Göra en Text editor för Linux. [var: GCC och Unicode]

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Göra en Text editor för Linux. [var: GCC och Unicode]

Inlägg av Klas-Kenny »

Provade att köra igång i min virtuella Ubuntu-maskin. Funkade bra. :)

Ser ju fint ut, men inget jag själv kommer börja använda "på riktigt". Då det jag mest skriver är kod, i Eclipse.

Och de gånger jag behöver en ren texteditor föredrar jag personligen en där det går att interagera med muspekare för att flytta markör, scrolla osv.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Göra en Text editor för Linux. [var: GCC och Unicode]

Inlägg av Glenn »

Jag har dåligt samvete för att jag släppte mitt testande där i början, det hände lite andra tråkigheter så jag släppte en massa saker just då :/

Men jag ska försöka testa nuvarande i fedora.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Göra en Text editor för Linux. [var: GCC och Unicode]

Inlägg av Marta »

Tackar för testningen.
Det finns inställning för pekdon under Settings-menyn. Med en pekplatta kan texten scrollas både på höjden och i sidled. Givetvis går det att klicka för att flytta markör. Valbart enkel eller dubbelklick som är bra till pekplatta.

Där är också funktioner speciellt för att flytta indenterad text i sidled och för att snabbt sätta ut och ta bort //-kommentarer. Matcha parenteser ()[]{}<>. Blockhantering, både vanliga och kolumnblock. I stort sett allt som finns i gamla qedit och en hel del nytt.

Problemet som fanns vid den första testningen med fontfilerna är förhoppningsvi borta nu. Om inte så skall det bort.
MiaM
Inlägg: 9904
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Göra en Text editor för Linux. [var: GCC och Unicode]

Inlägg av MiaM »

Jag får den inte att starta under en halvgammal Ubuntu (tror det är något så trött som 12.04 men kan minnas fel). Felmeddelande att den inte kan ansluta till X-servern. Pga anledning så har jag inte felmeddelandet här (för att se att jag kunde ansluta något alls till X-servern så provade jag xeyes som jag trodde kunde anses vara ett trivialt program, men den kraschade fönsterhanteraren som jag inte vet vad vars binär heter så jag fick med mycket möda och stort besvär starta om allt grafiskt). Om exakt felmeddelande är viktigt så kan jag prova igen sen.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Göra en Text editor för Linux. [var: GCC och Unicode]

Inlägg av Marta »

Det viktiga är att veta exakt version så jag kan installera en VM och testa.

Det är väl en 64-bit Du har? De hårda dependencies är libc.so.6, libX11.so.6, libfreetype.so.6 och libdl.so.2. Bör även finnas libfontconfig.so.1
MiaM
Inlägg: 9904
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Göra en Text editor för Linux. [var: GCC och Unicode]

Inlägg av MiaM »

Kod: Markera allt

mia@server:~/x =) $ ./tideq 
X Error of failed request:  BadValue (integer parameter out of range for operation)
  Major opcode of failed request:  53 (X_CreatePixmap)
  Value in failed request:  0x18
  Serial number of failed request:  10
  Current serial number in output stream:  11
mia@server:~/x =( $ uname -a
Linux server 4.4.0-210-generic #242-Ubuntu SMP Fri Apr 16 09:57:56 UTC 2021 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux
mia@server:~/x =) $ cat /etc/issue
Ubuntu 16.04.7 LTS \n \l

mia@server:~/x =) $ 
Tillägg:
Jag använder ett vncserverpaket som X-server, som jag ansluter till med VNC-klient. Har inte provat om detta även händer då jag kör X lokalt på maskinens grafikkort. Jag kan prova det men då måste jag gå in underst-bakom där burken står.

Tillägg2: Enligt dpkg -S osv så är det paketet vnc4server som innehåller den vncserver jag kör.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Göra en Text editor för Linux. [var: GCC och Unicode]

Inlägg av Glenn »

Startar fint och varkar fungera som den ska i fedora 37 iaf.

[glenn@leia ~]$ uname -a
Linux leia 6.0.11-300.fc37.x86_64 #1 SMP PREEMPT_DYNAMIC Fri Dec 2 20:47:45 UTC 2022 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux
[glenn@leia ~]$

Känns väldigt rapp i UI't också.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Göra en Text editor för Linux. [var: GCC och Unicode]

Inlägg av Marta »

Mia: Det är för att xserver inte finns på samma burk. Behöver inte kontrolleras mera.
MiaM
Inlägg: 9904
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Göra en Text editor för Linux. [var: GCC och Unicode]

Inlägg av MiaM »

Förstår inte riktigt svaret. Jag kör de flesta andra X-applikationer på detta sätt utan problem, t.ex. Firefox, xterm, vad-nu-den-grafiska-filhanteraren heter, pdf-läsare o.s.v.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Göra en Text editor för Linux. [var: GCC och Unicode]

Inlägg av Marta »

Nu blir jag osäker, vet inte på vilken burk Pixmap hamnar.
Det som görs är XCreatePixmap följt av img=XGetImage från denna. Sedan sätts en pekare på img->data som sedan används för att skapa textrader som visas med XPutImage.

Finns säkert bättre sätt att göra detta, men det är vad jag kunde komma på.
XPutImage är trög, Flera gånger långsammare än att skapa textraden, men ville undvika att kladda med /dev/fb? o.dyl. Där kan finnas problem med permissions, olika grafikkort och annat f*nskap.
MiaM
Inlägg: 9904
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Göra en Text editor för Linux. [var: GCC och Unicode]

Inlägg av MiaM »

vnc4server är alltså både en X-server (som inte visar nån bild lokalt) och en vnc-server, så allt körs lokalt på samma burk (förutom VNC-klienten).

Googlade på felmeddelandet och det verkar som att någon annan fått samma felmeddelande när de försökt köra något annat på en annan headless-grej. Inte så hjälpsamt, men :wink:

OBS: jag provkörde mest för att kunna ge dig feedback på om din editor fungerar på min maskin eller inte, och också vad jag tycker när jag fått igång den. Inte för att jag nödvändigtvis behöver en editor. Så motivet för att få igång den är mer att hitta ev bugg/inkompatibilitet än att förse mig med en editor, så att säga.
Skriv svar