Rotary encoder

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Rotary encoder

Inlägg av GeekJoan »

OK, nu tar jag upp den här tråden igen. För jag börjar bli klar med all hårdvara, ska bara bygga själva kabinettet. Köpte en ny encoder som hade 300 pulser/varv. Men den är i snabbaste laget den också.
Så om det finns någon smart lösning på att "steglöst" kunna ändra hastigheten/känsligheten så tas det tacksamt mot.
arkanpid.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Rotary encoder

Inlägg av MadModder »

Ska du ha en steglöst inställbar upplösningskonvertering så är nog den enda lösningen att stoppa in någon form av mikrokontroller mellan.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Rotary encoder

Inlägg av GeekJoan »

Ska kolla lite om någon redan gjort något sånt jag söker efter.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Rotary encoder

Inlägg av svanted »

Encodern räknar ju upp/ned talet i ett register?
Kan du inte ändra storleken på det talet?
Det kommer att ändra upplösningen hos encodern.
Castor
Inlägg: 1979
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Rotary encoder

Inlägg av Castor »

Det finns en "kul" krets 14557, ett register som kan ställas från 1-64 bitar. Med lite kringlogik kan man ställa hur många pulser som ska passera innan man släpper ut den första och nollställer registret. 6 bitar, (tumhjul eller Dip-switchar) för att ställa längden.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Rotary encoder

Inlägg av TomasL »

Hur många pulser/varv behöver du?
Finns ju rattar med planetväxel.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Rotary encoder

Inlägg av GeekJoan »

Problemet är att jag inte vet hur många pulser jag behöver för att det ska "kännas" rätt. Original så sitter det en sån här:
spinner2.jpg
Dom har massa kugg med utväxling i sig, men dom är så rackiga plus att dom går inte få tag i längre. On de här rotary encodersarna inte varit så dyra hade jag köpt fler med olika antal pulser, men jag vill inte slänga ut typ 500:-/st.
Spelkortet som den är kopplad till har inte mycket till inställningar. Man kopplar in encodern till COM 3 porten, sen är det inte mycket mer att göra.
60in1.jpg
Castor, den här 14557 kanske kan funka, men jag vet faktiskt inte hur jag skulle få till det. Jag är rätt kass på att göra "kretsar" från scratch. Behöver ett schema.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Rotary encoder

Inlägg av H.O »

Som sagt, titta på t.ex AMT103 från CUI. Med DIP-switchar kan du välja en av totalt 16 olika upplösningar från 48 till 2048 ppr. Den har ingen axel utan är gjord att för att monteras på befintlig axel (en mängd adaptrar för olika diametrar följer med) men det är lättare att lösa än en krets som på korrekt sätt reducerar (delar ner) upplösningen på befintlig enkoder. Jag kan t.ex inte se hur MC14557 skulle lösa detta men visa gärna.
Castor
Inlägg: 1979
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Rotary encoder

Inlägg av Castor »

Jag är alldeles för "ringrostig" för att göra ett schema som kan fungera, min erfarenhet av konstruktioner med 14557 är från mitten på 70-talet :D
Senaste schemat (med LPC932) var nog för 15-20 år sen, gubben är redan gammal och hjärnkontoret fungerar inte som förr :(
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Rotary encoder

Inlägg av Pucco »

Om de mekaniska encodrarna ger bra uppförande är det bara att räkna ut vilken upplösning du behöver.
Jag har försökt räkna kuggar på bilderna, små kugghjul ca 20 kuggar och stora kugghjul ca 80 kuggar ger ca 4 ggr uppväxling per par.
Två kuggväxlar ger då ca 16 varv på slitsskivan för ett varv på ratten. Sen får man multiplicera med antalet slitsar på skivan för att få antal pulser per varv för ratten.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Rotary encoder

Inlägg av GeekJoan »

Humm, undra om jag inte har nått sånt liggandes...
encoders1.jpg
encoders2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar