Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Berätta om dina pågående projekt.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av MiaM »

I princip skulle du behöva solpaneler som är formade som en del av ren ring, så att de kan placeras i växande cirklar runt skorstenen. Det lär vara svårt att åstadkomma, men det kan vara värt att ha detta som ett slags mål när du väljer paneler.

Angående kvalitet så lär väl fokus ändå behöva vara att dieselelverket är det som verkligen är tillförlitligt. Om man skulle utgå från att dieselelverket är vad som faktiskt måste ha rejäl driftsäkerhet så kan det kanske vara värt att överväga de billigare allt-utom-batterier-i-ett-burkarna som t.ex. Will Prowse brukar tala varmt om. Om jag fattat rätt så finns dessa dels i utförande som ger 230V och dels så kan de sammankopplas i grupper om tre för att få trefas. Fritt ur minnet så har dessa inverter på ca 5kW vardera, så du får 15kW totalt. Fritt ur minnet så tror jag också att laddningen har lika hög effekt, och givetvis är ställbar, så du kan ställa in dessa så att de laddar batteriet med önskad hastighet när du måste köra dieselaggregatet, för att t.ex. få den laddningshastighet som ger bäst verkningsgrad på dieselmotorn.

Jag minns inte riktigt hur elen på båten blev till slut. Om "kritiska belastningar" kan fördelas på en eller två faser så kan det också vara värt att överväga möjligheten att stänga av en eller två av tre inverters när inga tyngre laster körs. Det kräver ju att sånt som t.ex. cirkulationspumpar av olika slag och liknande är enfas. Dessa billigare allt-i-ett-utom-batteri-burkarna har dessutom normalt löstagbar manöverpanel, så du kan montera dem typ underst-bakom och sätta panelerna på annan plats. Skarvas med vanlig TP-kabel. De lär väl också gå att styra via nätet om man vill antar jag.

Även med dagens höga elpriser så krävs det en del besparing för att grejer från Victron ska tjäna in sig inom rimlig tid. Risken är antagligen större att något går sönder inom överskådlig tid med billigare grejer, men å andra sidan har de billigare grejerna nog tjänat in sig snabbare.

Fritt ur minnet så tror jag det brukar vara två solladdare i varje sån allt-i-ett-grej, så om du kör tre för trefas så får du sex separata delar på solpanelerna.

Med tanke på hur händig du är med att bygga och automatisera saker så kan det också vara värt att överväga någon form av elektromekanisk omkopplare med ett gäng olika lägen för att koppla solpaneler i olika konfigurationer, typ en vridomkopplare som vrids då och då under dagens lopp för att välja bort de paneler som ligger i skugga.

Angående panelerna så består väl de i sin tur av ett gäng serie-parallellkopplade solceller. Antar att allt sånt är ingjutet så att det är svårt att ändra på något och om man tar sig in där så är det säkert svårt att få det vattentätt igen, men det kan väl vara värt att undersöka möjligheterna att ändra detta för att passa de delcirklar som vore bäst för att passa skorstenens skugga.

Jag kan väldigt lite om båtar, men antar att det är orimligt att ha en fällbar skorsten så att den kan fällas undan för att bli av med skuggan?

Vet inte heller vad det finns för eventuella regler kring hur en skorsten får se ut, men i princip skulle du kunna klä den i ett gäng servostyrda små speglar som reflekterar solen ner på solpanelerna. Eller klart enklare att installera vore ett gäng flexibla solpaneler som omsluter skorstenen. Elektriskt sett så bör det väl vara så många små vertikala slingor som möjligt utspridda runt varvet på skorstenen, givetvis beroende på hur verkningsgraden påverkas av infallsvinkeln. Det här är väl också ett praktexempel på något som skulle må bra av någon slags omkoppling för att välja vilka delar som faktiskt kopplas in till laddare.

