RGB till PAL/NTSC-omvandlare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av TomasL »

Så, har uppdaterat schema och layout.
I schemat har jag lagt till funktionen så man kan välja NTSC eller PAL med en jumper.
I layouten har jag uppdaterat enligt ovan samt fixat justerat footprinten för S-VHS kontakten
S-VHS kontakten skall visserligen ha avlånga hål för skärmkåpan, men det får plats runda paddar, så jag krånglar inte till det.
Schema.jpg
KompTryck.jpg
Kompsida.jpg
Lödsida.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Fortran »

I schemat är +5V väldigt intressant ritat.
Finns det en tanke bakom eller är det hastigt ritat bara?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av TomasL »

Vad menar du?
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: RGB till PAL/NTSC-omvandlare

Inlägg av Fortran »

schema.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: RGB till PAL/NTSC-omvandlare

Inlägg av TomasL »

Och?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: RGB till PAL/NTSC-omvandlare

Inlägg av TomasL »

Och, ja det kan va dubbla linjer, slarvigt ritat.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: RGB till PAL/NTSC-omvandlare

Inlägg av Fortran »

Ah okej.
Jag bara tänkte om det var nån underliggande mening med det, typ att visa att "dessa behöver 5V för matningen och dessa behöver 5V för signalen" eller nått sånt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: RGB till PAL/NTSC-omvandlare

Inlägg av TomasL »

Nä, jag har bara slarvat, inget annat.
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: RGB till PAL/NTSC-omvandlare

Inlägg av MiaM »

Sidospårstips: Om du har digital RGB nånstans i datorn så finns annars projektet RGBI2HDMI som använder en Raspberry Pi för att omvandla digital RGB till HDMI. En Pi är tydligen så snabb att den kan i realtid läsa av videosignalen och skriva in det avlästa in i sitt grafikminne, och också skala upp för att passa vad nu ansluten HDMI-skärm vill ha, och koden synkar också in på fasläget på inkommande videosignaler.

Annat sidospårstips: Vissa TV/skärmar som saknar RGB har däremot komponent, enklare att skapa och bättre bild än S-video/komposit.

Tredje sidospårstips: För kompositvideo så kan man ta en A520 RGB->komposit+rf-modulator-mojäng till Amiga. Den kräver dock en klocksignal från datorn som den faslägessynkar sin egen oscillator till för att slippa den värsta sortens dot crawl. Det kan kanske vara läge att ordna nåt liknande i ditt kort ifall kretsen i fråga inte redan fixar det, typ göra nåt så att kristallen får sig en känga varje gång hsynk går aktiv (med "få sig en känga" avser jag typ att jorda en signal en tid som motsvarar säg kanske två cykler på kristallfrekvensen, kort nog att kristallen vaknat innan det är dags för färgburst, långt nog för att den garanterat ska starta på samma fasläge varje gång).

Annars, kanske dum fråga, men har du några data på hur bra/dålig bild just den krets du valt ger? Min erfarenhet är att med den krets som Commodore använde i Amiga CD32 så blir bilden med S-video lika bra som RGB sånär som på att saker som är en enda pixel brett vid 640-720 pixels per rad blir svartvitt för att sånt är för smalt för att hinna förmedla någon färginformation. Använd TV för att konstatera detta var en Grundig med CTI (Color Transient Improvement, uppfunnet av Bang&Olufsen och i början exklusivt licenserat till Grundig (såklart förutom att B&O själva också använde CTI), senare även använt av t.ex. Philips. Vet inte vad modernare skärmar har för trick, men CTI känner av transienter i färginformationen och om det finns en motsvarande transient i luminansen så lånas vågformen från luminansen. Resultatet är att t.ex. färgbalkarna på en testbild ser ut som om signalen vore RGB (fast med den allmänna bandbreddsbegränsning man får om insignalen är kompositvideo). Det har ju dock inte rådit nån brist på PAL-enkodning i typ hemdatorer & co som inte riktigt hållit måtten, och med tanke på hur usel bildkvalitet t.ex. Brooktre-baserade TV-kort för datorer hade så blir jag inte förvånad om det finns/fanns PAL/NTSC-enkoderkretsar med usel bild.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: RGB till PAL/NTSC-omvandlare

Inlägg av anders_bzn »

Jag applåderar Mias inlägg, som vanligt insiktsfullt! Jag tycker också att du ska kika på RGB2HDMI det är faktiskt magiskt!
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: RGB till PAL/NTSC-omvandlare

Inlägg av toffie »

Det finns ju för övrigt något magiskt med att designa själv och prova, felsöka och få något att fungera.

Givetvis kan det vara kul att prova något som någon annan gjort också, men om nu Tomas vill designa och prova något själv så bör man väl heja på det så mycket som möjligt.

Självklart kan man ge tips på andra produkter, men Tomas har kanske redan koll på RGB2HDMI.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: RGB till PAL/NTSC-omvandlare

Inlägg av Glenn »

RGB2HDMI är ju kul, men det brukar ju i princip aldrig finnas tillgång till digital RGB i äldre maskiner, speciellt inte såhär gamla..

Jag säger dock som jag sa innan, har den RF out så har troligen RF-modulatorn vanlig videosignal in, då kan man tappa av den där istället för att springa över ån efter vatten.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: RGB till PAL/NTSC-omvandlare

Inlägg av TomasL »

RF modulatorn tar RGBC in , så det hjälper inte, det sitter RGBC till PAL i den, och jag känner inte för att skruva isär den.
Skriv svar