Mäta frekvensgång audio billigt?

tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Mäta frekvensgång audio billigt?

Inlägg av tokfan »

Tjena!
Jag försöker lära mig rörförstärkare/gitarrförstärkare.
Har ni tips på något billigt mätinstrument som jag kan
mäta frekvensgången på olika ställen i förstärkare?

Jag gissar att det är interface till pc med spektrumanalysator-mjukvara som är billigast men jag har noll koll på vad jag behöver tänka på osv.
Min önskebudget är runt 1500kr

Kom med alla tips ni har!
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Mäta frekvensgång audio billigt?

Inlägg av ASEA »

Håller man på med elektronik i övrigt också så är en digilent analog discovery 2 inte så dum att satsa på, tyvärr har de blivit rätt dyra nya. Sett några beg gå för 1500kr på tradera. Kolla ebay.
En stor fördel med detta instrument är mjukvaran/programmet som hör till som knyter samman alla mätfunktioner på ett smart vis, lite av ett kinderägg.

ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Mäta frekvensgång audio billigt?

Inlägg av ELTompa »

Jag kör med ett USB ljudkort och Rightmark Audio Analyser, se mitt inlägg här
viewtopic.php?p=1508939#p1508939
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Mäta frekvensgång audio billigt?

Inlägg av 4kTRB »

Du kanske kan hutta ett instrument från Brüel & Kjær för en rimlig pemg.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Mäta frekvensgång audio billigt?

Inlägg av tokfan »

ELTompa skrev: 20 december 2022, 21:09:56 Jag kör med ett USB ljudkort och Rightmark Audio Analyser, se mitt inlägg här
viewtopic.php?p=1508939#p1508939
Du blev just min guru!
Fy fasen vad den tråden passar mig perfekt.
Jag har likadant ljudkort med.
Hur kopplar du in dig på ljudkortet och får mer signalen
från förstärkaren till nivå som ljudkortet klarar?
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Mäta frekvensgång audio billigt?

Inlägg av tokfan »

ASEA skrev: 20 december 2022, 21:05:52 Håller man på med elektronik i övrigt också så är en digilent analog discovery 2 inte så dum att satsa på, tyvärr har de blivit rätt dyra nya. Sett några beg gå för 1500kr på tradera. Kolla ebay.
En stor fördel med detta instrument är mjukvaran/programmet som hör till som knyter samman alla mätfunktioner på ett smart vis, lite av ett kinderägg.

Det där lär jag hålla utkik efter.
Det såg ju sjukt smidigt ut för att vara så billigt.
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Mäta frekvensgång audio billigt?

Inlägg av Jonyverse »

Ett gammalt analogt oscilloskop har varit mitt huvudsakliga mätinstrument för ljud. Du kan få ett för ett par hundra på tradera. Med det kan du mäta frekvensgång, se om objektet klipper fult, mäta nivåer och se olika störningar.
Även en signalgenerator för att alstra signalerna att mäta hittar du ofta på tradera för rimlig peng.

Det finns också mjukvaror till dator som tillsammans med ett hyfsat ljudinterface blir en mängd mätinstrument.
tokfan
Inlägg: 694
Blev medlem: 10 juni 2010, 14:05:13

Re: Mäta frekvensgång audio billigt?

Inlägg av tokfan »

Oscilloskop å signalgenerator har jag.
Tänkte att det vore smidigt med något som kan svepa över alla frekvenser fort så att man sedan kan se frekvensgången grafiskt istället för att sitta och plotta ut själv med papper och penna.

Att använda ljudkortet lät smidigt.
Vet dock inte hur jag ska ta ner signalen på bästa vis.
SM4UKE
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 september 2015, 20:47:21
Skype: HenrikUKE
Ort: Karlstad

Re: Mäta frekvensgång audio billigt?

Inlägg av SM4UKE »

Det är ganska vanligt att funktionsgeneratorer har svepfunktion. Det är nog inte så svårt att hitta en äldre begagnad till överkomligt pris.
Som indikator kan man ha ett X/Y-kopplat oscilloskop där X-ingången styrs från generatorns sveputgång.
T ex HP 3312A. Jag har en 3311A som har VCA-ingång men jag har aldrig testat den funktionen så jag vet inte hur stort svep den skulle klara med
extern styrning. Misstänker att man helst vill kunna svepa hela audioområdet i ett svep (20 - 20 000 Hz).
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Mäta frekvensgång audio billigt?