Bonus: Om tomgångsspänningen på solpanelerna inte är alldeles för långt från batterispänningen (där "för långt" kanske blir typ mer än dubbla?) så skulle en slags omkopplarmojäng i princip kunna koppla vissa solpaneler direkt till batterierna via dioder (givetvis också säkringar överallt där det behövs) om de hamnar i ett läge att de skulle kunna göra viss nytta men det vore en förlust att låta dem ingå i någon solslinga som använder de solladdare du har. Detta är väl ungefär längst ner på prioriteringslistan, långt under gränsen för vad som faktiskt är värt att göra generellt, men kan ju kanske vara värt att ha i bakhuvudet när sånt som t.ex. kabeldragning/konfigurering osv designas.

Sidospårsbonus: Det kan vara värt att kolla upp vad det finns för underhållsladdare för startbatterierna i båten, som drivs av solsystemets batterispänning. Antagligen inte värt besväret att gå den vägen, men det vore ju smidigt om detta kunde vara igång även om du av nån anledning stänger av alla inverters.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

mrfrenzy skrev: 7 december 2022, 19:29:33 ...Sätt enkla optimerare (individuella mppt i princip) på alla paneler som skuggas.
Detta är kanske intressant. Jag har skummat datablad, produktsida och teknisk dokumentation men lyckas inte förstå VAD optimeraren faktiskt gör. "The TS4-R module system is a cost-effective system that fits into any PV module design, making it the right solution for every application." Det låter ju bra. Men hur åstadkommer den optimering? Shuntar den förbi en skuggad panel?

@MiaM: Långt och kul inlägg som vanligt! Ja, jag kan bygga diverse olika saker, men jag har fan inte tid med sånt längre. Den här gången blir det ingen disko-skorsten med mikrospeglar även om det vore ballt. I detta fall vill jag ha robusta, tillförlitliga grejjer som bara tuffar på. Därav valet av Victron. Deras system integrerar ju dessutom med massa saker på en båt som tanksensorer etc etc. Jag har faktiskt googlat mig blodig efter andra alternativ på 48V hybridväxelriktare som är lite billigare men ändå inte skräp. Det närmaste jag kommit är Sunksynk/Deye som verkar gå att köpa på Storbritannien.

Båten ligger som den ligger. Men systemet ska ju funka oavsett hur den ligger.

Batterispänningen är ju 48 V och då vill man väl ladda med typ 60 volt. Så om man tar panelen i fråga som har en MPPT-spänning på 31,5 V och maxström på 11 A så måste man ju ha minst två paneler i serie. Är det klokt att lägga tre eller fyra paneler i serie för att ha god marginal? T.ex. om man lägger upp de 20 panelerna i en sträng 4s3p (12 paneler, 120 V och 33 A) och en sträng 4s2p (8 paneler, 120 V och 22 A) på varsin Victron Energy SmartSolar MPPT 150/35 (klarar 150 V och 35 A).
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av GFEF »

Är MPPT en styrning att få max effekt från solpaneler?

Vid 0 ström max spänning men 0 effekt
Kortslutning 0 spänning max ström men 0 effekt.

Att styra ström uttaget för att ge den spänning som ger max effekt.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av MiaM »

Optimerare lär väl köra MPPT på varje separat panel, antar jag?

Sunksynk/Deye ser iaf ut att vara ungefär likadan som de flesta allt-utom-batterier-i-ett-burkar. Jag har enbart tittat på Will Prowse som liksom edutainment utan avsikt att köpa nåt själv, så rätt mycket jag hört kan nog ha trillat ut ur andra örat, men vad jag fattat så är det väl i princip väldigt små skillnader mellan olika "märken" där väl alla säkert görs på samma fabrik? Dock finns skillnaden mellan att ha trafo på nätfrekvens v.s. högre frekvens. Vet inte exakt hur de sistnämnda fungerar - vid laddning så lär de väl säkert bara driva switchtrissor från elnätet på nåt vis men vid inverterdrift så måste det väl vara två inverters, en som ger hög frekvens till en trafo och ytterligare en som ger nån slags modifierad-ish sinusvåg av detta. De sistnämnda lär väl vara lite billigare, ha lägre tomgångsström och väga mindre.

