Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Jag måste berömma er:
Mycket snabba och kunniga svar och dessutom av fler personer på kort tid. Jag är hänförd!
:tumupp: :tumupp:
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av MiaM »

xmag skrev: 1 december 2022, 15:12:52
MiaM skrev: 1 december 2022, 14:44:38
xmag skrev: 1 december 2022, 13:38:54Hur mäter jag tredjetonen i oscilloskopet?
Jag menar alltså att skicka in en signal med en sån överton som får signalen att liksom ha toppar som sticker ut åt ena hållet, och prova hur förstärkaren beter sig när den närmar sig klippning.
OK, skall testa det om jag kommer på hur.
Har i övrigt testat nästan allt jag hittat att testa på utan att den uppvisat några problem.
Gammal avdankad smartphone, gammal avdankad CD/DVD-spelare med lämplig hembränd skiva, eller något liknande, är vettigt som signalgenerator. Eller så gör du en skyddskrets med några motriktade dioder som gör att backspänning inte kan dundra in okontrollerat bakvägen i signalkällan så törs du antagligen använda nån dyrbarare källa.

Pedalosaurus skrev: 1 december 2022, 15:20:28Men du behöver minst en extra konding i strömförsörjningen så det går väl på ett ut? Ett bättre sätt att få ut högre effekt är att bryggkoppla i så fall…Då behöver du heller ingen konding på utgången och det fungerar med enkelmatning. Men du gör naturligtvis som du vill…
Det finns väl två poänger med att koppla med spänningsdelare för mittnolla. Dels så går det väl totalt sett inte åt lika mycket kondensatorkapacitet eftersom samma kondensatorer både agerar glättningskonding för eventuellt ostabbad nätdel och också på sätt och vis agerar utgångskonding. Dels så om man har utgångskonding så vill man väl helst ha motkoppling som mäter efter kondingen, för att försöka kompensera för kondingens egenskaper. Med mittnolla så ger brister i kondingarna störningar på matningen snarare än omätta förluster på utgången, som bör vara lättare för förstärkarkretsen att hålla koll på.

Men om man tänker en ostabbad nätdel som behöver glättning osv så är det ju överlägset bättre att ha en trafo med mittnolla för att få exakt symmetrisk matning.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Jag använder nu ett känsligt ljudkort ock REW som ljudkälla. Fungerar kanon.

"Backventil" med dioder är inte dumt. Skall titta på det. Det som kan säga emot är att dioder inte alltid är riktigt tysta.
Kanske så här men med andra dioder:
2022-12-01 182149.png
Om det var störningar på matningen eller utgången skulle distorsionen visa det, tycker jag men disten är extremt låg ända upp till strax före klippning.

Håller med om att en trafo med mittnolla är bäst. Denna stärkare skall klara bägge.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av Pedalosaurus »

Ja det finns ju en mängd olika sätt att använda de här förstärkar-chippen. Tänkte sagt det också att det är bra med rejäla kondingar i strömförsörjningen. Runt 10 000 uF är inte fel. De tar hand om effekttoppar som annars kan göra så att kretsen tappar just i basregistret. Exempelkopplingarna som jag la upp från databladen visar ju bara komponenterna närmast IC:n. Bryggkoppling är ju ett annat sätt att slippa kondingar på utgången samtidigt som man höjer effekten betydligt. Man får bara vara medveten om att högtalaren ses av kretsen med halva sitt ohm-tal så en högtalare på 4 ohm blir som en på 2 ohm vilket ger rejäl ström som måste kylas bort…
Det är en intressant utveckling på just chip-förstärkare och de blir bättre och bättre. En bekant köpte en klass-D förstärkare inte större än en bilradio. Med den spelar han riktigt högt i ett par högtalare på 50W utan att tappa bas alls på hög volym. Dessutom låter den otroligt bra….
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Ja, utvecklingen går framåt, kanske etappvis.
Tackar för tipsen om kondingar och om Bryggkoppling.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Jag satte upp min enkelströmsslutsteg, som i övrigt är exakt samma som den med virtuell dubbelström, och testade en del.
Den ger inte upp under 20Hz hur jag än gör. Jag kan köra den på 12v och dra på tills den klipper ändå klarar den frekvenser under 20Hz. Om den klarar det varför klarar inte den med virtuell dubbelström och 36 Volt (2x18Volt) när den enkelströmaren klarar det på bara 12v?