Inlägg av E Kafeman »

Jag har inget emot att använda datorns ljudkort för audio-mätningar.
Det kan duga förvånansvärt långt, i synnerhet om man vill mäta betydligt krångligare saker än frekvensgång.
Jag använder olika ljudkort beroende på vad som ska mätas men för de flesta mätningar har jag ett USB-kort där jag lött in kondensator för jord och dragit ut detta till BNC-kontakter. USB-ljudkortet är köpt för 100 kr på AliX.
Kondensatorn behövs ifall mätobjektet och ljudkortets potential inte är samma.
Använder BNC-kontakter med koaxkablar då det gör det enkelt att flytta mellan olika mät-instrument och man minskar problemet med att mätkablar plockar upp brum.
Mätprogram och enkel signalgenerator, fast eller svepande är, där använder jag oftast en mjukvara från https://www.zeitnitz.eu/scope_en
Den ger de grundläggande ljudsanalys-funktionerna och enkelt oscilloskop.
Det finns mängder av alternativa mjukvaror men det som gör att jag använder detta program är att det är effektivt och lättanvänt och har de funktioner man behöver för att t.ex. undersöka grunderna hos en ljudförstärkare.

Man kan inte lätt mäta signaler under ljudkortets brus och upplösning om man inte skapar egna förförstärkare. Lineariteten kalibreras normalt i mjukvaran genom återkoppling från utgång till ingång.
Knepigare saker som att hitta oönskade fasvridningar och självoscilleringar vid 100 kHz, där räcker inte frekvensgången till på mitt USB-ljudkort.
I mitt fall vill jag även kunna mäta impedanser från D-steg. Iofs även klass C och E men det har inte så mycket med vanligt ljud att göra.
Då använder jag mej av en radiomottagare, en SDR och mjukvaran SDR#.
I synnerhet är dess funktion för ifft och möjlighet att spara i enkelt wav-format av nytta för mej.
Radion, för det ändamålet har jag ett flertal alternativ, ett par VNA samt ett vanligt oscilloscope som alla har signaler som kan sparas på datorn för vidare analys.

En radiomottagare som kan analysera hur ljudet ut från din förstärkare ser ut från 10 kHz upp till många MHz , 12 bits upplösning, en sådan avancerad radio är dyr, kostar 200 kr här: https://www.aliexpress.com/item/1005004783621753.html

Denna radion når bara ned till 10 kHz men det är enkelt att ändra om man absolut vill men jag har inte det behovet. På så låga frekvenser kan man mäta med bra resultat med oscilloskop.

Jag har betydligt dyrare instrument också men mjukvara i datorn och några USB-pluggar kommer man rätt långt med. Lägg till ett oscilloscope som även dess signaler kan återmatas in i datorn och man kan med kombinationen av instrument göra många mätningar.
I mitt fall så skriver jag ofta själv små programsnuttar för att styra och spara data.
Att kunna spara kurvor och ljudfiler för dokumentation är viktigt för mej.
Nästan allt sparas i formaten Touchstone och wav-filer, men det är upp till vilket behov man har om man alls vill spara.

Skaffa en billig ljuddongel eller två:
https://www.aliexpress.com/item/32839747850.html
https://www.aliexpress.com/item/4000598865391.html
Yttre donglar skyddar datorn ifall du kopplar fel. I värsta fall fördärvas en dongel, så köp två.

Börja mät och upptäck dina behov.
Genom att lära sej på donglarna vet man bättre vilka dyrare finesser man vill lägga mer pengar på.
NiCadNyfiken
Inlägg: 3
Blev medlem: 31 december 2013, 17:02:21

Re: Mäta frekvensgång audio billigt?

Inlägg av NiCadNyfiken »

Kan tipsa om mjukvaran REW, det är egentligen gjord för att mäta rumsakustik via mikrofon. Men...

Det är gratis, man kan generera typiska audiomätsignaler som svep, impuls, brus, det fungerar med Windows/Mac/Linux, stödjer en uppsjö med ljudkort och de vanliga in/ut-gångarna som en dator/laptop har.

https://www.roomeqwizard.com/features.html
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Mäta frekvensgång audio billigt?

Inlägg av 4kTRB »

Jag spelade in en CD med diverse sinustoner och använde för att mäta upp en
diskret op-förförstärkare med.
Kommer inte ihåg om jag använde Audacity och någon inbyggd generator eller om jag spelade
in från min hembyggda ICL8038 generator.
Det är praktiskt i vilket fall då det nästan blir lite halvautomatik.
Bara att backa ock spela upp signalen på nytt eller hoppa till en frekvens man vill mäta lite mer på.
Här finns för övrig info om svepmätning..https://www.nti-audio.com/en/support/kn ... out-sweeps
Kan hända NCH har något som är bra och gratis.
https://www.nchsoftware.com/
Skriv svar