Svetsa med Gas ?

Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Svetsa med Gas ?

Inlägg av säter »

Då får du satsa på en 1-fasare.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Svetsa med Gas ?

Inlägg av Glenn »

Många enfasare drar typ 10A, så om man har mer på samma uttag kan det ryka säkringar.

När man var ung och lärde sej svetsa hemma i garaget så gick säkringen efter ett tag om lyset var på samtidigt, det var alltså fyra armaturer med 2x36W = 288W.

..Det löste farsan på det dåliga sättet att byta säkringsbotten till en för 16A istället, det man BORDE ha gjort var ju att skaffa en adapter från 3x16A trefasuttaget till schuko..
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Svetsa med Gas ?

Inlägg av Micke_71 »

Tänk på att det kommit många MIG/MAG svetsar med inverterteknik och kör MIG/MAG MMA o TIG i samma maskin. För samma strömstyrka så klarar de sig ofta med mindre säkring då de har bättre verkningsgrad. Jag kör 120amp pinne på 10A säkring. Det är på en gammal hederlig propp som till lite överlast kortare stunder.

Bilplåt lite beroende på tjocklek kräver inte mer än 40-80amp i munstycket och med 0.8tråd så tror jag vi pratar bågspänning runt 16volt eller något i den storleken.

70Amp x 16 = 1120watt med verkningsgrad ca 85% på en modern inverter ger ca 1320w in i svetsen som i sin tur har en effektfaktor på 0.7 vilket jag får fram ger 8,2amp i vägguttaget. Motsvarande blir ca 100amp 17 volt 12.42amp.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Svetsa med Gas ?

Inlägg av Mindmapper »

Teknikern skrev: 4 december 2022, 14:36:03
ASEA skrev: 4 december 2022, 13:42:19 Jag har aldrig själv provat en sk "dillon-svets", det ska vara gasvärldens motsvarighet till en elektrisk TIG-svets. En väldigt fin och kontrollerad liten svetslåga, som gör den väldigt lämplig att svetsa bilplåt med. Var en del reklam/annonser/tester i biltidningar på 80/90-talet och det såldes troligtvis en del sådana. Jag har hållt i en en gång, men aldrig själv provsvetsat. Någon som har eller vet vad jag talar om?
Jag har en och den används tillsammans med TIG, Mig och pinne, samt rejäl plasmaskärare, alla har sitt berättigande iom. att min verksamhet är mångfacetterad och spänner över det mesta i reparation och tillverkning. Dillonsvetsen drar ytterst lite gas, värmen hamnar där den behövs och inte runt om så risken för att bränna sönder mer än nödvändigt är fullt i klass med en tig.
Dillon är suverän. Brorsan har en och den går att göra mycket bra grejor med. I och med att den använder lägre tryck och flöde blåser man inte bort värmen. Hörde av de som sålde Dillon att många erfarna gassvetsare ansåg att det inte gick att svetsa vid så låga tryck och drog upp trycken till vad de var vana vid. Då försvann vitsen med Dillonmunstycket och det blev skit. De fick mycket dålig respons av dessa som inte förstod att vitsen var att inte blåsa bort värmen. Ska man köra Dillon så ska man nog använda den relativt mycket.

Körde mycket vanlig gas tidigare för att laga bilar. Gjorde det många år och det fungerar men tillslut lärde jag mig använda MIG och det fungerar det också. Mindre värmespridning är en fördel. Då det slår sig mindre. Har flera ggr fått brand även om jag blöt och varit försiktig. Det gäller att hela tiden vara observant så att man kan släcka innan det blivit för stort. Alltid brandsläckningshjälpmedel vid sidan om.

Skulle nog säga att det som ts ska ha är en som Micke_71 har.
Ska man bara svetsa lite så lämna bort det till någon som kan.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Svetsa med Gas ?

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag kör en gammal AGA X11, mest för att jag redan hade den, gas ger med litet övning väldigt fina fogar och är smidigt att jobba med tycker jag personligen.
Till större arbeten går det dock åt ganska mycket gas, men för att få ned förbrukningen är det viktigt att man väljer rätt storlek på munstycket, inte använder skärbrännaren som svets därför att man är lat (däremot kan man använda svetsen som brännare i tunt material), osv, kort sagt saker som per automatik kommer att sluka större mängd gas än normalt.

Ja, det är viktigt att vara införstådd med att det brinner även på undersidan med gas så man får såsom vid all annan svetsning så klart plocka bort all plast, trä och annat under plåten, det blir inte en blåslåga, men det blir en eldflamma direkt under facklan, men med viss vana kan man koncentrera värmen till en liten yta så att det faktiskt värmer mindre än med bågsvetsmetoder utanför ytan.

Fördelar med gas är att man kan "spackla" riktigt järn över mindre hål, dåliga sömmar, mm. (man får då bygga ett litet galler av tillsatsmaterial och svetsa i detta så att det håller samman tills det svalnat)
Man kan också tälja bort utrostade bitar, olja, fett och skit med lågan ned till friskt material.
Det går dock åt mycket gas till att varmforma smält metall.

Gas fungerar även till många material såsom Koppar, aluminium, etc (aluminium är dock ganska svårt, men det går att få extremt snygga fogar med gas i aluminium om man är duktig, mycket snyggare än någon bågsvetsmetod, riktiga proffs använder i princip enbart gas till aluminium.)
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Svetsa med Gas ?

Inlägg av 4kTRB »

Jag fick oljeröret till automatväxellådan reparerad med gassvets.
Måste säga att jag var lite fundersam men det blev bra.
Jag kan ha fel när jag trodde automatväxelolja var brandfaligt?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Svetsa med Gas ?

