Philips 47PFL6877T/12 defekt med två blink felkod

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Philips 47PFL6877T/12 defekt med två blink felkod

Inlägg av stoffe »

Ja den har de fästhålen, jag hittade en kylfläns från en nordbrygga, den delningen stämde inte riktigt men gick att modifiera. Så nu sitter det en kylfläns på plats och ett kvadratiskt hål är modifierat i tevens baksida. Allt fungerar utom de 5 HDMI ingångarna, så jag antar att min reflow kanske inte blev riktigt så bra som jag tänkt mig. Oljan som är på utsidan luktar 5-56 och har samma viskositet. Ingen olja på kretskortet runt HDMI ingångarna. Jag undrar hur sjutton den kommit dit och om den har med tevens fel överhuvudtaget. Jag tog över denna teve begagnad för övrigt men har haft den några år.

HDMI ingångarna detekterar wrong video format men den detekterar signalen från datorn eller blueray spelaren, jag har provat några olika kablar som jag vet fungerar oxå. HDMI signalen kan inte visas alls på skärmen. I övrigt verkar allt fungera vad jag kan se?

Om jag gör en reflow, ska jag pensla in lödvatten? Jag har lödfett oxå men det kan jag inte få att rinna in under cpun.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Philips 47PFL6877T/12 defekt med två blink felkod

Inlägg av Akai »

Att göra sånna här fulreparationer på BGAer med varmluftblåsen är en chansning.. ibland kan det gå att få det att fungera på det här sättet, men man ska veta att det inte är helt enkelt, inte ens med rätt grejer blir det bra alltid. (Titta in Bigmac's tråd här på forumet)

Man behöver se till att kortet är helt torrt genom att baka det i en lägre värme en längre tid innan manger sig på lödningen, fukt kan i bästa fall se till att lödningarna skvätter ut små lodkulor, och i sämsta fall förångas fukten hastigt och spräcker komponenten.. eller ser till att kortet delaminerar och sliter isär vior osv..

Ett fluss avsett för BGAer rekommenderas, flusset ska vara aktivt genom hela processen, används fel fluss kanske det brännts bort innan halva tiden gått och lödningen blir porös eller liknande.

Sen behövs en kontrollerad värme, dels underifrån (undervärme) och sen rätt temperatur ovanifrån under hela processen.

Att det inte alltid fungerar att göra sånna här fusklagningar får man vara beredd att ta :)

Jag skulle försöka få kortet röntgat, eller i sämsta fall försöka undersöka den yttersta raden bollar runtomkring kretsen.
De kretsar som har en undersida av glasfiber och en topp av plast har en förmåga att böja sig och trycka ner hörnen, plasten och glasfibret utvidgas olika och man får bi-metall effekten. Har man sen en plåt, eller koppar kapsel blir effekten ännu större.. Det I kombination av en varmluftspistol utan reglering och precision riskerar att förvärra detta ännu mera. Samtidigt som flussen bränns bort ännu snabbare om man har för hög värme..

Jag säger inte att det inte går, bara att man har ganska många parametrar som ska samspela :)

Jag skulle sätta upp varmluftpistolen i ett stativ, förvärma kortet innan lödning i ungnen på ca 100 grader.. se till att ha ett k element eller liknande och tejpa nära komponenten och justera avståndet så att ytan och luften från pistolen inte överstiger 310c. Avkylning bör inte ske allt för fort.. att öka avståndet sakta kan vara en väg att gå.
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Philips 47PFL6877T/12 defekt med två blink felkod

Inlägg av Maalobs »

Om det luktar och ser ut som 5-56 så kanske det är det?
Kan det vara någon innan dig som har sprejat för att lossa på klistret på gamla kylflänsen?

Fanns det en thermal pad under systemkortet precis under processorn?
Det var väldigt starkt klister på min TV och det tog ett tag innan jag kom på rätt teknik för att få loss systemkortet från padden.
Så kan det vara någon innan dig som har försökt lossa den med 5-56 kanske.

Ditt problem med "wrong video format" som gemensamt fel på alla HDMI-ingångarna, kan det vara att EDID-värdena har tappats?
De finns lagrade i ett internt register i ett särskilt chip, du kan läsa registret genom I2C via HDMI, det behövs ingen fungerande bild för det.
Men sannolikt kan du inte skriva i registret via HDMI utan måste gå via intern i2C-buss i så fall, om det visar sig att man måste skriva in värdena den hårda vägen.

Fungerar TVns service-menyer?
Det finns flera olika, titta i kapitel 5 i service-manualen.

Jag vete tusan vad mjukvaru-aktiverad SDM gör, men det finns med i punkt 5.2.1:
Analogue SDM: use the RC-transmitter and key in the code “062596”, directly followed by the “MENU” (or “HOME”) button.
Digital SDM: use the RC-transmitter and key in the code “062593”, directly followed by the “MENU” (or "HOME") button.
I punkt 5.2.2 står det hur du aktiverar SAM, och den är nog mest intressant:
Via a standard RC transmitter: Key in the code “062596” directly followed by the “INFO” or “OK” button.
After activating SAM with this method a service warning will appear on the screen, continue by pressing the “OK” button on the RC.
Ta en bild på etiketten på TVns baksida, där står det option codes, matcha det mot vad som är inställt i SAM.
Läs hela den sektionen i manualen, det finns mycket du kan pilla med i SAM och du kanske kan lösa det den vägen.

I punkt 5.2.3 står det hur man aktiverar CSM:
Key in the code “123654” via the standard RC transmitter.
Note: Activation of the CSM is only possible if there is no (user) menu on the screen!
Det är en read-only grej, men om du har ett mysko kvarvarande fel, gå igenom alla sidorna med info i alla de olika service-menyerna och fota allt och posta här.
Ta med bilden på etiketten också.

De där koderna är lite lökiga, man får inte pausa mellan siffrorna utan måste hamra in dem i ett svep, och med SAM-koden kan det vara så att du måste trycka på Home-knappen först så att du står i Home-menyn, innan du börjar trycka in koden.
stoffe
Inlägg: 834
Blev medlem: 22 februari 2007, 21:08:25
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Philips 47PFL6877T/12 defekt med två blink felkod

Inlägg av stoffe »

Nu är teven helt död igen. Jag provade att göra en till reflow, kanske borde låtit bli det..

Jag vet inte vad jag ska göra nu, något blev fel med min reflow. En till reflow?
Skriv svar