Kylskåp och termostater

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Kylskåp och termostater

Inlägg av Oskar »

Jag har två olika universaltermostater på väg hit, du kan ju få en av dem :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kylskåp och termostater

Inlägg av Glenn »

Dessutom värmer ju kyl/frys huset den kalla delen av året (typ september-maj... ) så det lär bli jäkligt svårt att "tjäna in" ny kyl/frys.

Jag kör på mina så länge jag kan..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kylskåp och termostater

Inlägg av TomasL »

Å andra sidan, så har du maximal energiförbrukning i kylen på sommaren, och då behöver du ingen värme.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Kylskåp och termostater

Inlägg av Oskar »

Det blev plan B kylen.
20221121_163105.jpg
20221121_183415.jpg
När jag fick se den tyckte jag det var lite lustigt att märket var "Kockums", visste inte att de tillverkat kylar! Den väger som en U-båt, som man kan förvänta sig. Ni vet Indiana Jones filmen när han överlever en atomsprängning genom att kliva in i ett kylskåp? Det var det här.

Jag åkte och hämtade kylen i måndags och det fick sedan stå i värmen tills idag och acklimatisera sig.
Den här kylen har stått sedan skiftet 80/90-tal och aldrig varit startad sedan dess. Gjorde en första kontroll att inget var kortslutet och efter det provstart. Möttes direkt av ett karakteristiskt woooosh från ledningarna och förångaren. Det blev varmt på kylslingan på baksidan omedelbart, så jag tror det här fungerar fint. Efter ungefär 15 minuters drift slog kylen av och jag måste slita lite i dörren för att få upp den, så den håller tätt bra. Det här kommer nog att fungera kalasbra.
20221124_182204.mp4
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kylskåp och termostater

Inlägg av säter »

Fint kylskåp.
Väldigt likt mitt Westinghouse.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Kylskåp och termostater

Inlägg av Mindmapper »

Oskar skrev: 24 november 2022, 19:04:11 Det blev plan B kylen.

20221121_163105.jpg

20221121_183415.jpg

När jag fick se den tyckte jag det var lite lustigt att märket var "Kockums", visste inte att de tillverkat kylar! Den väger som en U-båt, som man kan förvänta sig. Ni vet Indiana Jones filmen när han överlever en atomsprängning genom att kliva in i ett kylskåp? Det var det här.

Jag åkte och hämtade kylen i måndags och det fick sedan stå i värmen tills idag och acklimatisera sig.
Den här kylen har stått sedan skiftet 80/90-tal och aldrig varit startad sedan dess. Gjorde en första kontroll att inget var kortslutet och efter det provstart. Möttes direkt av ett karakteristiskt woooosh från ledningarna och förångaren. Det blev varmt på kylslingan på baksidan omedelbart, så jag tror det här fungerar fint. Efter ungefär 15 minuters drift slog kylen av och jag måste slita lite i dörren för att få upp den, så den håller tätt bra. Det här kommer nog att fungera kalasbra.

20221124_182204.mp4
Kockums var stora på gjutjärnsspisar på 50-talet.
Minns jag hade en Kockums spis på slutet av 70-talet i en lägenhet jag hyrde. En gigantisk elspis med alla möjliga finesser.
Skriv svar