Nätadapter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Elino
Inlägg: 17
Blev medlem: 12 november 2020, 17:43:53

Nätadapter

Inlägg av Elino »

Hej forumet

Jag bifogar en bild för enklare förklaring :)

Bilden visar en nätadapter, som slutade fungera efter ett fall på ca 1 meter. Märkligt tyckte jag, för det var inget hårt golv heller.

Så min första fråga är, vad kan sluta fungera av ett sådant litet fall?

Och min andra fråga är, nätadaptern hade varit spänningslös i ca en halvtimme. När jag sedan öppnade den såsom bilden visar, var den ytterligare ca 15 min spänningslös innan jag började sätta tillbaka kåpan. Då fick jag en "kyss" när jag rörde någon del. Jag antar att det är en av kondensatorerna, men hur lång tid ska det ta för att alla dessa ska bli urladdade (om man inte kortsluter den såklart)?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1775
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Nätadapter

Inlägg av opampen »

Det kan vara något glapp. En kallödning verkar trolig, Du kan titta på baksidan av kortet. Du löder då försiktigt på.

Det kan ligga höga spänningar kvar under en längre tid på kondingarna! Framförallt dom större lytarna! Nej, du ska inte kortsluta! Ta ett motstånd på ca.10-50kOhm parallellt med kondingen. Tiden hur länge kondingen laddas ur beror på storleken på kondingen och hur hög resistansen på motståndet är! Var försiktig när du laddar ur!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Nätadapter

Inlägg av TomasL »

Och håll inte i motståndet med händerna, använd testsladd med krokodiler.
Det är inte helt otroligt att det är något ben till den stora trafon i mitten som lossnat.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2360
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Nätadapter

Inlägg av ajje »

Du har en stående glasrörssäkring där. Börja med att kolla upp den så inte tråden gått av i fallet.
Elino
Inlägg: 17
Blev medlem: 12 november 2020, 17:43:53

Re: Nätadapter

Inlägg av Elino »

Tack ska ni ha, opampen, TomasL och ajje
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Nätadapter

Inlägg av Nerre »

Satt den ihop med skruvar eller var det gjuten/limmad? I det senare fallet kan interna kondingar hålla laddningen väldigt länge, eftersom det inte är tänkt att nån ska kunna komma åt dem.

Den inte har nån väldigt udda spänning hade jag inte gett mig på att försöka laga. Är det bara kontakten som är special kan man flytta över den till nån annan.
Elino
Inlägg: 17
Blev medlem: 12 november 2020, 17:43:53

Re: Nätadapter

Inlägg av Elino »

Den satt ihop med skruvar. Men din teori kan fortfarande stämma för adaptrar som är godkända av EU. Denna adapter följde med en IP kamera från kina därav kanske inte samma säkerhetstänk.
Den är inte udda, antingen 5 eller 6 V. Men jag öppnade den för jag var nyfiken varför den slutade fungera efter ett sådant litet fall :?
Skriv svar