Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Fortran »

Nej degen är bara typ 1-2mm tjock så det ska inte behövas.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av AndLi »

HUGGBÄVERN skrev: 7 november 2022, 21:04:10 Jag köpte ett sådant här ljusbord (det var en hundring billigare för halvtannat år sedan), men för 500:- funkar det ju finfint. Problemet när man använder "udda" ljuskällor är att man får med grejer från ljuskällan = pixlar från en helvit (nåja) bildskärm eller fibrerna från ett papper. Eller kör med en mattglasskiva eller en skiva vit plexiglas.
Jag använde en slaktad plattskärm som ljusbord när vi digitaliserade barndomsfoto. Rev bort allt framför diffusorn. Blev ett vitt fint jämt ljus. Och billigt då jag råkat spräcka tft tidigare...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Henry »

För att insidan ska få ett rakt snitt.

Givetvis är det ju utstansning det handlar om och inte att det är det runt om som skall behållas, du har förstås helt rätt.
1802
Inlägg: 6066
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

1802 skrev: 23 september 2022, 13:43:02
Skulle använda gasol. Och då har såklart kranen på handtaget kärvat ihop totalt :-( . 5-56 och svetstång, fick den att röra sig. Men såklart inte axeln. utan hylsan den går i grrr. Men den öppnade. Så det fick bli så. Nästa projekt. Få den att röra på sig. På rätt ställe...

Bild

Min är av äldre modell med plastvred.
Idag blev den smord och lagad. Fick ta bort plastvredet. Skruva bort "stoppringen". Smörja och vrida med hovtång, i splinesen. När jag monterade ihop den, så låste det sig. Lossade "stoppringen", och det gick lätt. Spände sedan dit den igen. Och det funkar :-) .

Nästa. Lagade brytaren i den så hatade grendosan. Pillade bort röda knappen. Och delarna flög :-(. Rengjorde kontakt ytorna. Sen skulle det ihop igen puh... Två lösa metalldelar. Som bär varsin svajig fjäder. Tålamod... Men det gick. Hoppas det funkar ett tag. Mobil brandvarnare nära...

Bild
1802
Inlägg: 6066
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Var ute och gick en runda. Och såg en påkörd vägstolpe. En sån med frihetsbegränsning på. Ca 2" galvat rör längs med marken. Den rätar jag upp. Provade och det gick :shock: . Den fick luta 10--20 grader. Så att den faller mot diket. Låter kanske tungt. Men den som lyfter 60kg i marklyft, hade klarat det med.
1802
Inlägg: 6066
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Tröttnade på att alla "mixtape" jag hittar på youtube, har några usla låtar. Så jag laddade hem en och en. Placerade i en mapp. Spelar sedan upp med VLC.

Och ändå snurrar en "mixtape" jag nyligen hittade. Får se hur det går...
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Jag satt igår kväll och lurade på om det gick att koppla en dedikerad display till en Raspberry Pi med musikspelar-lösningen volumio på. Och det visade sig finnas en plugin färdig för just detta. Så jag lade ett par timmar idag på att borra och fila i en bättre begagnad låda för att husera just i2c OLED på ett par tum, en Raspberry Pi 3 med DC-DC converter för att kunna ta in 12V i lådan. Jag satte även en 7805 kopplad till den 5-poliga XLR som får skyffla USB till ett externt ljudkort av bra kvalitet.
Ingenting special, utan egentligen bara en Pi3 och OLED i en låda.

Bild
Bild
Bild

Länk
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av ASEA »

Snyggt! :) Behöver man prenumera på volumio dvs betala måntlig kostnad eller är det gratis?
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Man kan betala månad/årsvis om man vill få tillgång till extra funktioner. Men det är absolut fullt användbart gratis om man bara vill spela musik. Jag har min NAS monterad med hela musikbiblioteket, en massa internetradio stationer, samt plugin för Spotify Connect. :)
janno
Inlägg: 403
Blev medlem: 11 oktober 2009, 07:34:45
Ort: Västerås

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av janno »

Det beror nog på om du vill ha de sockrade funktionerna. Jag körde volumio förut ett tag, men sen hittade moode som är helt fritt och har det jag saknade från den fria volumio
https://moodeaudio.org/
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Gårdagens minprojekt var i jobbet. Städade bort 30 år med samlade grejer och skrot. Datorer, gamla servrar, upsar, mjukvarulådor, kablar, sladdar, manualer osv osv osv. Blev nästan tre stycken stora soptunnor, sådana som är runt en kubik styck.

Jag behöll vissa saker som
-Windows 95 Uppgraderingskit
-FileMaker Pro
-CorelDraw 3.0 uppgraderingskit med stor fin låda
-Nokia 1610 med original laddare, läderhölster, förpackning, instruktioner
-MS-DOS 4 handböcker
-Netware 2 & 3 dokumentation

För eget bruk behöll jag ett Keytronic tangentbord men frågan är om det ens är värt det. Inte ett riktigt buckling-spring tangentbord.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av AndLi »

Det är ju inte den mest actionspeckade grafen jag lyckats prestera...
Loggar de 4 luftströmmarna i FTX aggregatet, jag har bara gissat vilket givare som är vilken..

Men om flödena är ungefär balanserade verkar det rimligare att den höjer uteluften 9 grader när den sänker frånluften med 6.5 grad.
än att den höger Uteluften med 14 grader och sänker frånluften med 10grader?

Fast mäter man med den mycket tillförlitliga ungstermometern i en av tilluftsdonen så säger den 14 grader..

Så blå kanske är tilluften ändå?

Frånluft 18 grader
Uteluft -2 grader
Blå 12 grader
Grön 8 grader
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Jag skulle tro gröna är avluften annars har du dålig verkningsgrad, räknar man att 12 är tilluften så har du 70% verkningsgrad, annars har du bara 50% vilket är dåligt. Jag har runt 70-75% på min FTX.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av AndLi »

Det är en gammal plattväxlare som internet hävdar ligger runt 50%. Minivent

Har börjat bli lite action i graferna nu när avfrostningen går in... lite konstigt att uteluften stiger så mycket.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Lite mer stereo-plock. RIAA-steget jag köpte av en forumist för ca 18 månader har fram tills nu levt som ett naket kretskort vid stereon. Så nu, äntligen fick jag tummen ur, beställde en låda och monterade in kortet i den.
Ovanpå traven syns även nya DAC'en som låter väldigt bra för pengarna. Kan rekommenderas!

Bild

Bild
Skriv svar