ESPHome: använda värde från annan nod?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
AndersL
EF Sponsor
Inlägg: 148
Blev medlem: 17 september 2004, 21:39:22
Ort: Ängelholm

ESPHome: använda värde från annan nod?

Inlägg av AndersL »

Jag försöker sätta mig in i ESPHome men blir inte klok på hur man använder ett värde (från en givare) från en nod i en annan (för att tända en led). Förmodligen något lätt, men jag har inte fattat hur man gör. Någon som vet och orkar förklara?
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1276
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: ESPHome: använda värde från annan nod?

Inlägg av ie »

Jag kör med Homeassistant (HA) och har ESPhome-enheter kopplade till den. Då lägger man logiken i HA, dvs utföra åtgärder vid vissa händelser.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: ESPHome: använda värde från annan nod?

Inlägg av Mindmapper »

Jag blev lite nyfiken och kollade på ESPhome och det är HA som styr. Så här skriver de:
ESPHome is a system to control your ESP8266/ESP32 by simple yet powerful configuration files and control them remotely through Home Automation systems.
Så det är alltså hur du samlar in i HA och styr andra noder som bestämmer.
AndersL
EF Sponsor
Inlägg: 148
Blev medlem: 17 september 2004, 21:39:22
Ort: Ängelholm

Re: ESPHome: använda värde från annan nod?

Inlägg av AndersL »

Jag har lyckats få värden från sensorer in till HAs webgränssnitt. Men det är i själva nodens konfigfil. Jag får luska vidare hur man får till en konfigfil i HA som kan nyttja och skicka vidare värdena. Tack för hjälpen!
AndersL
EF Sponsor
Inlägg: 148
Blev medlem: 17 september 2004, 21:39:22
Ort: Ängelholm

Re: ESPHome: använda värde från annan nod?

Inlägg av AndersL »

Jag har tidigare lagt in lampor och styrt dessa via klockslag o.s.v. men inte greppat att det är samma sak jag ska göra med ESPHome-noderna. Nu har jag lagt till automatiseringar som "ligger och lyssnar" på förändringar för sensorerna och tänder respektive indikering. Även lagt till en knapp på "indikatornoden" så man kan påkalla uppmärksamhet och tända rätt indikeringar några sekunder.
HomeAssistant och ESPHome är verkligen mångsidiga. Jag har förmodligen gjort nybörjarmisstag, en erfaren HomeAssist:are hade kanske löst det smidigare.

Namnen är något otydliga: Garageport nere är en mikrobrytare (under Händelse), Garageport Nere är en LED (under åtgärder).
Jag ska snygga till koden och kommer jag ihåg lägger jag upp en något tydligare bild av Automationen.
Jag hade snöat in på att styrningen skulle vara i noden, men det är ju HA som är motorn i det hela.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
farskost
Inlägg: 454
Blev medlem: 17 april 2006, 19:55:21
Ort: Mölndal

Re: ESPHome: använda värde från annan nod?

Inlägg av farskost »

En väg borde vara att gå via MQTT om du inte vill ha logiken i HA.
Xxyzzy
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 mars 2020, 07:50:51

Re: ESPHome: använda värde från annan nod?

Inlägg av Xxyzzy »

MQTT fungerar mycket bra ifall man vill ha full flexibilitet. Har själv ett 50-tal devices (wifi och zigbee) som kommunicerar kors och tvärs via MQTT (esphome, tasmota, zigbee2mqtt med logiken i perl, php, javascript).
AndersL
EF Sponsor
Inlägg: 148
Blev medlem: 17 september 2004, 21:39:22
Ort: Ängelholm

Re: ESPHome: använda värde från annan nod?

Inlägg av AndersL »

Det ska jag tänka på för framtiden, för detta enkla verkar det fungera bra med HA som drivare för det hela. Tack för tipsen!
Skriv svar