Resistorfråga Tekbox TBOH02

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Resistorfråga Tekbox TBOH02

Inlägg av FormerMazda »

Jag har en konstlast från tekbox, en TBOH02.
Denna: https://www.tekbox.com/product/tboh02-s ... tive-load/
Manual + schema: https://www.tekbox.com/product/TBOH02_Manual.pdf

För lite sen gjorde jag ett test med rätt hög last och spänning, och då knäppte det till i den och sen lastar den inget längre.
Kunde konstatera att en trissa tackat för sig. Så jag beställde nya och bytte dessa. (Q7 var trasig, men bytte alla..)
Vid kontroll av funktion så gav jag den 5V och vred upp lasten till 100mA. När jag då mätte runt i den så fick samma trissa som gick sönder sist all last vad det såg ut som. Inte konstigt den gick hem då..
Så jag mätte runt mer och fann att effektmotståndet på den "kanalen" var det avbrott i. Måste ju varit så sen leverans tänker jag?
Nya effektmotstånd finns att beställa, så det tänkte jag göra. Men i krokarna av dessa stora finns det en pytteliten SMD-motstånd, en per "kanal".
Dessa är märkta X10, vilket alla sidor jag kollar på betyder 24ohm 2%. Men schemat säger 10ohm?

Schemat, den del jag är och gräver i är nedan, jag rensade det från DNP då det var lite rörigt.
Effektmotstånden är: R26, R28, R36, R38
SMDerna är: R23, R25, R40, R41

Mäter jag över ett helt effektmotstånd (in circuit) så mäter jag 0,3ohm. Mäter jag över en SMD på samma vis mäter det 3,6ohm.
Det trasiga effektmotståndet är det ju avbrott i. Tillhörande SMD-resistor R25 mäter jag 121,1ohm över.

Så jag är lite förvirrad. Att mäta komponenter i krets är ju aldrig bra, men 121ohm känns ju inte rätt om det ska vara 24ohm eller 10ohm?
(Mäter man över R23 så mäter man väl egentligen R23 parallellt med R40,R41,R36,R38 i nån snurrig konfig jag inte kommer på just nu)

Frågorna:
1. Vilket värde ska det vara? Är avläst 24ohm rätt avläst? Se bild nedan.
2. Är även R25 trasig?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av FormerMazda 8 december 2022, 09:51:38, redigerad totalt 1 gång.
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Resitorfråga Tekbox TBOH02

Inlägg av Pucco »

Vänd på X10 så får du 01X vilket är 10ohm.
Sen är 121 ohm uppmätt värde inte orimligt när du mäter på inkopplat motstånd. Mätströmmen går ju genom transistordioderna och mätvärdet kan bli lite vad som helst.
Att du mäter 0,3ohm kan nog vara att multimetern inte kan mäta så låga värden då kontaktresistansen i probspetsar, banankontakter och sladdar påverkar.

Edit. Får du samma 121ohm om du byter plats på proberna, alltså växlar polaritet.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Resitorfråga Tekbox TBOH02

Inlägg av FormerMazda »

"Vänd på X10 så får du 01X vilket är 10ohm."

:rofl

Jaa, en till anledning varför jag ogillar SMD! :D

Men dåså, då byter jag mina effektmotstånd bara så är det nog fixat sen. :)
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Resitorfråga Tekbox TBOH02

Inlägg av rvl »

Man kan väl inte få ett större mätvärde (än vad det är) på ett helt motstånd, även om man mäter in circuit, om inte kretsen är spänningssatt? Men mindre kan det lätt bli när mätströmmen hittar alternativa vägar. Men jag missförstod kanske var den mätningen gjordes??

I mina ögon är nog ett 10Ω motstånd rökt om det mäter över 100Ω, in circuit eller ej.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Resitorfråga Tekbox TBOH02

Inlägg av FormerMazda »

Det är min uppfattning också. Så även 10ohmarna kommer bytas.
Nu när jag vet att det är 10ohm.. :lol:
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Resitorfråga Tekbox TBOH02

Inlägg av FormerMazda »

Nu har jag fyra nya 0,22ohms motstånd hemma.
Jag tror väl inte det spelar så stor roll med balansering så att säga, men ponera att jag vill matcha fram fyra som är så lika som möjligt.
Tre har i tekboxen redan, och fyra nya. Men hur mäter jag lågohmigt med lite upplösning?
Mina multimetrar klarar det inte såklart, 4-trådsmätning är inget jag har.

Så att lägga en last över dom och mäta spänningsfallet borde bli exaktare än med de DMM jag har?
Problemen är inte obefintliga här ändå, dels har jag inte konstlast, den är ju trasig..
Jag borde väl kunna sätta mitt bänkagg strömbegränsat till nån amepere eller nåt, men vad säger att den alltid ger exakt en ampere? Och när resistorn värms upp så ändras väl motståndet också.

Så detta kanske är helt onödigt i sin grund, men OM jag skulle vilja mäta, hur gör jag med det jag har?
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Resistorfråga Tekbox TBOH02

Inlägg av Pucco »

Två multimetrar, en i serie som mäter ström och en över motståndet som mäter spänning. Sen räknar du ut resistansen. Ligg nära max på mätområdet på multimetrarna. Du får då samma noggrannhet på resistansen som multimetrarna har.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Resistorfråga Tekbox TBOH02

Inlägg av FormerMazda »

Tack Pucco! :)

Men, det är visst dags för nya trissor igen.. :roll:

Bytte alla effekt och alla 10ohmare, trissorna också sen innan då.
Kalibrerade enligt manualen och allt såg bra ut, verkade fördela sig jämt och fint över alla fyra kanaler.
Sen började jag vrida upp för lite högre ström, och 10V 5A var inga problem. Men vid 40V kom jag kanske till 2A eller nåt, och där dog den igen genom att gå full kortis..
Exakt samma som hände sist.

Specar för Tekboxen säger 2-70V 10A, 25W ständig last utan fläkt, 100W med fläkt. Intermittent, alltså 10sekunder eller nåt borde den väl ändå klara 40V 2-3A = 80-120W?
Transistorn, BDX34C, som gör grovgörat är specad 100V 15A peak (10A nom) med 70W dissipation. Dom är ju 4 i parallell.

Börjar fundera på om mitt eminenta kina-nätagg gör nåt osjysst vid högre effekter?

Jaja, bara att beställa nya trissor igen då.
Tur jag inte tog dubbel uppsättning som jag tänkte sist.. :doubt:
Skriv svar