Idag anses väl 150V max på en solladdare vara rätt lågt, om man bortser från pyttesmå typ glorifierade powerbanks, tror jag. Fritt ur minnet så lär vissa av de billiga allt-i-ett-utom-batterier klara ett par hundra volt. Det är väl iofs kanske helt irrelevant för dig?

Inte 100% säker på vilka spänningar solladdarna behöver, men det borde väl finnas solladdare som kan ta in både lägre och högre spänning än batteriet har? Eller kanske inte?

(Tjatar åter igen om att ifall du väljer tre billiga allt-i-ett så får du hela sex solpanelingångar så det är väl mest fråga om att seriekoppla tillräckligt många paneler för att nå tillräcklig spänning. Med 20 paneler så skulle du få fyra slingor med tre paneler och två slingor med fyra paneler. Det verkar väl vara bland de lättare sätten att minimera effekten av skorstenens skuggning?)
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av MiaM »

Vet inte vad 230V-modellerna kostar osv, men ett exempel på de billigare allt-i-ett-utom-batterier:

"MPP LV6548's for $1,099 each! 6500W output". Tre sådana fast 230V-modellen så får du trefas 19,5kW.

Eftersom du kollat runt (antar jag), vad kostar motsvarande 230V som kan köpas till Sverige, och vad kostar hela paketet med Victrongrejer?

https://www.youtube.com/channel/UCoj6Rx ... hMJAgXdNjp
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Min känsla är att det typ billigaste kinaskrotet går på 15 papp, lite bättre kinagrejjer 30 papp och Victronsystemet 90 papp. Så det är helt klart stor skillnad. Men jag orkar inte med strulande skrot med bristande manualer och garantier.

Jag har försökt läsa på lite om paneler med respektive utan ram. Vissa vekar tycka att flexibla paneler aldrig är bra. De åldras mycket snabbare p.g.a. avsaknaden av glas.

Denna panel har jag fått offererad från en svensk leverantör för ca 4400 kr.
datasheet_sunman_mono_430w_framless_flexibel_eng.pdf

Det står ju att den har 10 års produktgaranti och 25 års linjär effektgaranti. Kan man inte lita på det?

Kanske ska fundera på vanliga paneler med ram ändå. Men problemet med hur man ska lägga upp strängarna för att optimera problemet med skuggningen är ju detsamma oavsett.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av MiaM »

Ja, kan förstå att du vill slippa strulskruttgrejer.

Kanske dum fråga men kan man komplettera med glas själv?

Jag har väl fastnat lite på det där med skorstenen, flexpaneler runt om den och lyckas hitta delcylindrar av glas som har rätt diameter? :)
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Det ska bli standardprylar som går att köpa...

Jag har försökt läsa på lite mer om optimerare. Det verkar ju vara bra och skulle passat men stöds tyvärr inte av Victrons SmartSolar MPPT:
9.5.8. Optimisers cannot be used

Do not use solar panels with optimisers together with the solar charger.

Nearly all optimisers contain an MPPT or other tracking mechanisms and this interferes with the MPPT algorithm in the solar charger.
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Haralt »

Litet om täckglas på solcellspaneler.
http://solcellforum.207.s1.nabble.com/S ... 09971.html
Det är alltså inget vanligt fönsterglas.

Dessutom är täckglaset på en solcellspanel ofta försett med anti-reflektionsskikt.
http://solcellforum.207.s1.nabble.com/A ... 09910.html

http://solcellforum.com

http://solcellforum.207.s1.nabble.com/
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Så, nu har jag fixat upphängningen av Lill-Erik och tänkte att jag borde återkoppla.

Jag satte 4 st lastsurrningsöglor (1,5 ton) med en M8 nitmutter i mitten och tre 4 mm popnitar. Även limmat med epoxi. Nu har båten hängt i några dagar och än så länge verkar det hålla. Jag får väl hålla lite koll på skrovet framöver för att säkerställa att det inte sliter sönder sig själv...

