Cnc plasma funderingar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Danne W
Inlägg: 27
Blev medlem: 7 augusti 2014, 23:27:21

Cnc plasma funderingar

Inlägg av Danne W »

Jag har, som så många andra, planer på ett cnc plasma projekt. Ledord lågbudget. Tanken är någon form av mindre ram som är lätt att stuva undan och som ställs ovanpå en plåt, snarare än ett riktigt bord.

Är väldigt novis på elektronik och tar tacksamt emot tips inför införskaffande av prylar. Har byggt en cnc fräs tidigare, som jag fick att fungera tack vare många snälla och duktiga medmänniskor på nätet:) Den kör jag med mach3 och parallell port från datorn. Är det vettigt till en plasma också? (Beredning har jag till fräsen gjort i fusion 360. Har inte kollat ifall det går att bereda för plasma där också, någon som vet?).

Motorerna behöver inte vara speciellt starka gissar jag, tipsa gärna om ni känner till något billigt kit med drivare och kontrollkort. Jag tänker mig remdrift.

Sist men inte minst - själva plasma-aggregatet. Har läst mycket om att HF-tändning inte är att föredra pga störningar. Jag har köpt en Lidl-plasma, en sådan med inbyggt kompressor. PPSK 40 A1. Budade hem den på tradera och har inte ens hämtat den ännu. Haft svårt att hitta info om den så jag är inte 100 men tror att det är HF-tändning… går det byta tändmetod med annat slangpaket eller liknande, eller är det bara att byta maskin ifall störningarna blir för mycket?

Blev långt inlägg, blir jätteglad om nån orkar svara:)
Senast redigerad av Danne W 8 december 2022, 21:44:59, redigerad totalt 1 gång.
Danne W
Inlägg: 27
Blev medlem: 7 augusti 2014, 23:27:21

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av Danne W »

Har letat runt lite. Men har svårt att se vilka komponenter som passar ihop med varandra ifall jag inte skall köpa ett färdigt kit. Tror ni att nedan drivare, motor och break out board funkar ihop?

Planerar en ”floating head” med limit switch. Behöver inte nödvändigtvis ha limit switchar på alla axlar, kommer ändå stå bredvid med handen på nödstoppen;)
Så jag behöver som minimum ha kontroll över motorer (3x eventuellt en fjärde ”slav”), plasma på/av samt 1st limit switch. Bör funka med detta breakout board?

99FF33C6-A329-4D21-991F-908C0E98479C.jpeg
9E3A65B8-EF5F-4B08-BDEA-A59C5EF24A3E.jpeg
965DA925-C5E7-4C74-9990-D51089408244.jpeg
Jättetacksam om någon vill guida en elektronikanalfabet lite;)

Här är också länkar till produkter ovan:
https://www.amazon.se/STEPPERONLINE-sty ... 2571&psc=1

https://www.amazon.se/stepper-motorföra ... 9117&psc=1


https://m.aliexpress.com/i/4000271515828.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av Uttis »

Funkar ihop gör grejerna men motorerna tycker jag inte passar in på när du skriver = "Motorerna behöver vara speciellt starka gissar jag"

Breakoutkortet är bra om det har optokopplare för att minska störningar, (ser ut att sitta på kortet) limit switchar kan man koppla i kedja så bara 1st ingång åtgår, behöver du fler in/utgångar kan du använda 2 kort så får du det dubbla men du behöver också 2 lpt portar i datorn.

Vart bor du nånstans?


https://www.youtube.com/watch?v=0rCfkUOBFsk
Danne W
Inlägg: 27
Blev medlem: 7 augusti 2014, 23:27:21

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av Danne W »

Kanon, stort tack för svar! Ursäkta, jag inser att det fallit bort ett viktigt ”inte” i mitt första inlägg :roll: har editerat det nu, skulle stå att ”motorerna inte behöver vara…” kanske att dessa är för små trots allt, men tänker att det inte blir så mycket krafter.

Tack för kollen av elektroniken och tipsen!:)

Bor i Västerås
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av malman »

Disclaimer: inte byggt någon själv…ännu….

Men, som sagt… behövs inte mycket kraft att flytta runt huvudet… inge mer än vikt av slangpaket osv som behöver flyttas…

Det de erfarna brukar belysa är problemet med störningar från plasman, som letar sig fram lite överallt….
Det sägs att det skall funka med lidl plasma maskiner också… de skär ju helt ok trots priset..
Dock måste man vara otroligt om sig o kring sig för att störskydda alla kablage o system… annars funkar det tills man tänder ljusbågen, varvid allt får tokspel pga otroliga mängder störningar….

Så mkt kommer handla om hur bra man lyckas bygga systemet för att skärma bort alla störningar från kontroll elektronik, motorstyrningar mm…. Många verkar ha gått bet på det… å säger kategoriskt att det inte funkar….

