Köpa ultraljudstvätt (Kina)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Köpa ultraljudstvätt (Kina)

Inlägg av robertr81 »

Går i tankarna att köpa en ultraljudstvätt till garaget. Användningsområden är förgasare och mekrelaterad rengöring.

Finns ju en uppsjö av varianter men kikat på det som marknadsförs som 30l (tydligen är det en mindre volym än så men det är ok).
Finns med digital panel eller med analoga rattar.
Funderar på om den med rattar är enklare att laga om problem skulle uppstå?

Kikat på en del youtubeklipp där folk varit nöjda. Men är
fullt medveten om hur det kan vara med kinaprylar.

Här är två olika jag funderar över:

Digital panel:
https://www.amazon.se/gp/aw/d/B07122NM8 ... 7F18&psc=1

Analoga rattar:
https://www.amazon.se/CREWORKS-Ultralju ... eature_div

Erfarenheter, tips, funderingar mottages tacksamt!
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Köpa ultraljudstvätt (Kina)

Inlägg av malman »

Med den digitala får man lite feedback på nuvarande temperatur på badet... i övrigt skulle jag säga hugget som stucket...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Köpa ultraljudstvätt (Kina)

Inlägg av Henry »

Har en sådan digital i länken men på 10 liter, funkar som den skall och som sagt mer info om vad som händer och lite bättre kontroll på vissa grejer. Elektroniken i dom är nog i princip den samma.

Den digitala i länken var ju dessutom även billigare än den analoga, så jag ser det som ett enkelt val.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6972
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Köpa ultraljudstvätt (Kina)

Inlägg av Teknikern »

Jag har en sån i länken, en 30-liters och den funkar som den ska efter flera års användning men en ultraljudtvätt är inte lösningen på all sorts rengöring, min cirkulationstvätt som är byggd på en gammal diskmaskin är mycket vassare, troligen beroende på att den värms till 98 grader och har ett vassare tvättmedel. Ska jag fintvätta blir det diesel och borste och så vill jag slå ett slag för Biltemas gelavfettning, riktigt bra "skit" och all skit smälter och har man högtryckstvätt blir det helrent ända in i porerna. :)
robertr81
Inlägg: 1093
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Köpa ultraljudstvätt (Kina)

Inlägg av robertr81 »

Tack för fina svar! Blev en 15l och verkar funka
fint. Testat att sänka ner glas och plastbehållare med smådelar, vatten blandat med diskmedel och det har fungerat ganska bra. Smidigt om man slipper fylla hela baljan för några få saker. Håller med om att det nog inte fungerar som magi på allt.

Hur mår aluminium av dessa ”vassare” medel? Vill ju inte få missfärgade eller korroderade delar.
Har köpt biltemas ultraljudstvättmedel på 5l dunk för 99:- och hoppas det kommer att fungera bra.

Har du haft problem med att inpressade metalldelar i alugodset på tex förgasare trillat ur pga värmen när
du kör 98 grader?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6972
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Köpa ultraljudstvätt (Kina)

Inlägg av Teknikern »

Jag har aldrig haft problem med nånting, bara att jag glömde en riven motorsåg i cirkulationstvätten och gick och käkade, den blev ren ända in i aluminiumet och blev så blank och fin, inte tillstymmelse till färg kvar nånstans.
:rofl
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Köpa ultraljudstvätt (Kina)

Inlägg av helmut »

Vad är det för skillnad mellan induktionsspis och ultraljudstvätt?
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Köpa ultraljudstvätt (Kina)

Inlägg av malman »

Totalt olika fysikaliska principer...
Typ transformator vs högtalare
Dvs elektromagnetism kontra akustik

Och om man ställer en kastrull med vatten på sin induktionsspis
Så kommer resultatet bli varmt vatten...
En ultraljudstvätt skickar 'ljudvågor' dvs tryckvågor genom vattnet. Sen har man oftast separata värmare för att tvättprocessen blir effektivare vid högre temperatur...
cittra49
Inlägg: 270
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Köpa ultraljudstvätt (Kina)

Inlägg av cittra49 »

Jag kör med Yes diskmedel i min tvätt till förgasare, köpte nån medel till ultraljudstvätt svindyrt men det "mörkade" aluminiumet lite. Efter tvätten sköljer jag med vatten, blåster torrt men blåsmunstycket och marinerar den i 5-56 tills dagen efter då jag monterar ihop den.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpa ultraljudstvätt (Kina)

Inlägg av Glenn »

Jag är inne på att köpa en ultraljudstvätt..

Är det någonting specifikt man ska titta efter förutom storleken ?

Jag slulle vilja få ner en hel förgasarbrygga helst, men måste mäta lite, tanken är annars att köpa en på runt 10l för att slippa ha i så mycket vätska i "onödan".

Eller är större bättre på andra sätt förutom just att man får i större prylar ?
Senast redigerad av Glenn 15 mars 2024, 08:12:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Köpa ultraljudstvätt (Kina)

Inlägg av MadModder »

robertr81 skrev: 5 december 2022, 09:42:25 Testat att sänka ner glas och plastbehållare med smådelar, vatten blandat med diskmedel och det har fungerat ganska bra. Smidigt om man slipper fylla hela baljan för några få saker. Håller med om att det nog inte fungerar som magi på allt.
Hur menar du där? En helt tom och torr balja och så ställer du ner en kopp på botten bara? :humm:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Köpa ultraljudstvätt (Kina)

Inlägg av Henry »

Glenn: ju större tvätt desto större saker får du i, inget annat. Ju större desto fler ultraljuds transpondrar men det är i förhållande till storleken för att kunna täcka allt så det är normalt som så.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Köpa ultraljudstvätt (Kina)

Inlägg av ToPNoTCH »

Glenn skrev: 14 mars 2024, 15:57:16 Är det någonting specifikt man ska titta efter förutom storleken ?
Antal transpondrar jämfört storlek.

Det skalar inte linjärt (såklart), så vissa storlekar har bara mer vatten/volym men inte fler transpondrar än storleken under.

Fler transpondrar = Bättre drag och jämnare rengöring typ.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Köpa ultraljudstvätt (Kina)

Inlägg av Glenn »

Just det verkar få säljare ange dock, av naturliga skäl kanske.

Jag noterar även att det är ungefär halva priset om man köper från utlandet jämfört med sverige, större prisskillnad än väntat.

Ca 1900:- kan man hitta 10l-tvättar för från utlandet, dryga 4000 i sverige.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Köpa ultraljudstvätt (Kina)

Inlägg av hawkan »

Näää där får du leta bättre. Iofs har jag nästan som hobby att hitta låga priser.
Vevor 10L 1349 (tidsbegränsat) https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... ry_from%3A
Vevor 10L rattmodell 1460 https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... ry_from%3A
Verkar finnas en rea kampanj som startar 18 mars med några procent lägre priser.

Båda har ca en vecka lev-tid.
Skriv svar