Jag tittade noggrant vad som händer i oscilloskopet och på voltmätaren när dubbelströmaren ger upp: Sinuskurvan är helt synkron och voltmätaren visar 18 Volt på en kanal. När slutsteget ger upp stängs sinuskurvaan rakt av utan att uppvisa några problem medan voltmätaren rycker till lite och varierar i en sekund med några tiondels millivolt.
Det är uppenbart att skyddskretsarna stänger av LM1875 därför att den få för lite ström (Ampere) eftersom voltmetern visar ca 18 volt hela tiden. Nätaggregatet ger 2A. Det betyder att den ger kanske 0,8 A per sida. Varje sida har alltså tillgång till 0,8 A medan enkelströmmaren har tillgång till 2A.

Kan det vara för lite Ampere med 0,8 Ampere och ca 5 Watt ut vid 10Hz för dubbelströmaren?
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av Mindmapper »

Jag har aldrig hört någon använda enkelström eller dubbelström när det gäller matningsspänningen. Man brukar tala om enkel eller dubbel matningsspänning. Symetrisk matningsspänning har jag också hört likväl +/- matning.

Vad jag tror spökar till det för dig är att uteffekten beror på matningsspänningen. (Vi antar att strömmen inte begränsas utan räcker till.)
Effektformeln är P = U * I. Om du tar 12V så får du kanske 80% av matningsspänningen ut till lasten.
Dubblar du matningsspänningen får du dubbelt så mycket spänning över lasten. Men nu kommer en annan sanning Dubblar du spänningen så dubblar du strömmen också, därför kommer nu effekten att fyrdubblas.

En annan sak som påverkar är högtalarens impedanskurva. Har du en resistor så är den samma resistans hela tiden. Men en högtalare består av en spole. Denna spole har en induktans L och en resistans R.
L kommer att ändras enligt formeln XL = 2pi*f * L och Z beror på både XL och R. När du har en utgångskondensator kommer den också att få ett spänningsfall. Detta spänningsfall beror på kondensatorns växelströmsresistans Xc. Xc = 1/2pi*f*C.

En hel del att hålla reda på. Vet ej hur insatt du är i detta? Vill bara uppmärksamma dig på detta.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Ordet "Ström" används i dagligt tal för allt som kommer från två hål i väggen. Jag skriver ofta bildligt från det vardagliga. Bara ett fåtal delar upp det i ström och spänning. Därav använder jag det vardagliga "ström" när jag talar om nätaggregatet eller matningen.

Jag är ganska insatt och kan räkna formler men är ingen expert. I första tanken tycker jag att mer kräm klarar mer och tvärt om. Därför blir jag förvånad när det (kanske skenbart) inte är så i detta fall. Kan ta en annan jämförelse:
Jag ar två slutsteg med LM1875 byggda på Veroboard. Den ena klarar dubbel virtuell matning den andra klarar enkel matning.
Den med enkel matning klarar en sinuston i hög nivå med 4 ohms last från 3Hz och uppåt utan problem från 12v till 36v.
Den med dubbel matning klarar detta i hög nivå bara från 20Hz och uppåt. Den klarar inte det mellan 3Hz och 20Hz.
Idag testade jag lite (skall fortsätta sedan med det) med att köra med lägre ström. Mitt labbaggregat har en ratt där man kan ställa in vilken strömstyrka man vill ha. När jag drog ner lite på strömmen tvärdog signalen redan vid -20dB medan den gjorde det vid -8dB med strömmen max uppskruvad (=2A). Alltså tror jag det har dels med strömmen att göra men framför allt för att man delar matningen i två delar. Jag gissar att vid enkel matning har slutsteget under hela sinuskurvan tillgång till 2A medan vid dubbel matning har slutsteget under sinuskurvan bara tillgång till halva strömmen åt gången (=ca 1A). 2A räcker för att driva lasten från 3Hz och uppåt men 1A är för lite. Så tror jag det hänger ihop men kan naturligtvis ha helt fel. Där skulle det vara intressant om någon kunde förklara om jag har rätt eller fel.

Jag håller på att beställa grejer så jag kan bygga ett nätaggregat med runt 5A för att testa min hypotes.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av Mindmapper »

Visst kan man hitta på egna ord. Det blir bara svårare för andra att följa ens resonemang.

