Gratis cad program

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Gratis cad program

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag använder Fusion360 i min laptop hemma men skulle behöva något liknande cadprogram i min Win7 dator som jag har i
"verkstan". Fusion360 funkar inte i Win7 och datorn är för gammal för att uppdateras till Win10. Någon som har ett tips på något som påminner om Fusion360. Trösklarna blir ju lite lägre då.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Gratis cad program

Inlägg av mrfrenzy »

Fusion360 är ju låst till sitt filformat.
Att använda ett annat program i verkstan blir mycket opraktiskt av flera skäl, dels måste du lära dig två program och hålla dig flytande på det.
Dels passar inte filer som du gör på ena stället till det andra programmet, det blir väldigt opraktiskt att hålla på och konvertera.

Oavsett om du väljer Fusion eller något annat är det nog smart att köra samma på alla datorer.
Om du föredrar Fusion kanske det är dags att byta ut verkstadsdatorn mot en nyare...

Mitt favoritprogram som är gratis för hobbyister är SolidEdge,
https://solidedge.siemens.com/en/soluti ... nd-makers/
Gratislicensen gäller för evigt när den är aktiverad, det slutar aldrig att fungera och behöver inte internetanslutning för att starta.

Om du testar det på nya datorn och gillar det kan du be supporten om en gammal installationsfil för Windows 7, det kan också hända att jag har kvar den på min gamla dator.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Gratis cad program

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja det bästa vore ju om jag kunnde köra Fusion360 på båda datorerna. Jag gjorde en kontroll på vad som behövs för att unna köra Win10 på min gamla burk och eftersom jag har uppgraderat till 8 MB minne så skall det tydligen fungera.

Ett problem är att det Win7 jag kör nu inte har en giltig licens. Den försvann när min gamla dator pajade och jag flyttade disken med Win7 till denna dator. Jag har försökt mata in den nyckel som stod på höljet till den pajade datorn, men det funkar inte.

Det har inte inneburit något annat problem mer än att jag blir påmind att licensen inte är giltig. Men för att uppdatera från 7 till 10 fungerar väl inte om nyckeln är fel. Så jag måste väl förmodligen få tag på en Win10 med giltig licens?

hp system.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Gratis cad program

Inlägg av Glenn »

Eller win7/8 med giltig licens och sen uppdatera.

Jag har en dator som nu kör win11 som hade en klisterlapp med 7-serienummer på, vad jag förstod var jag tvungen att installera w7 och uppgradera, det gick iaf.


Själv tänkte jag överge f360 av flera skäl, mest deras hattande med licenser, har labbat lite med freecad, men fastnade inte riktigt,
man kanske skulle testa solid edge, men jag kör ju också w7 på den burken med stor skärm och hyfsat med minne och jag
vet inte om det funka

En fördel med freecad är ju att jag kan köra det i linux istället.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Gratis cad program

Inlägg av SeniorLemuren »

Hurra. Nu har jag fått igång ett Win10 på den gamla skorven. Seg är den men alla program verkar funka. Fusion360 klagar på outdated grafikkort, det går att använda programmet men tar evigheter att starta. CPU:n verkar inte ha så mycket att göra så det behövs väl ett bättre grafikkort. Någon som har ett liggandes till ingen nytta som passar i en stationär dator som inte är tokdyrt.

Edit: Det kort som sitter i:
bildskärmskort.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Gratis cad program

Inlägg av H.O »

Hur är det med CAM i SolidEdge? Har man tillgång till det i gratisversionen?
Mitt favoritprogram som är gratis för hobbyister är SolidEdge,
https://solidedge.siemens.com/en/soluti ... nd-makers/
Gratislicensen gäller för evigt när den är aktiverad, det slutar aldrig att fungera och behöver inte internetanslutning för att starta.
Hmm...de verkar ha ändrat sig:
https://community.sw.siemens.com/s/ques ... expiration
Skriv svar