Sökes databastjänst

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Sökes databastjänst

Inlägg av bobobo »

Hej
Jag funderar på att göra några sensornoder med esp32 för att mäta temperaturer och regn i trädgården bland annat.
Hur tycker ni att man enklast kan visualisera detta? Det kan ju vara roligt att se temperaturerna variation över dygnet, regn senaste vecka m.m.
Jag vill gärna slippa alltför mycket konfigurering/programmering i tråkiga Linux text-config-filer.
Finns det gratis tjänster att ladda upp till, där man kan sätta upp dashboard med diagram m.m.?
Thingspeak verkar bara vara gratis för 4 st sensorer. Jag skulle nog gärna vilja ha upp till 1ca 10.
Är det bättre att sätta upp en tPi hemma och ha databasen här? Finns det något "färdigt" system där man typ kan installera en image med databas, webbserver m.m. och ett WYSIWYG gui för att sätta upp dashboard? Det hade jag nog gillat.
Jag såg att HMIdroid, hade lite grafer, lagras all data i noden då och mobilen laddar via Modbus ner hela datasetien för att visa diagrammet? Om historiken skulle ligga i mobilklienten så måste man ju annars vara uppkopplad hela tiden för att få en graf.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Sökes databastjänst

Inlägg av H.O »

Kolla om adafruit.io uppfyller krav/önskelmål för online.
Annars är en vanlig kombo InfluxDb + Grafana. Jag har lyckats få igång det genom att följa instruktioner men jag vet inte hur det fungerar :-)

Om HMIDroid skall plotta en kurva på 100 så läser HMIDriod hela dataserien från noden. Från manualen:
Linjegrafer kan användas för att visa ett antal numeriska värden som en kurva. Funktionen kan användas t.ex. för att visa trendkurvor. De numeriska värdena måste ligga i följd och man anger adressen till det första värdet.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Sökes databastjänst

Inlägg av metric »

Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Sökes databastjänst

Inlägg av Mickecarlsson »

Eller Domotics
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4073
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Sökes databastjänst

Inlägg av maDa »

Influxdb + Grafana. Du kan skriva till Influxdb direkt med t.ex HTTP-REST från din esp8266/32. Du behöver i princip bara aktivera HTTP-lyssnaren i Influx.

Annars kommer jag bara på mer moln-lösningar som Thingspeak och adafruit.io
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

Re: Sökes databastjänst

Inlägg av MGL »

Thingspeak är gratis för fyra kanaler men varje kanal kan ju rymma 8 givare.
Så du kan ha upp till 32 noder gratis.

Så passar jag på att tipsa om min app TheThingV (för android) för visualisering :) .
Den fungerar med Thingspeak och numera också Influxdb. Influxdb delen är inte så mycket testad än, har i alla fall har inte fått mycket feedback på den delen i alla fall.
Man kan också ha homescreen widgets om man vill.

Magnus
Skriv svar