ovanligt att montörer som ofta bara är diverse-arbetare utan elbehörighet, har klantat sig, felkoppling mm.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Hur nå ut på internet då internet-modem saknas i hus?

Inlägg av MiaM »

Hur gick det med detta?

Om de har något sånär moderna mobiltelefoner så kan de använda internetdelning i dem även om de i övrigt är helt ointresserade av internet. Det går vad jag förstår att ställa in så att internetdelning har samma nätverksnamn och lösenord på flera mobiler, så att ifall det är flera som bor i huset så kan vem som helst av dem ha delningen påslagen.

Kan vara värt att kolla om solgrejen kan buffra data någon/några dagar och om den automatiskt återansluter och skickar data så fort den hittar wifinät.

En sak som är värd att kolla upp ifall en separat mobil används till detta är om det går att säga åt den att inte slå av internetdelningen när inget verkar hända på ett tag. Mitt intryck av nån Androidenhet är att anslutningen hålls igång så länge nån är ansluten via wifi, men efter en stund utan nån "klient" så stängs det av om man inte ändrar inställning.

Bonus: Om man har vissa Android med USB-on-the-go så kan man ansluta externt nätverksinterface. Inte helt säker på vilka som Androd stöder, men minns att jag för ca 10 år sen provade något vad det nu var och det fungerade. Det kan ha varit ett kabelanslutet nätverksinterface. Om solgrejerna har möjlighet till kabelanslutet nätverk så kan detta kanske vara en möjlighet. Eller kanske inte. :wink:
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Hur nå ut på internet då internet-modem saknas i hus?

Inlägg av AndLi »

Samsung galaxy S serien har supportar ethernet sen i alla fall S8. Fick med en dockningsstation till min S8a som hade ethernet och hdmi.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Hur nå ut på internet då internet-modem saknas i hus?

Inlägg av hummel »

Haralt skrev: 24 januari 2023, 14:36:41 Tack för alla förslag och tack för konkret förslag Andli.
Hallebob för 39 pengar/3 mån verkar tokbilligt. Bara då man ska hitta en lämplig avlagd oanvänd mobiltelefon och saken är biff, som det heter.

Enligt SolarEdge, så orsakar rådatatrafik för en SolarEdge-växelriktare
8,5 Mb per månad och varje Effektoptimerare ca 0,4 Mb per månad om man har
anslutit dem till SolarEdge monitoringportal. Ja, per månad.
Alltså ganska litet. Jag gissar ca samma för en Fronius växelriktare, kanske ca 20 Mb/månad.
Kan vara viktigt vid val av abonnemang. Gäller det megabyte eller megabit ovan?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur nå ut på internet då internet-modem saknas i hus?

Inlägg av Nerre »

MiaM skrev: 26 maj 2023, 00:57:46 Bonus: Om man har vissa Android med USB-on-the-go så kan man ansluta externt nätverksinterface. Inte helt säker på vilka som Androd stöder, men minns att jag för ca 10 år sen provade något vad det nu var och det fungerade. Det kan ha varit ett kabelanslutet nätverksinterface. Om solgrejerna har möjlighet till kabelanslutet nätverk så kan detta kanske vara en möjlighet. Eller kanske inte. :wink:
Min router har stöd för både rena USB-modem och "Android USB internet sharing". Och just att dela ut internet vid USB tror jag mobiltelefoner har klarat sen innan Android och iOS kom. I alla fall gick det med mina gamla GPRS-mobiler.
Skriv svar