Mätning av litium jon batteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
md7dani
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 maj 2020, 20:38:54

Mätning av litium jon batteri

Inlägg av md7dani »

Hej, Jag försöker att mäta ett vad som sägs vara ett icke fungerande 37V litium jon batteri (även om jag tror på det själv då de har noll koll). Ägaren gav mig sin elcykel och batteri som han säger inte fungerar. Dock har jag inte fått nyckeln till tändlåset.
Men jag testade att göra en voltmätning på det och även på mitt fungerande 48V batteri, men båda säger 0 volt när jag mäter. Hur kan det vara så?
Funderar om det beror på att tändlåset måste vara på eller att proberna inte riktigt kommer åt även om man tror så. Proberna har korta stift.
Tacksam för tips vad som kan vara knas.
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Mätning av litium jon batteri

Inlägg av StureS »

Förstår inte riktigt. Du skriver "att göra en voltmätning på det och även på mitt fungerande 48V batteri, men båda säger 0 volt när jag mäter"
Om ditt eget batteri är ok måste du ju mäta på fel ställe, eller hur?
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Mätning av litium jon batteri

Inlägg av ToPNoTCH »

Det är vanligt att nyckeln slår på/av batteriet.
md7dani
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 maj 2020, 20:38:54

Re: Mätning av litium jon batteri

Inlägg av md7dani »

Som du säger så förstår jag inte heller, därav frågan här. Jag mäter vid plus och minuspol som man alltid brukar göra, som finns i botten av batteriet. Därför började jag fundera på om stiften på proberna är för korta eller om jag mäter på fel ställe.
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Mätning av litium jon batteri

Inlägg av StureS »

Det förklarar ju inte att hans fungerande batteri visar 0V
md7dani
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 maj 2020, 20:38:54

Re: Mätning av litium jon batteri

Inlägg av md7dani »

ToPNoTCH skrev: 22 januari 2023, 15:38:21 Det är vanligt att nyckeln slår på/av batteriet.
Jepp den slår på batteriet. Sen drog jag slutsatsen att jag måste slå på batteriet för att mäta på det. jag får testa på det fungerande batteriet. Men hur mäter jag då batteriet på det andra när nyckeln saknas?
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Mätning av litium jon batteri

Inlägg av StureS »

md7dani skrev: "Men hur mäter jag då batteriet på det andra när nyckeln saknas?"
Ja, hur öppnar du någon annans bankfack? Hur loggar du in som någon annan? En nyckel är till för att skydda information och tillhörigheter.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5676
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Mätning av litium jon batteri

Inlägg av pi314 »

Så här skulle jag tänka.

Batteriet måste mätas.

När det gäller ett litiumbatteri med flera seriekopplade celler måste var och en av dom seriekopplade cellerna mätas.

För det måste man komma åt att mäta både "ytterpolerna" och "balanspunkterna", så att varje cell kan mätas.

Jag är inte alls hemma på elcyklar men har fått intrycket att batterier kan vara kapslade och ha balanseringselektroniken inbyggd i batteriet. Då blir det ju svårare att komma åt att mäta. I synnerhet varje enskild cell.

Kanske är det vanligt med både parallell och seriekopplade celler? Då blir det lite krångligare att identifiera dåliga celler.

/Pi
md7dani
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 maj 2020, 20:38:54

Re: Mätning av litium jon batteri

Inlägg av md7dani »

Ja så gör man på batteripack i bilar att man mäter spänningen i varje cell och sen har vi den totala spänningen för alla celler. Svårare med cykelbatteri.
Den totala spänningen har jag läst ska vara 36V eller mer annars är det nåt fel på det. När jag har läst på google så ska man kan mäta SoC, vet bara inte hur.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1151
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: Mätning av litium jon batteri

Inlägg av rysshack.se »

36 V Nominiellt, strax över 40 fullt en bit över 30 när det är tomt.
ziw
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2014, 19:58:07
Ort: Sundsvall

Re: Mätning av litium jon batteri

Inlägg av ziw »

Många elcykelbatterier har programmerad avstängning/död. Det går att koppla bort avstängningen.
Batteridoktorn har inlägg på Youtube där han förklarar och uppväcker batterier från de döda.
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Mätning av litium jon batteri

Inlägg av StureS »

md7dani skrev: "Men hur mäter jag då batteriet på det andra när nyckeln saknas?"
Skriv svar