Ender 3 v2 PETg

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Ender 3 v2 PETg

Inlägg av l2t »

Har en Ender 3 v2 uppgraderad med dual gear extruder o dual z.
Har kört ett bra tag nu med PLA men tänkte testa lite med PETG (Add:north).

Vet att det är betydligt svårare med PETg men någon gång måste vara den första.
Någon som kör PETg på en sådan och kan rekomendera några lämpliga inställningar i Cura som man kan börja med?
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Ender 3 v2 PETg

Inlägg av ecenier »

Jag har testat ett antal gånger med petg och alltid gått tillbaka till pla.
petg är mycket svårare att skriva med då det uppför sig mer klistrigt. Om man får en utskrift man är nöjd med utseendemässigt så är den ändå mer skör än pla. Det må vara fukt eller något annat skräp, men det gör bara att petg är ytterligare ett snäpp sämre än pla.
Dessutom har jag alltid problem de första utskrifterna med pla efter att jag tröttnat på petg och byter tillbaka. Troligen för att det fastnar massa petg-plast i munstycket.

Inte mycket positivt om PETG från mig alltså :D

Ska bli intressant att se om du får bra tips som gör att jag testar för 10:e gången :D
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ender 3 v2 PETg

Inlägg av Glenn »

Jag har gjort tvärt om, fördsökt köra PLA efter att ha kört PETG, och gått tillbaka till PETG varje gång :)
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Ender 3 v2 PETg

Inlägg av hawkan »

Stäng av fläkten. Det är vad som fick det att funka för mej i alla fall. Är dock tillbaka på PLA.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Ender 3 v2 PETg

Inlägg av Henry »

Kör enbart PETG, var många år sedan jag körde PLA. Jag kör hög hastighet så drar upp den till 260 grader vilket funkar bra. Hade en gång i tiden problem med utskrifter där jag efter en tid upptäckte att jag körde med PLA temperaturer på en 230 grader, höjde det till en 250 och det var som natt och dag. Så jag rekommenderar en 250 i Cura för PETG, för att se, och så plattan på en 76 eller så. Vid låg temp fäster den dåligt mellan lagren.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ender 3 v2 PETg

Inlägg av Glenn »

Det skiljer mellan PETG av olika fabrikat också, har rullar där jag skrivit en lapp med att dem behöver högre temperatur vet jag.

(Gäller troligen olika fabrikat av PLA också gissar jag)
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Ender 3 v2 PETg

Inlägg av Prins Valiant »

Henry gav så bra värden för PETG. Är det någon som kan hjälpa med samma skrivare, Ender 3, och användning av ABS. Lämplig inställning för temperatur? jag har provat lite olika, men är ej nöjd. Fläkt till eller från? Kör med Cura slicer.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Ender 3 v2 PETg

Inlägg av tecno »

Börja med temp kalibrerings torn, efter det så kör du ett flödestest. Finns olika såna här tester på nätet.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Ender 3 v2 PETg

Inlägg av l2t »

Första test med PETG (Addnorth)
Den första blev inte så bra men den andra en bra början ialla fall.
Cura 5.2.1

235 grader nozzle
70 grader bed
cooling 25%
petg.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Ender 3 v2 PETg

Inlägg av Henry »

Kylning 25%? Nej 100% fläkt och så rekommenderade jag ovan en 250 grader så sätt nozzle på 247 grader och se om det blir skillnad, kan ev också öka hastigheten lite grand bara för att. Det är bara att pröva allt, inget går sönder. Att det inte fäste kan absolut ha och göra med den låga tempen.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Ender 3 v2 PETg

Inlägg av l2t »

Jag kom på varför det blev spagetti.
Det började tryckas ut plast innan jag börjat printa, så jag låter den stå ett par minuter så allt i munstycket rinner ut.
Efter det så trycker jag på print.

Ser ut som det löste mitt spagettiproblem i alla fall.
Nu kan man börja testa med lite olika inställningar.
testkub.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Ender 3 v2 PETg

Inlägg av Henry »

Värm upp nozzle först till rätt temp och låt den sedan stå så och ta bort allt som trycks ut tills inget mer kommer ut, så slipper du problem med det. Så gör jag alltid annars blir det förstås problem med utskriften.

De allra längst till vänster ser helt ok ut, dock lite matt yta som ev kanske kan ha med lite låg temp att göra, såvida det inte är vinkeln som gör att de inte blänker.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Ender 3 v2 PETg

Inlägg av l2t »

Där är en del PLA kuber oxå bland dom därav den matta ytan.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Ender 3 v2 PETg

Inlägg av Henry »

Ok, själv får jag sådan kvalitet med PET men då alltså blank.
Sloow
Inlägg: 48
Blev medlem: 19 april 2023, 16:46:09

Re: Ender 3 v2 PETg

Inlägg av Sloow »

Jag har upptäckt att PETG från en del tillverkare(addnorth bla) har väldigt hög fukthalt direkt när den kommer ur förpackningen. 6-7 timmar torktid i filamenttorken behövs före utskrift, annars får jag blobbar på munstycket som fäster på utskriften och stelnar, för att munstycket sedan ska slå emot det och crasha. Man hör också små smällar från munstycket som jag gissar är vattenånga som puffar ut.

PETG har fungerat bra för mig, jag föredrar det framför PLA men det är lite knepigare att skriva ut med. Det fäster jättebra på en varm PEI textured byggplatta, sitter som berget tills den kalnar och släpper då av sig självt. Däremot kletar munstycket lätt igen, och det droppar en del om munstycket vilket kan ge klet som lossnar och sätter sig på utskriften som sedan lossnar.

En stor fördel är att det håller formen även under press, fjädrar och sådant är lättare att få att fungera i PETg. Fina detaljer är däremot lättare att få till mig PLA tycker jag, det smetar ibland lite för mycket om PETG.
Skriv svar