Jag tror att jag kan förklara skillnaden vid låga frekvenser för de olika kopplingarna.
Enkelmatade förstärkaren har en kondensator i serie med belastningen. Denna kondensator har ett växelströmsmotstånd som jag sa tidigare. Detta innebär att utgången ser en högre impedans än bara belastningen. Kondensatorn begränsar alltså strömmen tack vare att utgången ser en högre impedans än bara belastningen (högtalaren).

Förstärkaren med symmetrisk matning behöver ingen kondensator. Alltså ser utgången bara belastningen. Och levererar den ström som belastningen ska ha.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av Pedalosaurus »

När man håller på med elektronik så måste man skilja på ström och spänning. Det är liksom elementärt…….
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Mindmapper skrev: 7 december 2022, 06:50:33 Visst kan man hitta på egna ord. Det blir bara svårare för andra att följa ens resonemang.

Jag tror att jag kan förklara skillnaden vid låga frekvenser för de olika kopplingarna.
Enkelmatade förstärkaren har en kondensator i serie med belastningen. Denna kondensator har ett växelströmsmotstånd som jag sa tidigare. Detta innebär att utgången ser en högre impedans än bara belastningen. Kondensatorn begränsar alltså strömmen tack vare att utgången ser en högre impedans än bara belastningen (högtalaren).

Förstärkaren med symmetrisk matning behöver ingen kondensator. Alltså ser utgången bara belastningen. Och levererar den ström som belastningen ska ha.
Egna ord inom gebitet. Jag skall försöka hålla mig till rätt ord i fortsättningen. Inte alltid lätt då jag sitter ensam på min kammare och aldrig pratar med någon annan i dessa frågor för att bli hemtam i terminologin.

Det är säkert som du säger men om den symmetrisk matning levererar den ström den ska ha kan man fråga sig varför den inte orkar driva slutsteget från samma låga frekvens med samma höga nivå som den enkelmatade? Jag blev mäkta förvånad när jag upptäckte det första gången.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av Icecap »

Enkelt sagt gör kondingen i serie med högttalaren att de två saker tillsamman belaster mindre vid låga frekvenser än vid höga.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Pedalosaurus skrev: 7 december 2022, 14:36:15 När man håller på med elektronik så måste man skilja på ström och spänning. Det är liksom elementärt…….
Ja, självklart och det gör jag också. Det som brister hos mig är terminologin inom gebitet som jag är fattig på pga att jag sällan talar med någon om det. Att syssla med elektronik verkar nu för tiden vara en öken. Dvs, jag hittar ingen mer i vänkretsen som också är intresserad av det.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av xmag »

Icecap skrev: 7 december 2022, 15:12:23 Enkelt sagt gör kondingen i serie med högttalaren att de två saker tillsamman belaster mindre vid låga frekvenser än vid höga.
Det var min första misstanke men var tveksam. Nu när du säger det skall jag testa med att sätta en kondensator i serie med lasten och se om det blir någon skillnad.

Kan påpeka att med 4ohms högtalare finns inte detta problem det är bara med 4ohms resistor det blir problem.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Jag har ett strömförsörjningsproblem!

Inlägg av Mindmapper »

Terminologin har du stora möjligheter att lära dig du verkar nyfiken och vill ta åt dig. Ingen kräver att du ska kunna allt, här har du stora möjligheter att lära.

Jag blev lite osäker på om du hade en kondensator på det enkelmatade steget. Du måste ha en kondensator där annars bränner du högtalaren. Kondensatorn i det här fallet har uppgiften att ta bort likspänning men släppa igenom signalen. I utgångsstegets mittpunkt har du halva matningsspäningen.

Är matningsspänningen 12V har du 6V i mittpunkten. Ansluter du högtalaren där utan kondensator bränner du högtalaren. Högtalare ska ha växelström inte likström.

Är matningsspänningen symetrisk +/- 12V dvs - VEE = -12V och +VCC = +12V (24 V mellan - och +) du kallar det virtuell matning tror jag. Du skapar 0V i mittpunkten. Eftersom du har 0V i mittpunkten behöver du ingen konding som tar bort likspänningen till högtalaren.

Mät med 4 ohms resistor. Och se om du kan mäta likspänningen. Före och efter kondensatorn. Vänd kondensatorns + mot utgången på steget. Mät med och utan signal. Du behöver inte dra på för fullt.
Att högtalaren klarat sig kan bero på att den klarar mer effekt än vad steget orkar ge ut. Har du strömbegränsning på labbaggregatet så kan det ha räddat högtalaren.
Skriv svar