Okunnig med dum fråga: Hembyggt cykellyse, het 78S05

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det är väl ungefär samma som med 80cd 10mm lysdioder att dom har en smal vinkel på ljuset.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Icecap: Vad syftar du på?

Henry: Visst det är idioti att bedömma en diod på ljusstyrkan utan att känna till vinkeln. Men det funkar på de flesta kunder på tradera.

Tydligen är det www.autemashop.com som säljer dessa. Men inte heller på deras sida finns någon info.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

danei: "Icecap: hur mycket lyser den då? (lumen)"
Detta syftar jag på. lm och cd kan inte jämföras direkt.

Jag tror också att dessa "gigantiska" LED är smala som laser (nåja... ni förstår) men det skulle passa mig bra till ett projekt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nej naturligtvis. Varför tror du att jag frågar?
Vad jag menar är att candela värdet inte är så intressant. Lumen hadde varit mycket roligare att veta.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

mW/sr och ett strålningsdiagram är infon som man VILL ha...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

mW/sr Var ju också en enhet. Har man strålnings diagrammet så duger ju cd värdet bra. Men om man bara ska ha ett värde så tycker jag ju lm säger mer ärn cd.
svix

Inlägg av svix »

I Silvas pannlampa så sitter det 2 st 10W halogenlampor och på lampan finns en omkopplare där man kan välja mellan 1 eller 2 lampor.
kan inte du få in 2 st lampor i reflektorn. Den lampa du har finns väl i 5W /12Vockså.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Köpte 2st lysdiodslampor på CO.

1st med 9 ljusstarka lysdioder. Aluminiumhölje. Längd 10 cm. Drivs med tre batterier typ LR3 (medföljer ej). Artikelnummer 36-1858 49:-
Lystid 200timmar.

1st med kraftig 0,5W lysdiod. Mycket liten ficklampa i metall och med metallspänne för fastsättning i bälte etc. Längd 100 mm. Drivs med ett batteri typ LR6 (medföljer ej). Artikelnummer 36-2380 149:-
Lystid 10 timmar.

Båda lyser ungefär lika mycket. Den med 10 timmars lystid lite starkare ljus, men med smalare ståle kanske +/- 3 graders. Den med 200 timmars brinntid lite svagare ljus, med ca +/- 6graders vinkel.

Jag tror inte jag har varit så mycket mera hjälpt av ett lumenvärde. Om jag förstått saken rätt så skulle lumen värdet varit väldigt lika för dessa lampor. Är det inte så? Eftersom lumen är "total" utstrålningen, medan cd bara i en riktning. Idetta fall skulle väl båda värden vara ganska värdelösa utan strålningsvinkel.

Med bara lumenvärdet, skulle jag nog köpt den som kostat 49kr och 200h lystid.

Med angivna cd-värden skulle jag kanske köpt den för 149kr och 10h lystid.

Utan strålningsvinkel säger lumen eller cd ganska lite.
Det är dåligt av leveratörerna att inte ange mera information tror jag alla håller med om. Kan vi inte jämföra produkterna köper vi grisen i säcken.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Med lumen väde vet du iafa hur mycket ljus som lampan släpper ifrån sig. Jag tycker att det är mycket bättre information är hur mycket den lyser i en riktning. Jag har svårt att tro att de lyser lika mycket. Batteriförbrukningen är för olika. Lumen säger mer än candela. Men med en vinkel skulle båda värdena säga mer.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

De lyser i varje fall inte lika långt. Den med smalare strålen lyser längre men inte så mycket längre, starkare i varje fall. Ändå verkar det faktiskt som om den breddare strålen ger mera ljus. Över en större yta så att säga. Uppskattningen jag gjort är ju naturligtvis subjektiv.

Lumen tror jag också är viktigare för t.ex rumsbelysning eftersom ljuset då reflekteras och kommer tillnytta även om det strålar åt lite fel håll, så att säga. Men att bara välja en parameter är inte så vettigt.

Jag tycker det är intressant med den utveckling som sker med LED, men kan väldigt lite om dom. Verkninsgraden verkar väldigt olika tycker jag i varje fall. Och det verkar som om man ska passa upp vad man väljer om man ska ha batteridrivet. Jag tror inte bara det beror på reflektorer och glas framför ljuskällan. Vore roligt att höra om någon har koll på verkningsgrad i olika typer av LED.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

om du har ett lumen värde så kan du ju raktav jämföra verkning graden.
Skriv svar