UART direkt till USB-C i telefon (android)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

UART direkt till USB-C i telefon (android)

Inlägg av jesse »

Jag har några olika sensorer kopplade till Arduino Pro Mini som skickar ut data via UART. Just nu ansluter jag den till PC:n via Arduinos programmeringskabel (USB till UART adapter med USB-A kontakt) och det funkar bra.
Tänkte slippa bära runt på datorn där jag vill läsa av mina sensorer, så kan jag ansluta min Androidtelefon istället?
Det finns ju appar som denna t.ex. Serial USB Terminal.

Kan det vara så enkelt att jag kan koppla min Arduino-USB-adapterkabel via en USB-A (hona) -- USB-C kabel direkt till telefonen?

Kan eventuellt tänka mig andra smidiga lösningar som t.ex. UART ---> Bluetooth adapter och köra serieporten via BT istället. Men tänkte först kolla om det kan gå med bara USB-kabel.
Knut
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: UART direkt till USB-C i telefon (android)

Inlägg av Knut »

Jag hade en gång en android "platta" som jag körde ungefär som du beskriver.

Jag tror jag hade en kabelsnutt som gav mig en USB-A hona som man sedan anslöt USB kabeln till som om det vore en vanlig dator. Minns inte namnet på "adaptern". Kan den ha hetat OTA eller något sådant? Vill minnas att man även kunde använda kabeln för att ladda en annan enhet från batteriet i "plattan".

Det är mycket gissningar i detta. Men det kan inte ha varit mycket mer avancerat än så för jag minns att det var ganska enkelt att få fart på. :)

/Knut
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: UART direkt till USB-C i telefon (android)

Inlägg av jesse »

Så det var inte bara en kabelsnutt, utan nån slags adapter också, alltså omvandlare av nåt slag?
EDIT: Aha, OTG-adapter var det nog... Tack, då tror kan jag nog komma vidare den vägen.
Frågan är ju om telefonen har nån FTDI-driver. Eller hur man kan installera en sådan. Om det skulle behövas.

EDIT2: Haha! Android-FTDI chip communicatrion
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: UART direkt till USB-C i telefon (android)

Inlägg av MiaM »

Halvgammal tråd, men passar på att påpeka att Androidenheten måste ha stöd för USB OTG (on-the-go, eller reverse-USB som det ju egentligen borde hetat :wink: ).

Om man inte har USB OTG så behövs något som kan agera USB host. Vet inte om det finns nåt vettigt sånt till Ardunio.

En annan möjlig lösning skulle kunna vara nån blåtand-serieport-mojäng. Vet inte vad det finns att köpa i den vägen, men det är ju också en möjlighet.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: UART direkt till USB-C i telefon (android)

Inlägg av Electricguy »

Fast USB-OTG har väl varit standard på alla Android smartphones dom senaste 10 åren?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: UART direkt till USB-C i telefon (android)

Inlägg av Glenn »

Ja nåt sånt, kanske inte riktigt 10 år men nästan iaf.

Moderna telefoner verkar kunna leverera imponerande mycket ström direkt från kontakten med, nån gång körde jag en passiv USB-hub med mus,tangentbord och en kamera strömmatat från telefonen.
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: UART direkt till USB-C i telefon (android)

Inlägg av Maalobs »

Ja, jag gjorde det på Samsung Galaxy S3, den lanserades 2012.
Jag körde tangentbord och mus på USB-hub via OTG-adaptern, och en endoskopkamera direkt på OTG-adaptern.
Och faktiskt minns jag att jag körde nåt USB terminalprogram mot en RS232-adapter en gång också.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: UART direkt till USB-C i telefon (android)

Inlägg av Electricguy »

Jag vet från en mycket säker källa att det går alldeles utmärkt att köra en USB-diskettstation via OTG-adapter direkt i telefonen med. :D Disketten monteras som en generisk lagringsenhet.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: UART direkt till USB-C i telefon (android)

Inlägg av jesse »

Jag hittade en OTG-adapter med Micro-USB-kontakt. Så jag köpte en Micro-USB till USB-C adapter och kopplade in.
Tyvärr helt stendöd. Telefonen märker inte av att någonting alls är inkopplat. Får ingen ström till USB-minnet heller, som jag testade att sätta i.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: UART direkt till USB-C i telefon (android)

Inlägg av Icecap »

Jag har en OTG-adapter, micro USB till USB A.

Jag kan peta den i min tablet (Samsung) o nalle (Samsung) o koppla till hub, minne, t-bord, mus osv till. Fungerar skitbra.

Testade just idag att koppla ihop tabletten & nallen och de kunde överföra filer osv.

Jag har testat nallen (USB C) med en hub, jeg har inte HDMI ut men har full USB- tillgång med mus osv.
Skriv svar