bygga enkel radio

Berätta om dina pågående projekt.
bjornj
Inlägg: 163
Blev medlem: 7 november 2018, 11:51:47

bygga enkel radio

Inlägg av bjornj »

Sedan jag i mitten på 60-talet som fjortonåring fick in en stark rysk radiostation med endast en germaniumdiod, en piezoelektrisk örsnäcka och
en lång ståltråd som antenn så har det varit mitt mål att bygga en ”riktig radio”. Min framgång i detta har dock varit ytterst begränsad.
Jag vet att det numera finns en hel del IC och liknande som underlättar, tex TDA7000, TCA 440 osv.
Speciellt TDA 7000 är ju så enkel att använda så att tom jag kan klara av det.
Mit mål har dock varit att göra en apparat av klassisk modell med lokaloscillator, blandare Mf-steg, detektor och audioförstärkare.
Allt med transistorer typ BC547 oftast.
Jag har oftast ägnat mig åt att försöka ta emot det vanliga FM bandet, mest för att signalen alltid finns där (än så länge).
Svårigheter jag har haft bla är att få lokaloscillatorn att svänga på FM bandet. Oftast täcker den bara några MHz inna den kollapsar.
Mellanfrekvensförstärkarna jag har hållit på med vill gärna självsvänga när de närmar sig 1000 gångers förstärkning.
Så där har jag hållit på och stampat på samma fläck år efter år, kommer liksom inte framåt.
När man söker på nätet efter tips och råd så verkar det bara finnas två kategorier.
En transistors superregenerativa mottagare av enklaste slag och avancerade apparater med drösvis med komponenter och svåröverkomliga induktanser.
Min nuvarande ide är en självsvängande blandare med gemensam bas och återkoppling mellan emitter och kollektor. MF-förstärkare med
450kHz keramiska filter tre steg. Jag hoppas att snedavstämning av MF-förstärkaren skall åstadkomma tillräcklig amplitudmodulering av signalen
för att kunna detekteras av en AM demodulator.
Något pip kanska det kan bli. Jag är nöjd med så lite.
Tacksam om någon som kan bättre kan bistå med förslag eller länk till lämpliga byggen.
Det är förvånansvärt svårt att hitta något passande på nätet.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: bygga enkel radio

Inlägg av Icecap »

Alltså - ju högre förstärkning du har i något steg, ju större risk för att den återkoppling som alltid finns, orsaker självsväng.

Om du vill bygga en FM-mottagare duger 455kHz som mellanfrekvens knappast om inte du ser till att Q är ganska uselt. Och ett uselt Q motverkar ju i själva verket fördelen med mellanfrekvens.

Vill du ha hög förstärkning ska du ha bra skärmining mellan varje steg, avkoppling av matningsspänningen för varje steg och väggar mellan dom.

En FM-detektor kan ganska enkelt göras med en transistor, en diod (typ 1N4148), ett par kondingar o ett par motstånd.

Den nära nog digitaliserade MF skickas via en liten konding in på basen av en NPN-transistor.
Det finns en pull-up på emittern också till en lagom spänning som i ingen-MF-läge just inte tillåter transistorn att vara på.

Dioden sitter mellan emitter & GND med anoden på GND.

En lagom pull-up på kollektorn och ett RC lågpassfilter efter och du är i mål.

Det fungerar vid att kopplingen fungerar som en one-shot timer där man jämnar pulserna ut genom ett lågpass RC-filter. Tiden ska vara kortare än MF halva pulslängde och det blir svårt om man har för hög MF frekvens.

Resultatet blir en PWM-liknande dekodning där ena pulsen alltid har en given längd och andra pulsen varierar.

Jag har faktisk testat denna koppling för många år sedan o byggde en FM-mottagare för detta. Fungerade fint men MF mener jag låg runt 1MHz eller så.

Minns inte helt - men efter 45 år känns det lite luddigt med detaljerna.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5678
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: bygga enkel radio

Inlägg av pi314 »

Kul idé som kanske erbjuder några utmaningar.

Det som jag uppfattar att du vill göra betår av:

1. En HF-del, med förförstärkare, oscillator och blandare. Två till tre transistorer och MF 10,7 MHz ut.

2. En MF-förstärkare för 10,7 MHz med två till tre transistorer och en FM-detektor.

Ut från FM-detektorn får du ljud med låg nivå som du kan skicka in i en förstärkare. Vill du ha stereo så behöver du en FM-stereodetektor också.

Jag hittade den här, som visserligen är en AM/FM kombo, men som beskriver dom ingående delarna ganska bra.

https://www.vintage-radio.com/repair-re ... -sets.html

/Pi
Skriv svar