Skapa .deb installationsfil?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Skapa .deb installationsfil?

Inlägg av Marta »

Jag skall förska sätta ihop en .deb, så testade att packa upp en befintlig och blev ganska förfärad över hur mycket krafs som ingår. Mest oroande är de enorma xml-filerna, men de nämns inte som nödvändiga i en minimal .deb på diverse sites jag läst på .

Det enda utöver det minimala jag vill ha med i control-filen är några få dependencies. Det finns ett program för att skapa denna lista, men fick det inte att funka. Använde readelf istället. I den jag packade upp finns versioner inom parentes angivna. Kan ju sätta de jag har här och vet funkar, men vill inte sätta onödigt högt. Finns det något väl fungerande program för att skapa dependency-listan?

Vad är Era råd och kommentarer till nedanstående:

/usr/share/polkit-1/actions/org.xfce.APPNAME.policy
/usr/share/metainfo/APPNAME.appdata.xml

Dessa innehåller förfärliga xml-filer. Är dessa nödvändiga för ett enkelt program på ett språk och utan konstigheter? I så fll, hur skapas de?

/usr/share/mman/man1/APPNAME.1.gz
Antar den endast behövs om man-kommandot skall fungera?

/usr/share/locale/<femtioelva-sråk>/...
Är väl bara att utelämna när programmet är enspråkigt?

/usr/share/icons/hicolor/scalable/apps/org.xfce.APPNAME.svg
/usr/share/icons/hicolor/128x128/apps/org.xfce.APPNAME.png
/usr/share/icons/hicolor/48x48/apps/org.xfce.APPNAME.png
/usr/share/icons/hicolor/16.16/apps/org.xfce.APPNAME.png

Är det bara att placera icons här, så sköter installeraren resten automatiskt, eller är xml-filerna inblandade här?

/usr/share/glib-2.0/shemas/org.xfce.APPNAME.gschema.xml
Använder inte GTK, antar bara att utelämna?

/usr/share/doc/APPNAME/<diverse-filer>
Här skall manualfilen finnas.

/usr/share/applications/APPNAME.desktop
Vill att det installeras under applications på startmenyn. Antar det är detta som sköter det?
Är det en likadan fil som för en desktop-länk?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Skapa .deb installationsfil?

Inlägg av Nerre »

Det finns ju färdiga kommandon för att sätta ihop detta?

Här verkar vara Debian's officiella guide (men den handlar ju om hur man bygger paket för att inkluderas i Debian, så lite grejer är overkill om du ska göra för eget bruk).

https://www.debian.org/doc/manuals/main ... ex.en.html
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Skapa .deb installationsfil?

Inlägg av mrfrenzy »

Att packa upp befintliga paket är att angripa uppgiften baklänges, dessa filer är inte till för att läsas av människor utan genereras automatiskt och innehåller all information som behövs för att göra pakethanteringen så robust som den är.

Det är bara att följa den utmärkta dokumentationen och generera paketen med de verktyg som tillhandahålls.
Maintainers guide behöver man bara följa om det ska publiceras i officiella paketkataloger.

För egna projekt räcker det bra att följa dessa instruktioner: https://wiki.debian.org/HowToPackageForDebian
Det finns som nämns också "equivs" för små simpla projekt.
Använder du ett scriptspråk som perl eller python så finns specifika verktyg för att paketera sådana applikationer.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Skapa .deb installationsfil?

Inlägg av Marta »

Tack ör svar och länkar, men det där var verkligen jättestökigt, ändå utan att lösa något. Hur får jag det installerat med desktop icon och start menu link? Någon source packet skall inte finnas och den vill tydligen absolut ha detta och kompilera automatiskt. Tycks även kräva en krånglig Makefile för att fungera. Finns ingen make install, bara enkel make för kompilera och make c (för clear, ostndard men enkelt) för att rensa.
Har väldigt svårt för allt sådant som gör det enkla komplicerat...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Skapa .deb installationsfil?

Inlägg av mrfrenzy »

Börja på din utvecklingsdator med att skapa en skrivbordsgenväg och en länk i startmenyn.
Skrivbordsgenvägen får du genom att göra en ny fil som heter /usr/share/applications/marta.desktop med rätt information

Sen skapar du en genväg i startmenyn, det gör du genom att göra en fil som heter /usr/share/menu/marta med rätt information

Testa att genvägarna funkar, nu har du två filer som du bara inkluderar i ditt paket innan .deb-filen skapas.
När någon installerar paketet läggs dessa filer in, och när man avinstallerar det raderas de.
Skriv svar