Shelly - Övervakning och styrning i hemmet

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5782
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Shelly - Övervakning och styrning i hemmet

Inlägg av pi314 »

Shelly - Övervakning och styrning av elförbrukare och annat
Jag har en uppsättning idéer om hur jag vill övervaka och styra saker i hemmet.
Det gäller bl.a. värmepump (bergvärme), FTX, uppvärmning av tilluft och kylning av tilluft (frikyla).
Att mäta värmepumpens elförbrukning någorlunda exakt är dels ett sätt att se förbrukningen för uppvärmning, men dels också ett sätt att se till att jag kan mäta resten av elförbrukningen, som vi kan kalla "hushållsförbrukning". Hushållsförbrukning = Mätarförbrukning - VP-förbrukning. I hushållsförbrukningen ingår en del maskinellt, som t.ex. FTX-ens fläktar.

Jag vill ju gärna ha all information samlad till en plats, t.ex. i en Raspberry PI.
Där vill jag lagra allt i en databas så att jag kan se översikter och historik när det gäller t.ex. elförbrukning, temperaturer, uppvärmningens, kylans och FTXens effektivitet. Det får jag väl göra en app för.

Min VP har Modbus. Där räknar jag med att kunna plocka ut en hel del, som temperaturer hos stigare, retur, brine in och brine ut. Inverterns effektläge tror jag också finns där, men inte aktuell elförbrukning. Jag har inte börjat med detta ännu.

Nu har jag snöat in lite på Shelly 3EM för att mäta VPns elförbrukning. Då kanske Shelly Uni kan fungera för att övervaka FTX? Det bror bl.a. på hur det ser ut med WiFI-täckning.

Så här ska man koppla in Shelly 3EM, enligt tillverkaren.
Shelly-3EM-3-phase_Energy-Meter-Wi-Fi-wiring_2.png
Frågor:

1, Jag har en säkerhetsbrytare före VP. Måste jag ha en säkerhetsbrytare till före Shelly 3EM?
2. Schemat ser lite konstigt ut när det gäller strömtransformatorerna. Det är väl rimligen tvåtråd och kanske även så att polariteten har betydelse?
3. I och O kallas för "contactor control". I schemat är det ritat 0-220V AC or DC in och en glödlampa som belastning. Jag hittar inget som specar närmare. Kan dom mena 220 men inte 230 volt? Hur mycket kan man belasta, utan att sätta in ett relä? Jag har en cirkulationspump för vedpannan i åtanke.
4, Det står i dokumentationen att Shelly 3EM loggar och lagrar data ett år. Man kan hämta data via WiFi. I alla fall med appen, men förhoppningsvis även med något API? Töms loggen när man hämtar den eller "rullar den runt" över ett år? Jag vill ju hämta ganska ofta, kanske en gång i minuten. Då känns det lite tokigt att hämta data för ett år, varje gång.

Någon som hållit på lite med Shelly och vet?

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Shelly - Övervakning och styrning i hemmet

Inlägg av Mindmapper »

Du brukar ju vara bra att läsa dig till saker.
https://www.styrahem.se/p/629/effektmat ... shelly-3em
Lite bättre beskrivning där.
En bra bild på inkoppling också (även de dåliga) samt lite annat.
Har ingen erfarenhet av den, men den såg intressant ut.
Palle500
Inlägg: 4489
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Shelly - Övervakning och styrning i hemmet

Inlägg av Palle500 »

1, Jag har en säkerhetsbrytare före VP. Måste jag ha en säkerhetsbrytare till före Shelly 3EM?
Nej du kopplar in den före säkerhetsbrytaren om det passar bäst.

2. Schemat ser lite konstigt ut när det gäller strömtransformatorerna. Det är väl rimligen tvåtråd och kanske även så att polariteten har betydelse?
Det är intrimmat och kontaktdon monterat även märkta A B C.
Jag fick montera tvärs mot pilen L->K för att inte få negativ förbrukning.

3. I och O kallas för "contactor control". I schemat är det ritat 0-220V AC or DC in och en glödlampa som belastning. Jag hittar inget som specar närmare. Kan dom mena 220 men inte 230 volt? Hur mycket kan man belasta, utan att sätta in ett relä? Jag har en cirkulationspump för vedpannan i åtanke.
Relä max 10 A 240 VAC.

