Fråga/tips om försäljning av lifepo4 3,2v celler

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
NIZZO
Inlägg: 13
Blev medlem: 7 januari 2011, 21:59:06

Fråga/tips om försäljning av lifepo4 3,2v celler

Inlägg av NIZZO »

Detta kanske är en dum fråga men jag behöver lite tips :shock:

Jag har ett gäng med oanvända lifepo4 3,2v celler som var tänkta till ett projekt som inte kommer bli av.
Det ska vara den modellen som har något ämne så de ska gå att ladda i minusgrader

Det är både 80Ah och 105 Ah celler men jag har inga BMSer till dessa

Funderar på att sälja dom, vilket forum hittar jag enklast köpare av dessa, är det här på forumet eller var ska jag börja?
Jag vet inte heller vad dessa kan vara värda kan någon hinta mej om någon form av riktpriser

Osäker på vilket märke det är, finns några små QR koder som inte säger något förutom ett gäng nummer
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Fråga/tips om försäljning av lifepo4 3,2v celler

Inlägg av GalFisk »

Forumen endless-sphere.com (elfordon) secondlifestorage.com (hem-batterier) har båda köp&sälj.
Osäker på hur bra/aktiva de är.
På reddit finns r/batteries och r/diybattery (med fler), jag tror båda kan tipsa om värdet på grejorna.
Senast redigerad av GalFisk 29 november 2022, 15:38:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Fråga/tips om försäljning av lifepo4 3,2v celler

Inlägg av gunne »

Hur många celler har du?
NIZZO
Inlägg: 13
Blev medlem: 7 januari 2011, 21:59:06

Re: Fråga/tips om försäljning av lifepo4 3,2v celler

Inlägg av NIZZO »

Det är 8 st 3,2v 105Ah
sen är det 16st 3,2v 20Ah (Skrev fel de va inte 80Ah)
Det följer med bleck (kopparterminaler och skruv) att bygla/seriekoppla dom


Har ett dokument där det står att det är LiFePO4 med Yttrium där de anger drifttemp på -45 - +85 grader
Men det är ett utskrivet dok på svenska och de anger att det är Winstonceller som tillverkas av Thunder Sky Winston
Vet inte hur tillförlitligt det är men det hör till batterierna
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av NIZZO 29 november 2022, 19:43:41, redigerad totalt 1 gång.
NIZZO
Inlägg: 13
Blev medlem: 7 januari 2011, 21:59:06

Re: Fråga/tips om försäljning av lifepo4 3,2v celler

Inlägg av NIZZO »

GalFisk skrev: 28 november 2022, 23:11:32 Forumen endless-sphere.com (elfordon) secondlifestorage.com (hem-batterier) har båda köp&sälj.
Osäker på hur bra/aktiva de är.
På reddit finns r/batteries och r/diybattery (med fler), jag tror båda kan tipsa om värdet på grejorna.
Toppen, tack. Ska kolla in dessa :tumupp:
davidi
Inlägg: 571
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: Fråga/tips om försäljning av lifepo4 3,2v celler

Inlägg av davidi »

Åtminstone de större lär vara attraktiva för båt- eller husvagnsfolk.
NIZZO
Inlägg: 13
Blev medlem: 7 januari 2011, 21:59:06

Re: Fråga/tips om försäljning av lifepo4 3,2v celler

Inlägg av NIZZO »

Ja som jag förstår så klarar de sjukt många cykler så det borde vara bra livslängd mot vanliga batterier om man är i farten.

Anledningen att jag inte kör på är att jag inte har koll på det här med laddning och att koppla in BMS som behövs och känner med osäker på laddspänning osv.
Finns massor att läsa men det känns ändå lite avancerat för mitt behov så jag ska sikta på AGM tänkte jag
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2071
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Re: Fråga/tips om försäljning av lifepo4 3,2v celler

Inlägg av Uttis »

NIZZO skrev: 28 november 2022, 20:57:32 Jag vet inte heller vad dessa kan vara värda kan någon hinta mej om någon form av riktpriser
vet man inte vad man säljer så blir nog priset därefter tyvärr

finns en del svenska solcellsgrupper osv på facebook där jag sett batterier krängas
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Fråga/tips om försäljning av lifepo4 3,2v celler

Inlägg av Gizmo »

För lite mer än ett år sedan så köpte jag 20 stycken 310Ah litiumceller för ganska exakt 950:- SEK styck inkl frakt tull och moms från kina till Sverige.
Nu kan man väl inte rakt av applicera på dina celler, men säg nånstans i intervallet 400-500 SEK styck är väl inte helt orimligt skulle jag säga.

Ett ställe där man lätt hittar köpare är iaf Offgrid köp och sälj på Facebook.

Tillägg: De Winston-celler jag sett ser annorlunda ut och har helt annorlunda hölje. Exempelvis GWL i (tjeckoslovakien tror jag) säljer dessa och de ser helt annorlunda ut. Jag skulle utgå från att det är helt ok och vanliga litiumjärnfosfatceller du har och att det där med ytterium eller nått i dom och driftstemperatur till -45 ska man kanske ta med en nypa salt. Eller rättare sagt _alla_ litiumceller går att ladda ur när det är minusgrader, men när man laddar upp dom så måste de ha plusgrader annars går de sönder illa kvickt.
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Fråga/tips om försäljning av lifepo4 3,2v celler

Inlägg av Kulla »

Vad tänkte du ha för dem, kanske är jag intresserad :)
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1151
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: Fråga/tips om försäljning av lifepo4 3,2v celler

Inlägg av rysshack.se »

85 grader, det var rätt hög temperatur, liknande brukar lida illa vid lägre temperaturer, men vem vet, det kanske är någon specialkemi, eller glädjespecifikationer.....
Skriv svar