Inlägg av Glenn »

Mizzarrogh skrev: 9 december 2022, 13:11:15 Ja, det är viktigt att vara införstådd med att det brinner även på undersidan med gas så man får såsom vid all annan svetsning så klart plocka bort all plast, trä och annat under plåten, det blir inte en blåslåga, men det blir en eldflamma direkt under facklan, men med viss vana kan man koncentrera värmen till en liten yta så att det faktiskt värmer mindre än med bågsvetsmetoder utanför ytan.
Det är inte min erfarenhet, det sista alltså.. en mig/mag värmer godset betydligt mindre än gas även om man är väldigt försiktig när man gassvetsar, du får helt enkelt inte till en bra svets med gas utan att glödga plåten, vilket inte behövs i samma grad med mig/mag.
Fördelar med gas är att man kan "spackla" riktigt järn över mindre hål, dåliga sömmar, mm. (man får då bygga ett litet galler av tillsatsmaterial och svetsa i detta så att det håller samman tills det svalnat)
Fast det gör man ju med mig/mag också, det är till och med enklare skulle jag säga. Alla som svetsat rost har väl nån gång byggt över hål genom att punkta i kanterna och låta svalna för att sen punkta mer så man får en "ram" där man sedan kan bygga över hålet inåt.
Gas fungerar även till många material såsom Koppar, aluminium, etc (aluminium är dock ganska svårt, men det går att få extremt snygga fogar med gas i aluminium om man är duktig, mycket snyggare än någon bågsvetsmetod, riktiga proffs använder i princip enbart gas till aluminium.)
Nej, det finns kanske några enstaka entusiaster som gör det, men proffsen på alu kör tig.


Över huvud taget är nog gassvetsarna (de som gassvetsar alltså) på kraftigt utdöende idag, tyvärr, och det blir inte lättare när gasleverantörerna höjer priserna på gas mest hela tiden till löjliga nivåer..

Lite tråkigt, gassvets var den första svetsmetoden jag lärde mej och det är en skön känsla av detaljkontroll att svetsa gas. Dessutom lär man sej mycket om hur metall (stål mest då) "fungerar" i upphettat tillstånd.

Förr hade ju varenda bilverkstad en gassvets om inte annat för att skära med och värma fastrostade saker, numera har induktionsvärmare och plasmaskärare tagit över.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Svetsa med Gas ?

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, så är det väl, litet tråkigt, men det är väldigt få som är duktiga med gas idag.
Var en gubbe här i trakterna som kunde blåsa till små modeller med gubbar som klättrade på stegar och liknande förut enbart med gasfacklan.

Jo, jag har kunnat gå ned till under 40 på tunnplåt av stål med TIG (när man lagar saker som gamla utbrända ljuddämpare och liknande brukar man få göra det), vilket ger mindre värme i praktiken än en gaslåga, men jag tror inte att detta skulle gå på tex aluminium (inte med de metoder jag känner till iaf fast det kommer ju nytt hela tiden, slaglod finns ju idag som kan gå ned väldigt mycket i temperatur jämfört med de gamla).
Är man duktig går det ju att bränna ihop en gammal ölburk med TIG, det är egentligen inte särskilt tekniskt svårt, mest en massa träning...

Titan och annat går ju också med TIG fast det är ju litet mer knepigt om man skall göra det riktigt.

En fördel med gas dock är att man kan avspänningsglödga gammal stålplåt som slaghärdat av vibrationer tex. (tex gamla ljuddämpare till grävmaskiner från 70 talet och liknande, jag vet inte vad de var gjorda av men det påminner mycket om gammalt låglegerat kolstål de för bilar och lastbilar brukar vara gjorda av mjukare material)
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Svetsa med Gas ?

Inlägg av Teknikern »

4kTRB skrev: 9 december 2022, 19:55:28 Jag fick oljeröret till automatväxellådan reparerad med gassvets.
Måste säga att jag var lite fundersam men det blev bra.
Jag kan ha fel när jag trodde automatväxelolja var brandfaligt?
Det är den, den uppför sig som diesel och går att använda precis som diesel om man vill tända nåt eller köra bilen på ATF-oljan. Jag hade en massa gammal ATF-olja som jag hällde en skvätt av i askan i pannan för att tända pannan med, samma system som jag använder med diesel och det var ingen skillnad.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Svetsa med Gas ?

Inlägg av Mizzarrogh »

Är det inte så, vad jag minns att man kan (i teorin) svetsa utan problem mot en fyllt bränsletank, bara den inte är halvtom så att den innehåller lättantändliga ångor.
Samma med gamla oljabadsbrytare och liknande, man sade mig att dessa alltid måste vara fyllda till avsedd mängd, annars kunde oljedimma antändas så att höljet sprängs.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Svetsa med Gas ?

Inlägg av TomasL »

Så länge som det inte finns någon syrgas tillgänglig, så händer det inte så mycket, problemet är dock att bränslet förångas, och då kommer gaser, pga av övertryck strömma ut och blanda sig med luften, och det är inte så lämpligt om man har eld eller liknande i närheten.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Svetsa med Gas ?

Inlägg av 4kTRB »

Jag hängde på tankmunstycket fel, det hamnade snett och pipen hamnade bakom pumpen liksom.
Det var -12 grader ute och snustorrt i luften, tidig morgon och mörkt ute.
Det small något extremt så det tjöt i öronen och en 4m blå eldflamma/blixt sköt ut på baksidan av pumpen
förbi pumpen brevid mig längre till vänster. Bensinångor i rör smäller!!!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Svetsa med Gas ?

Inlägg av Mizzarrogh »

Bensinånga är någonting helt annat...
Man skall aldrig svetsa i en "tom" tank med bränslerester.
Skriv svar