4, Det står i dokumentationen att Shelly 3EM loggar och lagrar data ett år. Man kan hämta data via WiFi. I alla fall med appen, men förhoppningsvis även med något API? Töms loggen när man hämtar den eller "rullar den runt" över ett år? Jag vill ju hämta ganska ofta, kanske en gång i minuten. Då känns det lite tokigt att hämta data för ett år, varje gång.
Vet inte alla svaren, men den skall klara att logga 365 dagar utan WiFi
Du loggar in på den med enhetens egna lokala IP sen kan du ladda ned en CSV fil. Du kan även använda deras egen app för tex IOS. Då kan du få fram diagram över energiförbrukning.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5782
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Shelly - Övervakning och styrning i hemmet

Inlägg av pi314 »

Mindmapper:
Tack! Där fanns lite mer än vad jag hittat tidigare.

Jag har hittat några som beskriver att dom gjort en del av det jag vill göra, med samma VP och med Shelly 3EM. Dessa, på lite olika forum, kan ju också vara en källa till mer kunskap.

Jag upplever lite osäkerhet runt några punkter. Som t.ex.:
– Ska jag ha en DIN-skena på väggen i pannrummet intill säkerhetsbrytaren?
– Den lär jag väl, i så fall, bygga in i en box? Kanske tillsammans med strömtransformatorerna?
– Eller, varför inte bygga in Shellyn i VPn?
– "ESP8266 som kan programmeras" låter bra, men måste man inte börja från scratch då?

Det ser lovande ut, men jag är inte riktigt redo att trycka på köp-knappen. Ska jag programmera en sådan här från scratch så kan jag ju kanske lika gärna sätta in tre strömtransformatorer och göra resten själv.

En av detaljerna som kan vara ett stort plus eller ett minus för mig när det gäller Shelly är hur bra WiFI-täckning jag kan få i dom olika delar av huset där det finns något som ska övervakas eller styras. Detta måste lösas på något sätt och det blir ju klart enklare om WiFi fungerar. Om inte t.ex. LoRa fungerar bättre. Det är ju små datamängder som ska överföras till och från sensorer och annan utrustning.

Jag är nog lite nyvaken efter influensan...

Jag hittade just en Facebook-grupp.
https://www.facebook.com/groups/ShellyI ... 210485894/

Tasmota på Github är en open-source-version till Shelly 3EM. Kanske inte riktigt klar? Shelly själva säger att dom blir ombedda att hjälpa kunder att återgå till original firmware...

En del utvecklare är under attack. I Ukraina... :(

/Pi
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5782
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Shelly - Övervakning och styrning i hemmet

Inlägg av pi314 »

Palle500 skrev: 26 december 2022, 17:17:44 1, Jag har en säkerhetsbrytare före VP. Måste jag ha en säkerhetsbrytare till före Shelly 3EM?
Nej du kopplar in den före säkerhetsbrytaren om det passar bäst.

2. Schemat ser lite konstigt ut när det gäller strömtransformatorerna. Det är väl rimligen tvåtråd och kanske även så att polariteten har betydelse?
Det är intrimmat och kontaktdon monterat även märkta A B C.
Jag fick montera tvärs mot pilen L->K för att inte få negativ förbrukning.

3. I och O kallas för "contactor control". I schemat är det ritat 0-220V AC or DC in och en glödlampa som belastning. Jag hittar inget som specar närmare. Kan dom mena 220 men inte 230 volt? Hur mycket kan man belasta, utan att sätta in ett relä? Jag har en cirkulationspump för vedpannan i åtanke.
Relä max 10 A 240 VAC.

4, Det står i dokumentationen att Shelly 3EM loggar och lagrar data ett år. Man kan hämta data via WiFi. I alla fall med appen, men förhoppningsvis även med något API? Töms loggen när man hämtar den eller "rullar den runt" över ett år? Jag vill ju hämta ganska ofta, kanske en gång i minuten. Då känns det lite tokigt att hämta data för ett år, varje gång.
Vet inte alla svaren, men den skall klara att logga 365 dagar utan WiFi
Du loggar in på den med enhetens egna lokala IP sen kan du ladda ned en CSV fil. Du kan även använda deras egen app för tex IOS. Då kan du få fram diagram över energiförbrukning.
Palle500:
Jag är säker på att jag svarat dig tidigare, men när jag kom till datorn efter att hållit på med lite annat ett tag så var svaret borta och jag utloggad. Krash och omstart på EF kanske? Kanske hade jag missat något? Jag försöker igen...

