Renovering av rörradio - bygga in Bluetooth

Berätta om dina pågående projekt.
thomas_blekinge
Inlägg: 12
Blev medlem: 4 november 2022, 12:02:15

Re: Renovering av rörradio - bygga in Bluetooth

Inlägg av thomas_blekinge »

Tack för all hjälp! Ska öppna radion snart och inventera. När dom andra projekten är avslutade! Fick slänga en Mastech multimeter idag som visade opålitligt. Vilka märken förutom Fluke är bra och överkomliga? Voltcraft?
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering av rörradio - bygga in Bluetooth

Inlägg av MiaM »

Kan tillägga att om den har E-rör så finns det åtminstone viss chans att du kan använda glödspänningslindingen på trafon för att driva en blåtandmottagare, givetvis ihop med likriktning och spänningsreglering osv.

Håller med alla råd att se över kopplingskondingar som matar gallren på rören.

För att avgöra om det är FM-mottagaren eller ljudförstärkaren som är trasig så kan du mata in en line-signal på grammofoningången, om det finns sån ingång. (Finns på nästan alla rörradio).

OBS att om det inte är E-rör så är det som redan nämnts farligare att arbeta i apparaten. Dessutom så på grammofoningången sitter ofta några halvsmå kondingar i serie och man matar alltså signalen direkt in på ett nätspänningsförande chassi. Direkt livsfarligt. För felsökning så kan du använda en batteridriven signalkälla, t.ex. en mobil eller liknande, och betrakta signalkällan som beröringsfarilig. Om du bygger in en blåtandmottagare så kopplar du med fördel bort grammofonkontakten helt på en sån apparat och ansluter blåtandmottagaren utan de där kondensatorerna. Tänk dock på att om du måste kunna komma åt knappar på mottagaren, t.ex. för parning, så måste du ersätta de knapparna med s-märkta knappar eller mekaniskt skarva knapparna med t.ex. stavar av något rejält isolerande material. Eller så får du stå ut med att ta av bakstycket och att allt är livsfarligt medan du parar blåtandenheter...

Om det är E-rör så är det som sagt mycket säkrare, grammofoningången har ingen direkt risk att bli strömförande och blåtandmottagare kan du ha utanför radion om du vill.

Men om du tänkt använda den som bruksföremål så ska man ju tänka på att en rörradio drar rätt mycket ström som bara blir värme, så om du inte har direktverkande elvärme så blir den dyr att köra. Dessutom slits ju rören, även om det tar många års daglig användning att köra slut på dem.
thomas_blekinge
Inlägg: 12
Blev medlem: 4 november 2022, 12:02:15

Re: Renovering av rörradio - bygga in Bluetooth

Inlägg av thomas_blekinge »

Tack för alla svar! Jag måste lära mig vilka som är kopplingskondensatorer och vilka av alla kondensatorer som ska bytas. Är det alla elektrolytkondensatorer? Jah har inte öppnat radion ännu, väntar på ett nytt multimeter från St Clas!
Radion har en TA-ingång, troligen för grammofon. Är det där man kopplar in en AUX?
Finns det Bluetooth-mottagare som funkar med ett 9V batteri? Skulle vara smidigare än att börja jobba med en tjuvkoppling på glödtrafon.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering av rörradio - bygga in Bluetooth

Inlägg av MiaM »

TA = TonAbnehmer = tyska för pickup = grammofoningång. Dessa gamla keramiska/kristallpickuper som användes på den tiden har i stort sett line-nivå på signalen (och dessutom sluttande frekvensgång som halvbra motsvarar RIAA-frekvenskorrigeringen som 33/45-rpm-skivor är inspelade med, så radion har normalt ingen frekvensgångspåverkande grej på skivspelaringången varpå linesignaler går att köra in rakt av).

Kopplingskondensatorer är de som inte är elektrolyter och vars ena ände är ansluten till ett galler på ett rör. Dessa behöver bytas för att inte riskera att köra sönder rören.

Det är väl bra att byta elektrolytkondingarna också, men om de fungerar så kan du låta dem vara. Bäst är att reformera dem, det gör man genom att sakta öka spänningen under många timmars tid till de fått full spänning över sig. Normalt använder man ett justerbart nätagg för detta, men om du inte har tillgång till sånt så kan man t.ex. använda en dimmer för glödlampor och låta den dimmern driva dels radion och dels en klassisk "högenergi"-glödlampa (antingen vanlig glödtråd eller halogen). Glödlampan är till för att dimmern inte ska bli alltför ledsen över att transformatorn är induktiv.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Renovering av rörradio - bygga in Bluetooth

Inlägg av HUGGBÄVERN »

MiaM hann före men här är min 37-öring:
Alla elektrolyter kan du gott byta och alla papperskondingar också. Kopplingskondingar är de som kopplar signalen från ett steg till nästan (se nedan).

Här är en typisk BT-modul - https://www.aliexpress.com/item/1005002231624213.html. Den ska ha max 5V, så en LiION-cell räcker gott.

Röda är kopplingskondingar, blå är elektrolyter. Alla andra omarkerade kondingar sitter som filter eller för att kompensera och hindra självsvängningar och annat strunt. Schemat från gitarrförstärkare och är givetvis inte det du ska använda men ger in hint om hur det kan se ut.
twin5c8.jpg


Vilket påminner mig om att jag har ett helt knippe sådana moduler liggande. Måste testa dem själv. :idea:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering av rörradio - bygga in Bluetooth

Inlägg av MiaM »

Just ja, när jag ser det schemat kom jag på en till viktig grej.

Kör aldrig en rörförstärkare utan högtalare ansluten.

Dvs om du provkör den med chassiet urtaget ur lådan så bör du ordna så att högtalaren är ansluten på något vis, t.ex. tillfälligt förlänga kablarna eller vad som nu behövs.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Renovering av rörradio - bygga in Bluetooth

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kör aldrig en rörförstärkare utan högtalare ansluten.

Värt att upprepas. Man kan ansluta ett 4 eller 8-ohms effektmotstånd också.
[VISA]
Jag har att reparera en 10.000kronors förstärkare med 6 matchade 6L6 då jagav misstag råkade slå på den utan last :kortis:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Renovering av rörradio - bygga in Bluetooth

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har som sagt ett gängt BT-moduler. Två är nog MED en liten förstärkare (3-5W), fem moduler är utan förstärkare varav en är nog programmerbar på något sätt. De övriga fura tar bara emot BT-signal från telefon eller slikt och lämnar ut audiosignaler till höger och vänster.

Mot lite porto och en slant till en kaka till kaffet kan du få köpa.
IMG_4689.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Leif_J
Inlägg: 48
Blev medlem: 30 september 2021, 09:28:28

Re: Renovering av rörradio - bygga in Bluetooth

Inlägg av Leif_J »

Man kan väl inte säga att det är säkrare med apparater som har E-rör då det inte är alldeles ovanligt att dom har sparkopplade transformatorer vilket är dom riktigt luriga, när man tittar in i en allströmsapparat så ser man att den är annorlunda och saknar transformator medans en sparkopplad ser ut precis som "vanligt" så det är en av anledningarna varför det är viktigt att bekanta sig med sin apparat i schemat först. Nu är väl inte det fallet här om jag minns rätt men värt att tänka på och man ser det i schemat med att en linje in är kopplad till chassit.
Skriv svar