2023-06-12 09.33.38.jpg
2023-06-12 09.40.24.jpg
2023-06-19 10.48.31.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Bustern hänger kvar så öglorna verkar funka.

Nu har jag köpt solpaneler!

18 st Trina Solar Vertex S+ TSM-NEG9R.28, 435 Wp är inhandlade och levererade. De ger en totalt installerad effekt på 7,8 kWp Datablad

Bild

Blogginlägg här: https://stor-erik.com/?p=4252

Nu är det dags att köpa MPPT-regulatorer och tänka på kabeldragningen. Min prio är att först och främst få upp panelerna på taket och kablarna dragna ner till maskinrummet innan det blir vinter. Så jag behöver således beställa kablar ASAP.

Jag har skrivit lite om hur jag tänker kring dimensionering av MPPT-regulatorerna här: https://stor-erik.com/?p=4349

I korthet har jag tänkt koppla panelerna i tre grupper på 2s3p enligt bild nedan. Det ger en spänning på varje sträng på ~ 100 V (beroende på temperatur) vilket ger marginal ner till systemspänningen på 48 V. Strömmen per sträng blir upp till ca 30 A. Tanken är att inte mer än en av dessa tre grupper borde vara skuggade samtidigt. Och att även om en grupp är delvis skuggad så kan den ändå leverera ström från de substrängar som inte är skuggade.

panelgrupper.png
Jag hade först tänkt att koppla ihop substrängarna med Mc4 grenkontakter typ denna. Sen gå några meter från grenarna till kopplingsskåpet (svart låda på skorstenes vänsterkant i bild) med 10 mm²-kabel. Därifrån kan jag gå upp i dimension för vidare dragning ett tiotal meter ner till maskinrummet. Men jag hittar inga som är specade för högre ström än 30 A och då ligger jag ju verkligen på gränsen. Men det kanske är OK?

Screenshot 2023-10-19 at 08-29-59 Offgridtec 3-vägs kopplingsuttag Solar-kompatibel T-kontakt Amazon.se Industriella verktyg & produkter.png

Ananrs kan man ju gå med ett kabelpar 6 mm² från varje substräng till kopplingsskåpet och där koppla ihop dem via kopplingsplint. Det blir ju dock 3x3x2 = 18 st kablar som skall dras på taket, fästas upp, ha kabelgenomföringar in i lådan och kopplas via kopplingsplint etc. Det blir mycket kablar...

Hur brukar man göra?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Nu när jag grottade vidare lite i det här lärde jag mig att man borde avsäkra varje substräng också. https://explorist.life/how-to-fuse-a-so ... t-need-to/

Nu finns det ju MC4-säkringar man kan koppla direkt på kablarna. Eller om man vill dra varje substräng till kopplingsskåpet så sätter man väl säkringar där.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Klas-Kenny »

gunne skrev: 19 oktober 2023, 09:15:44 Hur brukar man göra?
På vanliga villor så är det nog sällan eller aldrig ett problem som du beskriver.
Det lär vara väldigt ovanligt att man får så många slingor som du planerar. Detta då man kan seriekoppla bra mycket fler paneler.

Sen brukar msn vilja ha separat säkring på varje slinga när man parallellkopplar på det här viset.
Googla "PV combiner box" så hittar du en hel del produkter avsedda för ändamålet. De har i regel då MC4-kontakter för varje slinga, men sen skruvanslutning för utgående kombinerad kabel, då MC4 som du säger inte klarar den totala strömmen.
Men nog blir det mycket både kablar, säkringar och lådor med den tänkta uppdelningen. Det hela hade blivit bra mycket enklare om du kunnat köra med högre spänning ifrån panelerna och seriekoppla hela slingan.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Mickecarlsson »

Dra plus och minuskablarna tätt ihop om du vill undvika EMC, så som du ritat på bilden är inte tillåtet att montera.
Skriv svar