1. Efter att funderat lite så tror jag att den snyggaste lösningen är att stoppa Shelly 3EM, om jag köper en sådan, i VPn. Lite diskret dold och inga fler prylar på väggarna i pannrummet. Det blir ju i så fall efter VPns säkerhetsbrytare.

2. Jag såg någonstans att dom publicerat en rättelse som jag tror rörde detta.

3. Som jag uppfattar det då, om jag klämmer in ett 230 volt relä så kan jag styra vad som helst, som relät klarar.

4. Jag vill idealiskt ha nedanstående data insamlade till samma databas. T.ex. i en Raspberry PI. Kanske en gång per minut.
Data från VP tänker jag mig att PI-n kan hämta med Modbus från VP.
(a) VPns effektförbrukning. Går inte att få från VP. Därav fundering om Shelly 3EM.
(b) Faktisk innetemperatur.
(c) Utetemperatur.
(d) Relativ fuktighet.
(e) Begärd innetemperatur, i VP.
(f) Stigartemperatur.
(g) Retur.
(h) Brine in.
(i) Brine ut.
(j) Inverterns aktuella effektsteg.
(k) COP.
Kanske är det lite mer jag vill ha, men det där var det första jag kom på.

Att se elförbrukningen i mobilen med Shellys app är inte till så mycket hjälp. Att hämta en CSV-fil med senaste 12 månaders data var 60 sekund känns lite jobbigt när jag bara vill läsa ut strömförbrukningen just nu.

Här är några exempel på sådant som jag förväntar mig få ut ur databasen.
– Månadens medelförbrukning.
– Månadens medeltemperatur.
– Månadens förbrukning, temperaturkorrigerad, till t.ex. 0°C.
– Förbrukningen som funktion av utetemperatur. Inom det intervall som varit under månaden.

Syftet är att senare kunna utvärdera resultatet av åtgärder som jag gör för att t.ex. sänka stigartemperaturen med bibehållen innetemperatur.

Just nu har jag t.ex. brine in=5,2°C, stigare=38,2°C. Det är ganska milt, runt 0°C ute.
COP vid 0/35 är 4,75 enligt spec, så vid 5,2/38,2 (skillnad 33,0) borde jag ha COP strax över 5.
Hur mycket ökar COP när jag kan sänka stigartemperaturen 4°C med bibehållen innetemperatur?
Jag vet vad det bör bli teoretiskt, men jag vill gärna validera med mätresultat.
221226_VP.jpg
Lite Shelly-support
Finns här, råkade jag se.
Engelska:
https://www.facebook.com/groups/ShellyI ... tySupport/
Svenska:
https://www.facebook.com/ShellySverige/

"Egen" firmware till Shelly 3EM?
Det kan ju kanske kännas som ett stort steg att ta, men det finns dom som jobbar i den riktningen. En del utvecklare finns i Ukraina. Avsaknad av vatten, el, värme och mat lär inte vara idealiska förutsättningar för programutvecklare. Men, open source gör ju att man kan se till att få dom data man vill ha, när man vill ha dom. Om det skulle vara besvärligt med standardprogramvaran.

Tasmota för Shelly 3EM:
https://github.com/arendst/Tasmota

Jag såg nu att en del av vad jag skriv var upprepning. Bear with me..

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4489
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Shelly - Övervakning och styrning i hemmet

Inlägg av Palle500 »

Först av allt måste du mäta förbrukningen på 3 faser?
Eller hur många faser matas din värmepump med?
Det finns ju billigare och enklare Shelly puckar för 1-2 fas mätningar vissa med strömtrafo andra utan?
Har inte fördjupat mig hur min HA installation på en Raspberry Pi 4 får informationen från Shelly puckar och 3EM. Men det fins många värden att få, både effekt och energi, även fasvinkeln och spänning.
Det jag observerat var att jag hade några kortare (5-15 min) strömavbrott i december och då verkar HA (home assistant) ha förlorat historian på förbrukningen, men Shelly Appen har allt intakt. Kan bero på att jag matar Raspberry Pi via UPS men har ingen snygg nedstägning av den när även UPS:en dör.
Här har du en del av egenskaperna från 3EM du kan komma åt via HA.
IMG_4424.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5782
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Shelly - Övervakning och styrning i hemmet

Inlägg av pi314 »

Hittade ett alternativ till Shelly som jag nog måste titta närmare på.

