Konvertering av inomhusdel till värmepump till vattenburen värme.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Konvertering av inomhusdel till värmepump till vattenburen värme.

Inlägg av mrfrenzy »

Då ska vi nog kunna komma med en enkel analog lösning.

Kan du mäta hur mycket ström signalledningen till fläkten förbrukar vid exempelvis 5V och 1V?
Det borde röra sig om några enstaka mA.
Eventuellt kan det också gå att mäta resistansen när strömmen är bruten, om jag tolkar ditt tidigare inlägg rätt är det omkring 36k.

Vid vilken spänning är lagom "minsta-fart"?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6972
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Konvertering av inomhusdel till värmepump till vattenburen värme.

Inlägg av Teknikern »

Jag ska kolla upp det där men det blir inte nu då jag som bäst driftsätter det hela. Jag har ett vrak med "pannkaksmotor" på väg in och den ska labbas med, blir det lyckat så blir det ett utbyte av varvtalsstyrningen som idag är helt manuell med potentiometern.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6972
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Konvertering av inomhusdel till värmepump till vattenburen värme.

Inlägg av Teknikern »

Rördragning avklarad och systemet i drift, nu har jag stängt värmepumpen och elvärmen i elektroniklabbet så nu är det skogen som får värma. Kvar att göra är permanent kabeldragning och bygge av styrskåp till pannorna samt isolering av värmerören, ett laddningsinstrument ska också byggas så jag har koll på när det är dags att elda. Skulle det bli smällkallt får jag stötta med el och inte tvärt om dvs. stötta med ved, detta kommer att bli rena sparbössan. :)
20221111_174350.jpg
20221111_174527.jpg
20221111_174549.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
verkstaden
Inlägg: 572
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Konvertering av inomhusdel till värmepump till vattenburen värme.

Inlägg av verkstaden »

Riktigt skarvade och bockade kopparrör, vackert!
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6972
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Konvertering av inomhusdel till värmepump till vattenburen värme.

Inlägg av Teknikern »

Jag har ju bla. jobbat som industriröris ett par år och inom lantbrukssektorn så att freestyla och platsbygga har ju varit min specialitet, det är inte många kapillärrörskarvar jag köpt färdiga genom åren, jag märkte snabbt att med en rörbock och dornar då slipper man åka och hämta det som iallafall inte riktigt passade och freestyla lik förbannat för att få ihop vad det nu var.

Nu är en del av elmatningen också dragen, allt som har med värmen att göra ska ansluta i styrskåpet till pannorna i panncentralen och matas därifrån via en enda stickpropp så det i nödfall går att köra via lös växelriktare eller lilla elverket, det är ju enklare att förbereda än att få lov att köra med skarvsladdar kors och tvärs om strömmen uteblir en längre stund i smällkalla vintern. Tänka efter före är lite min grej. :)
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6972
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Konvertering av inomhusdel till värmepump till vattenburen värme.

Inlägg av Teknikern »

Hittills efter drygt 2 veckor kan jag bara säga att detta blev succé, konstant 20 grader i verkstan och lite mer i labbet, labbet är ju än så länge oisolerat underifrån eftersom det är ett fristående kylsläp med enbart 5 cm skumisolering och som ska bäddas in i sommar som kommer, för att höja golvtemperaturen där jag sitter och där fläktdelen sitter ovanför så skärmade jag av luftströmmen utåt och leder ner den mot golvet istället och det funkar bra.

Någon ytterligare automatisk varvtalsreglering har det visat sig inte behövs, det räcker med högsta i verkstan och lägsta i labbet, fläktarna får fortsätta köras on-off på termostaterna så nu anser jag projektet som färdigt. Gamla oljefyllda elementen och värmepumpen kommer att sitta kvar som reserv eftersom dom funkar och all matning till nya systemet kommer från panncentralen, vid strömavbrott räcker ett bilbatteri och en liten växelriktare i panncentralen för att nödköra pannor och värmesystem.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Konvertering av inomhusdel till värmepump till vattenburen värme.

Inlägg av säter »

Det blir att elda lite mer med ved nu då?
Skriv svar