Koppla telefon-headset-switch till mobil? Telefonkunnig?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
elabbe
Inlägg: 787
Blev medlem: 5 augusti 2014, 19:32:24
Ort: Sthlm

Koppla telefon-headset-switch till mobil? Telefonkunnig?

Inlägg av elabbe »

Jag har en Jabra Link 950, till den kan man koppla ett Jabra USB-headset och sedan växla mellan dator och telefon. Jag skulle vilja växla mellan dator och mobil istället, men känner att jag har alldeles för dålig koll på standarder för RJ-kopplingar på telefoner och "gamla" headset. Om det ens är helt standardiserat. Någon som tror sig veta mer, pinouts? Innan jag vilt börjar testa att koppla trådar kors och tvärs. Vill åstadkomma en adapter från RJ-kontakter till 3.5mm TRRS.

För koppling till telefon har den på baksidan 1 st AUX RJ45, 1 st "telefon" RJ9, 1 st "telefonlur" RJ9.

Förhoppningen grundar sig lite i att min bror kör "samma lösning" fast på en Sennheiser DW Pro2, med officiell adapter CEHS-MB01. Den kopplas in i "Phone" RJ45 och ACC RJ25 (med enbart pin 1+6).

Med tanke på anslutningsmöjligheterna på supportsidorna känns det teoretiskt möjligt?
How do I connect the Jabra Link 950 to a desk phone that does not have a headset port?
How do I connect the Jabra Link 950 to a desk phone that has a headset port?
How do I connect the Jabra Link 950 to a desk phone that has an electronic hook switch (EHS)?

https://www.jabra.se/accessories/jabra-link-950
Jabra-Link-950-Back-view_0.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Koppla telefon-headset-switch till mobil? Telefonkunnig?

Inlägg av MiaM »

Fick du nån ordning på detta?

Pinout för lur/telefon-kontakterna lär vara enligt detta:
https://en.wikipedia.org/wiki/Modular_connector#4P4C

Pinout för kontakten på en smartphone:
https://en.wikipedia.org/wiki/Phone_con ... ile_phones

Den stora frågan är väl om signalnivåer och impedans blir korrekt eller inte.

Jag vet inte riktigt var man hittar specar på vanliga telefonlurar, men risken är väl att mikrofonsignalen behöver göras något med, medan hörlursignalen bör gå att koppla rakt av. En intressant fråga är också om Jabralådan kopplar ihop nån signaljord för hörlur och för mikrofon - i så fall får du börja med att ställa den i läget att den agerar hörlur åt en telefon och sen ohmmäta mellan pinnarna för att se om nån mikrofonpinne är ihopkopplad med nån hörlurspinne och i så fall mäta dig fram till vilken kombination som ger lägst resistans.

En smartphone tolkar låg DC-resistans mellan mikrofon och signaljord som att man håller knappen vid mikrofonen intryckt. Därför kanske du behöver ha en kondensator i serie med mikrofonsignalen. Dessutom är det risk att signalen från Jabra är alldeles för stark, så att du också behöver ha en spänningsdelare. Om du börjar med att enbart viska försiktigt i din Jabra med kabeln direkt kopplad så kan du testa hur stark signalen verkar. Det är ju inte direkt lämpligt att mata in typ linenivå på en mikrofoningång, men mobilen lär ju vara gjord så att den tål att papphammar kopplar en tele-tele-kabel mellan mobilen och nån linekälla eller allmänt bara kopplar fel, så jag skulle säga att det är nog rätt ofarligt att koppla mobilen direkt till din Jabra. Rekommenderar att inte ha laddare ansluten till mobilen medan du provkör, och senare enbart köra en ren laddare i första hand. Det borde vara galvaniskt skiljt men man vet aldrig så därför skulle jag inte ladda mobilen från datorn medan din Jabra är kopplad både till datorn och mobilen.

Sidospår: Vad för mobil har du? Jag vet inte riktigt hur det gick till, om det var nåt företagsspecifikt program som automatiskt var installerat på alla datorer, eller om det var nåt som ingick med Samsungs Kies+drivers, men för typ 10 år sen hade jag en Galaxy S2 som blåtandparad med datorn lät mig använda datorn (Windows 7) som blåtandheadset mot mobilen. Jag försökte nyligen göra nåt liknande, försökte både med Windows7-maskiner och Windows10-maskiner, men lyckades inte alls. Vet inte om det var nån telefonsupportapp som Microsoft hade som utgått ur deras sortiment. Om du kan få detta att funka så kan du ju strunta i en hårdvarulösning, bara att köra detta på datorn och använda Jabra som headset mot datorn och datorn som headset mot mobilen.

Om du vill ge dig på en annan mjukvarulösning som är klart mer omfattande så kan du installera Asterisk (mjukvarbaserad telefonväxel), konfigurera den så att den kan använda din mobil som "telefonlinje" via mobilens blåtand-headset-interface, och också köra en ip-telefoniklient i datorn ansluten till Asterisk. På så vis så bör du kunna ta emot och starta samtal på mobilen från datorn, och ihop med din Jabragrej så bör detta kunna agera en lagom omständligt lösning för att använda Jabra som headset åt mobilen. Som bonus så kan du ansluta till andra IP-telefonigrejer, fast det kanske du inte vill.

Jag har tänkt laborera med blåtand+asterisk osv, vilket år som helst, men har inte funnit ork, tid och lust sammanfallande hittills...
Skriv svar