STM32 har allt - Utom trådlöshet

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av TomasL »

DanielM skrev: 7 januari 2023, 23:44:51
TomasL skrev: 7 januari 2023, 22:07:56 Ja, det är ditt stora problem, istället för att lära dig hur det fungerar, så tar du en video från youtube, suck :!: :!: :!:
Från YouTube lär man sig inte teorin. Man lär sig bara tillämpningen.
Kanske dags för dig att börja med att lära dig teorin bakom det, så du förstår vad som händer.
DanielM skrev: 7 januari 2023, 23:44:51
TomasL skrev: 7 januari 2023, 22:07:56 det kan du göra själv, utan problem, men du måste ha kunskap hur saker och ting faktiskt fungerar.
Enkelt sagt än gjort. Jag har revovisat ST's kommendar på buggen. Ingen har presenterat något förslag än.
Nja, det är rätt enkelt, börja med att studera källkoden för lwIP, därefter går du vidare med STs version av den.
Sedan kanske du bör studera din processors datablad, så du förstår vad processorn kan och inte kan göra.
Det handlar om rätt elementära saker.
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av agehall »

Men alltså, hur mycket data ska du skicka från dina klienter till din server? Hur många requires/sekund pratar vi om totalt från alla klienter? 1? 10? 100? 1000? Krypterad eller okrypterad uppkoppling?

Om du siktar på okrypterat och enstaka requests per sekund så kommer en vanlig HTTP request från Javascript lösa allt åt dig. WebSockets och bibliotek som Socket.IO uppfanns för att lösa problem i system där klienter kommunicerar mycket och ofta med servern samt där servern behöver kunna skicka meddelanden asynkront till klienterna. Om du inte har dessa behov så är det enkla requests du. behöver och det är trivialt.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43150
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av sodjan »

Så vitt jag förstår så önskas det asynkron data från server till klient (d.v.s. browser eller som det även kallas "hemsida").
Idag verkar det vara WebSockets som verkar uppfylla det kravet. Men visst, beroende på kvar på svarstiden så kan
man även låta klienten fråga/polla servern efter nya data. Inte lika snyggt, men om kraven på svarstider moderata
så kan det vara en enklare lösning totalt sett.
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av agehall »

Ja, WebSockets vore ju idealiskt för detta, men jag tror inte jag orkar ta diskussionen om hur man implementerar det i servern. Utan att veta säkert, så tvivlar jag på att det är enkelt att kroka in sig och ta över ett response-objekt i serverkoden.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43150
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av sodjan »

Ja, det krävs stöd både i själva webb servern och även i webb applikationen.
Självklart även i klient delen...
Och jag håller med om att det kanske inte är realistiskt i detta fall. Enklast är nog
bara ett Ajax anrop regelbundet som kollar efter uppdateringar. Frekvensen är ju
helt beroende på kravet på svarstid, men det finns det ingen information om...
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av ToPNoTCH »

Håller med.

Jag fipplade en hel del med det där och det slutade javascript med ajax anrop som hämtade data i json format, och fyllde en graf i realtid.
Det gick ju hu bra som helst.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43150
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av sodjan »

Ja. Och igen, det helt avgörande är den aktuella definitionen av "realtid"... :-)
Att visa "vädret" i realtid eller data från en tillverkningsprocess kan ha olika definition.
DanielM
Inlägg: 2166
Blev medlem: 5 september 2019, 14:19:58

Re: STM32 har allt - Utom trådlöshet

Inlägg av DanielM »

ToPNoTCH skrev: 10 januari 2023, 00:06:07 Håller med.

Jag fipplade en hel del med det där och det slutade javascript med ajax anrop som hämtade data i json format, och fyllde en graf i realtid.
Det gick ju hu bra som helst.
Då ska jag köra på det.
Skriv svar