Homewizard Wi-Fi kWh meter 3-phase MID
https://www.homewizard.com/shop/wi-fi-k ... r-3-phase/
For external systems to access the data from an Energy device, you have to enable the API per device. You can do this in the HomeWizard Energy app.

Go to Settings > Meters > ''Your meter'', and enable Local API.


Developers
Want to integrate the Energy devices into your own systems? you can use our developer documentation on readthedocs.io to write your own implementation
Kanske?
https://github.com/DCSBL/integration

/Pi
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5782
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Shelly - Övervakning och styrning i hemmet

Inlägg av pi314 »

Palle500:
Visst är det trefas och klart jag ska mäta trefas.

Jag får intrycket att du kör Shellys Home Assistant genomgående.

Det kan jag väl inte göra eftersom jag ska hämta huvuddelen av data med Modbus från min VP? Eller kan Home Assistant göra det?

/Pi
Palle500
Inlägg: 4489
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Shelly - Övervakning och styrning i hemmet

Inlägg av Palle500 »

Använder inte MODBUS själv men det är nog inga problem för HA att hantera.
https://www.home-assistant.io/integrations/modbus/

Sen beror ju allt på hur djupt du själv vill göra en egen lösning.
Jag valde att inte uppfinna hjulet igen genom att börja använda HA. Men vissa grejer tex styrning av el-element skulle vara bättre att ha en egen robust lösning till. En lösning som bara går och går och klarar strömavbrott och inte uppdateras hela tiden så att nya problem introduceras. Sen kunde en sådan lösning ha ett API för mera avancerade saker som inte är driftsavgörande.

Edit
För stunden kör jag Shelly, Ikea trådfri, 433 Mhz utrustning (rullgardiner, temperatur), zigbee (fristående från IKEA), Sonos, Nobö energi centralstyrning via deras API, SONOFF , yale lås och mera lär det bli.
janno
Inlägg: 403
Blev medlem: 11 oktober 2009, 07:34:45
Ort: Västerås

Re: Shelly - Övervakning och styrning i hemmet

Inlägg av janno »

Vad har du för VP? https://husdata.se/ har färdiga moduler för många, jag har en kopplad till min IVT och får ut via CAN bussen den inbyggda energimätningen och uträknade produktionen av energi för värme och vatten. Jag skickar data till Home Assistant https://www.home-assistant.io/ och sedan vidare till InfluxDB https://www.influxdata.com/ för låntidslagring och presentation i Grafana https://grafana.com/
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5782
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Shelly - Övervakning och styrning i hemmet

Inlägg av pi314 »

janno:
Det är en Thermia Atlas Duo 12.

Firmware är Genesis 12.01 (005).

Husdata har inte haft stöd för Atlas tidigare. Men jag såg nu att dom fått in Calibra. Jag är ganska säker på att Atlas och Calibra är så lika, dom kör båda Genesis firmware, att fungerar Calibra så fungerar även Atlas.
Tack för påminnelsen om Husdata!

Några andra lösningar för bättre övervakning av VP än vad som kommer från leverantörerna.

Easyserv - Anger inte stöd för Thermia Atlas, men för Thermia Calibra, så det borde fungera med Atlas också.

OpenEnergyMonitor, Heat Pump Monitoring
https://docs.openenergymonitor.org/appl ... tpump.html

Det finns ett företag thermiq.net, i Älvsjö (nära Stockholm), som för ett par månader sedan hade stöd för äldre Thermia, men inte Calibra och Atlas. Jag kollade nu, och Calibra och Atlas finns fortfarande inte med i listan av vad som som finns stöd för.

/Pi

Edit: Rättade ThermIQnets hemvist.
janno
Inlägg: 403
Blev medlem: 11 oktober 2009, 07:34:45
Ort: Västerås

Re: Shelly - Övervakning och styrning i hemmet

Inlägg av janno »

Ja i deras kompatiblitetstabell (https://husdata.se/suppsystems.asp) så finns: Thermia Atlas, Mark/Bergvärmepump, Genesis
Skriv svar