Men…..
Danne W
Inlägg: 27
Blev medlem: 7 augusti 2014, 23:27:21

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av Danne W »

Tack för input! Ja jag har också läst mycket om störningar. Hoppas att det skall gå att lösa, men får se hur det slutar!😀
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av oskars »

Hitta en gammal 3d-skrivare som du kan modda? :) Finns många billigare varianter som du kan utgå ifrån.
Danne W
Inlägg: 27
Blev medlem: 7 augusti 2014, 23:27:21

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av Danne W »

Inte dum idé. Borde gå å hitta en trasig en väldigt billigt å plocka delar från. iom att dom nya går å få tag på billigt…
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av malman »

Då brorsan visade intresse för en cnc plasma så började jag nerda ner mig....
Men lat som man är så googlades och youtubades det en del...
Hamnade på JD's garage på yt o deras plasma bygge... inte för att det verkar bäst... men fick känslan av att det blir ett relativt billigt bygge då linjärlager o drivning bygger på kullager på balk, och remdrift...

Finns visst en tysk som också kopierat bygget och har filer tillgängliga.. men jag hade redan sponsrat JDg men 25 pengar och fått deras ritningar....

Blir en massa 50mm fyrkantrör... för ram och gantrys mm. plus en del 3d-utskrifter.

Plasma blir att testa Lidl plasman... pps 40 b2 .. dvs den utan kompressor...
Den har dock inte någon pilot ljusbåge.. men genom att handla annat slangpaket får man den finessen... och det skall sedan funka för cnc applikationer sägs det.. :)
Återstår att se hur besvärligt det är att hämta ut spänningen över ljusbågen för ev torch height controller...

Under efterforskningarna verkar det som det är RF-tändning som är problembarnet för cnc-plasma... men med sk blowback tändning alt lf dc tändning skall det vara mkt snällare...

Av tråd på rejsa forumet kan man bygga om sin normala brännare till pilot-arc... men med lite laborerande...

Men jag tror jag skulle få ge typ 600:- för nytt slangpaket, 5m så jag gick för det alternativet... 'Susemse AG60 5m WSD-60P skärpistol' på amazon.

JD's Garage


Slangpaket
https://www.amazon.se/gp/product/B09BJN ... UTF8&psc=1


Edit:
Visade sig nu via en tear-down video att lidl/parkside trots allt är en rf-maskin.... så vi får se hur mkt störningar det blir med nya slangpaketet... en tanke är att det kanske begränsar störningarna då pilotbågen tänds innanför metallhylsan som borde agera avskärmat utrymme...
Danne W
Inlägg: 27
Blev medlem: 7 augusti 2014, 23:27:21

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av Danne W »

Såg ditt svar först nu! Har precis blivit tvåbarnsfarsa så mycket annat att tänka på för tillfället:) och inser att mitt bygge kommer att ta lååång tid, det blir inte speciellt mycket garagetid nu.

Men spännande med ditt bygge, hur har det gått? Du får gärna uppdatera här när det kommer till igångkörning och hur det går med störningar
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av malman »

Då får vi gratulera. Man får lite annat å prioritera när familjen växer…

Har handlat hem det mesta av mekatronik o elektronik… o printat alla 3d delar…

Brorsan har genom kontakter beställt rör…och skall få div plåtdetaljer tillskurna.
Plastdistanserna som JD använder vid ihopskruvning av ramen kommer vi byta ut mot rördistanser… 14x2mm rör som kapas 50mm långa. Lite stabilare än de 3d skrivna plastdistanserna föreställer vi oss…

Insett efterhand, efter lite mer surfande att denna är kraftigt inspirerad av langmuir systems crossfire..

Så inget praktiskt meckande ännu så länge…
Har reparerats bilar, och byggts på verkstan under tiden..
Danne W
Inlägg: 27
Blev medlem: 7 augusti 2014, 23:27:21

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av Danne W »

Tackar! :)

Kul att höra, då går det undan ju. Vad körde ni för styrkort/breakout board?
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av malman »

Planen är std Arduino.. och grbl.. och sen universal g-code sender...
Om nu inte nåt annat alternativ uppenbarar sig i verkar bättre... ;)
Danne W
Inlägg: 27
Blev medlem: 7 augusti 2014, 23:27:21

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av Danne W »

Ah okej. Hoppas att det flyter på fint. Som sagt, uppdatera gärna här med hur det går :)
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Cnc plasma funderingar

Inlägg av malman »

"First Light" (som teleskopbyggarna brukar säga) igår.
Lite provisoriskt då jag inte kopplat in relä för styrning av plasma'n ännu. Men grovt sett ganska långt gånget...
Men mkt riktigt, rf-tändningen skapar störningar på usb tampen mellan datorn och Arduino, trots att jag satt en galvanisk usb isolator på den förbindelsen.... Går ibland, ibland inte.. :)
Men skam den som ger sig.. ;)

Skall sätta.externa pullupp motstånd på alla fria ingångar på Arduino, då den triggade div konstigheter ibland.. typ probe trig trots att den inte hade några kablar anslutna osv... Elektroniken sitter i plåtlåda, men inte gjort klart genomgångar för kablar så dörren är ej ännu stängd.
Skärmade kablar överallt... Men nja... Kräver mer jobb...
20230502_152801.jpg
20230501_192855.jpg
20230501_192921.jpg
Och obligatorisk videosnutt. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar