laddregulator bil, volvo V70 II

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

laddregulator bil, volvo V70 II

Inlägg av svanted »

kolen på volvons laddregulator börjar nå sitt slut och jag vill byta i förebyggande syfte innan de är slut och svetsar ner släpringarna....
och efter två regulatorer från biltema som ger för låg spänning, de är märkta 12 volt och bilen varnar med "fel på elesytemet, serivce erfordas" :(
så köpte jag ny d-a dyr bosch på ett annat bättre ställe och skruvade dit, men då ger den för hög spänning, iofs varnar inte bilen men en laddtestare blinkar rött och voltmätaren visar 14.8, 14,9 volt ibland upp till 15, vågar man köra med den?
ser att den är märkt 14.5 och originalet 14
läste inte innan...
iofs stod inte 14.5 på lådan utan på regulatorn,
tog för givet att det var rätt modell då han letade länge i sin data...men ack...

förpackningen är bruten så jag tvivlar på att de tar tillbaka den...
d-a !"#€%&/()
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: laddregulator bil, volvo V70 II

Inlägg av Biker »

Du har ju kanske fått fel men iaf så kan på vintern köra med den , nya reg justerar spänningen efter kyla så den kanske tempkompenserat?

Var de kallare och mätte du efter nån km då den stötladdat i början?

Om den i 15 gradig värme laddar 15v är för mycket i längden speciellt om du pendlar
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: laddregulator bil, volvo V70 II

Inlägg av Prins Valiant »

Vill bara förmedla ett inlägg från Volvoforumet Jagrullar:
Gasningsspänningen (maximal spänning innan gasning inträffar) hos blybatterier är starkt temperaturberoende och varierar med ca 0,3V för var tionde grad. För batterier i rumstemperatur ligger tröskelspänningen på ca 14,4V för ett 12V batteri, och på grund av temperaturberoendet varierar nivån mellan 13,8V vid 50°C och 15,0V vid 0°C (varierar något hos olika batterityper). Laddningsregleringen i nyare Volvos är mjukvarustyrd. Genom en BMS-givare (Battery Monitoring Sensor) nära batteriet håller systemet koll på laddnings-/urladdningsström, polspänning samt batteriets omgivningstemperatur. Troligen utnyttjar Volvo gasningsspänningens temperaturberoende för att verkligen försöka toppladda batteriet även när det är kallt. Under förutsättning att du endast avläser 15,1V eller kanske något högre, i stark kyla kortvarigt innan batteriet värms upp, så tror jag det kan vara ok. Men försäkerhets skull kanske du ska påtala det för verkstaden, de borde ha uppgifter från Volvo om det förhåller sig som jag tror.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: laddregulator bil, volvo V70 II

Inlägg av svanted »

bilen kom från en 30 mils resa 30 minuter innan bytet så allt var genomvarmt, med den nya var den upp och nosade på 14.9 - 15V om man gasade litet,
satte tillbaka den gamla regulatorn och den gick ner till c.a. 14.5V och låg där stabilt.
det som fick mig brydd var att laddtestaren blinkade rött emellanåt, >14.7 det gör den aldrig med den gamla regulatorn...
man kanske är för feg, bara å sätta dit den och blunda.
+10° utomhus.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: laddregulator bil, volvo V70 II

Inlägg av Biker »

Den kanske mäter i regulatorn på den bilen och inte intake eller utomhustemp.

Du skall iaf inte ligga där med batteritemp på 30 grader

Kan tänka mig att bilen nystartad kickar upp den mot 15V även vid 10 grader men det skall inte ligga kvar där efter nån mil

Torkar ur ej påfyllningsbara batterier sommartid aldeles för fort.

Frisyra med lock kan du ju fylla upp i nödfall om det är så men du lär kunna reklamera den ett år om det fortsätter
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: laddregulator bil, volvo V70 II

Inlägg av svanted »

regulatorn låg i garaget så den var säkert +15°,
men byter tillbaka och kör ett tag så får vi se.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: laddregulator bil, volvo V70 II

Inlägg av Biker »

Kanske piratskit?

Återkom
Användarvisningsbild
BallInPlay
Inlägg: 429
Blev medlem: 5 november 2004, 18:23:55
Ort: Julita
Kontakt:

Re: laddregulator bil, volvo V70 II

Inlägg av BallInPlay »

Jag bytte på min V70n efter lite oaktsam svetsning. Köpte på biltema (för 5år sen kanske) och misstänker att det var motsvarande
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000033462

Är det den du har provat ?

Edit: Säger
Driftspänning [V]:14,3
Nominell spänning [V]:14
när man knappat in regnummret..
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: laddregulator bil, volvo V70 II

Inlägg av limpan4all »

Det är nog inte "så farligt" med en hög laddspänning i en V70. De har ju en ganska så lång sträcka till batteriet och om batteriet är av AGM typ så känns 14,5V snarare som för låg spänning. Kontrollmät vad spänningen faktiskt är över batteriet mätt direkt mot batteripolerna, för det är bara där som det räknas...
Skriv svar