Digitalt instrument till Cadillac

Berätta om dina pågående projekt.
cittra49
Inlägg: 270
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Digitalt instrument till Cadillac

Inlägg av cittra49 »

Har en Cadillac 1997 med digital display i instrumentet som stendog, felsökte lite fram och tillbaka och kom fram till att det mest troliga är den digitala panelen. Enl forum och youtube är det inte ovanligt att dessa går och i Amerika köper man ett på skroten och flyttar över kretskortet med displayen på så behöver man inte programmera om och km mätaren stämmer osv.

Instrumentet består av fyra kretskort, och de tre andra verkar att fungera (annars hade bla inte bilen startat) , två små kort är anslutna till detta kortet (de blå kontakterna i hörnen) de visar utetemp osv osv,
samt knapparna för att styra värmen, fläkten , defroster mm. mm. De tre stora chipen heter 16153130 gjort av allegro microsystems (tror jag), finner inget datacheet på dessa.
Lysdioderna på toppen fungerar till "idiot lights" dvs bälte, airbag, service, olja, vatten osv.

Displayen sitter fastlödd med 160st ben, i vänster hörn är det fyra ben som går till samma ledningsbana genom ett motstånd och sen ut i kontakten, samma i höger fast ett annat stift i kontakten då.
Ett motstånd är trasigt på ena banan och visar avbrott, det andra visar 1,2 ohm och är märkt med gul text 1R2, ska se om jag hittar når vanligt hålmonterat motstånd att prova med.

Hur fungerar en sån display lite generellt? Verkar va ungefär lika många ben som segment i displayen. Displayen har ju grönt till blinkerslampor, blå till heljus, orange till tankmätaren, sen är nog resten blått.
Kan det va så att banorna med motstånden är 12v+ och jord och resten får jord genom chippen beroende på vilket segment som ska lysa?

Motståndet som är trasigt sitter nere till vänster i nedersta bilden
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Digitalt instrument till Cadillac

Inlägg av Mickecarlsson »

Det ser ut som en VFD-display som drivs av de tre IC’na som troligtvis är seriell till parallell för att driva de olika segmenten på VFD’n.
Om de är snarlika de som satt i Corvette är det 32 utgångar per IC och du kan då ”tända” upp 96 segment totalt.
Är motståndet trasigt är det säkerligen det som är felet.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Digitalt instrument till Cadillac

Inlägg av mrfrenzy »

Jag har lagat såna här till Renault, då är det switch-nätdelen som genererar ca 50V som går sönder, pga. värme och dåligt blyfritt tenn.
Beroende på hur länge man väntat kan det räcka med omlödning, byte av lite motstånd och kondensatorer eller även behövas ny switch-IC.
cittra49
Inlägg: 270
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Digitalt instrument till Cadillac

Inlägg av cittra49 »

Skulle beställa motstånd från electrokit och de hade ju inte, fanns inte på amazon heller, tror storleken heter 2010? Motståndet är 5mm långt och 2,5 mm brett. Eller har jag fattat storleken fel? mest troligt eftersom jag inte hittar nåt :D , fanns ju vanliga motstånd på elektrokit som kanske kunde gå att knåpa dig. Nån som har tips vart man kan köpa (fanns ju på aliexpress men vore ju kul och få motståndet innan nyår) , kanske ev finns nåt resistor kit, så man har för framtida bruk också :D
cittra49
Inlägg: 270
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Digitalt instrument till Cadillac

Inlägg av cittra49 »

Vill bara återkoppla att jag bytte motståndet och du funkar instrumentet igen =) , lägger in nån bild på det så småningom.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Digitalt instrument till Cadillac

Inlägg av hcb »

Tack för återkopplingen. Det är sådant som gör underverk för kvaliteten på forumet.
cittra49
Inlägg: 270
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Digitalt instrument till Cadillac

Inlägg av cittra49 »

Så ser det ut i bilen, skulle lött bort "Service engine lampan" när jag ändå höll på :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Digitalt instrument till Cadillac

Inlägg av JohnGalt »

Snyggt!
Bra att du återkopplar :tumupp:
Skriv svar