Per har sönder något

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Per har sönder något

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag fattar noll och ingenting av de 4-5 senaste inläggen men jag måste erkänna att det är ett himla skönt språk ... :wacko:
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Per har sönder något

Inlägg av Janson1 »

Som flygnörd så får vi väl försöka förtydliga lite... UL = Ultralätt, förr max 450 kg för flygplan, soppa och passagerare/bagage. Nu är det ändrat till högre maxvikter men det är inte min grej då jag nästan aldrig grejar med UL. Man har som ägare av en UL ansvaret för att den servas och underhålls och man får göra det mesta själv om inte allt?
Annex 1 plan, sk X-klass (Experimentalplan) Dom är antingen amatörbyggda som byggsats där byggaren har gjort från allt till 51% av bygget själv. Då får dom ett X registreringen tex SE-XRE (Det blir min gamla Jodel) Så gott som alltid får byggaren eget underhållstillstånd vilket innebär att byggaren (så länge byggaren äger flygplanet) är underhållsansvarig. Om flygplanet säljs så blir nya ägaren underhållsansvarig men får inte greja/skriva under jobben per automatik. Man måste (oftast) gå någon kurs via EAA: regi (EAA = Experimental Aircraft Assiation, en slags förening för flygnördar som bygger, renoverar plan). Om man köper ett metallplan
så går man en plåt/metallkurs för själva skrovet. Sen går man kanske en motorkurs för själva motorn. Ev så går man en elkurs för själva elen och avioniken. Sen måste man gå med antingen byggaren eller en flygtekniker typ Part 66-tekniker på två stycken 100 Timmars/årstillsyner och sen har man möjlighet att få ett eget underhållstillstånd som ägare/brukare. År 0 så besiktigas det av en utsedd besiktningsman från EAA och får ett luftvärdighetsbevis om alla krav är uppfyllda. År 1 så får man själv som ägare/brukare förlänga luftvärdigheten (om man har det tillståndet) År 2 likaså. Sen år tre måste det besiktigas av någon utsedd besiktningsman igen från EAA osv.
Inom Annex 1 så finns det givetvis andra plan/helikoptrar givetvis som inte är hemmabyggda. Det kan vara gamla plan som SAAB Safir, MFI 9, Piper Cub, mm
Där är det i vissa fall lika med X-plan/helikoptrar och i andra fall helt olika...
Sen finns det (givetvis) även sk Normalklassade fpl/hkp.
Men detta är ju Per´s tråd om elektronik så jag skall inte kapa den... Ett litet axplock i alla fall
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Hej igen.

Har inte skrivit på ett tag men livets vägar ändrar sig alltid.
Lab 1.0 är på väg ner i lådor för flytt dock okänd destination.
Men allt är inte nedplockat ännu....
Idag dök det upp en Metric EX85 låda med fyra kort i, M-CTC,M-IEEE,M-PIO,M-SIO. Den skall ha varit kopplat till en PC engång i tiden, vilket är lite skumt men det var säkert så.
20230103_191944.jpg
20230103_192000.jpg
Innan den åker rakt ned i en flyttlåda tänkte jag gör en recap på nätdelen

Inget synligt läckage på nätdelen
20230103_192017.jpg
Av princip så byter jag alla ellytar och ibland får man sin belöning för det.
Denna var ett ben av på och den såg inte vidare fräsh inuti
20230103_190843.jpg
Tyvärr hade stora 2200uF kondensatorerna redan åkt ner i en flyttlåda.... Så fortsättning följer
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Innan allt åkte ned i lådor passade jag på att gå igenom och laga alla minneskort till ABC80.

Inte många men det tog sin lilla tid, 3 av minneskorten var på 8kb och 1 var på enorma 16kb

1 av minneskorten funkade rakt av och två hade något/några trasig SRAM kretsar (2114)
Man kan ju nästa veta säkert att det är trasigt när det sitter en sådan här lapp på
20221217_201636.jpg
Lite roligt att försöka ta reda på vilket chip som är trasigt med ABC80 istället för att bara testa allt i RetroChipTester
20221217_210045.jpg
Men ett av minneskorten tömde mitt lager på 2114, och jag fick en dust av the magic smoke... 5v och 12volten verkade trivas väldigt bra ihop....
Så alla 2114 var icke fungerande
20221218_100807.jpg
Lite skoj är dessa två kort nedan där det översta kortet är antagligen en förversion till det som sen blev DIAB 2055
20221217_201616.jpg
20221217_201830.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Nästa projekt, de kommer inte iordning men ändå.

Köpte en Monroe OC8820 från USA.
Monroe är en USA tillverkad dator men konstruktion och en del mjukvara är gjord av DIAB i Sverige.
Grundkonstruktionen är en Z80 med 128kB minne och 4kb grafikminne, inbyggd 80 teckensskärm. Den hade också DMA till skillnad från tidiga ABC maskinerna man gjorde åt Luxor.
Den har två inbyggda 5 1/4 diskar med stöd för extern hdd och extra floppy. Misstänker att hdd använder en xebec kontroller också men då jag inte ens hittar en bild på den från nätet är det lite svårt att veta
Den kunde köra både CP/M och OS8MT (multithread)

När man letar på nätet kan man hitta bilder på 5-6st likadana maskiner och det finns/fanns ingen dokumentation eller schema till den.

Har dock pillat på en i min ungdom då några av min kusiner hade en.

Datorn beställdes från USA via ebay men packningen var väl inte riktigt vad man önskat sig. Vet om att den inte fungerade när jag köpte den men den var hel på bilderna.
1.jpg

När jag väl fick hem den såg den inte lika rolig ut... Han hade inte skruvat ihop den så de två halvorna hade flugit runt inne i kartongen som en vante så att dels gått av bitar men även fler sprickor.
20221004_131445.jpg
Tangentbordet såg lagom roligt ut när man hade plockat ut det.
20221005_104931.jpg
Efter ett par timmars rengöring såg det ivarjefall anständigt ut, mellanslagstangenten också ihop limmad och lagad
20221220_215041.jpg
Fortsättning följer
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9961
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Per har sönder något

Inlägg av MiaM »

Ohh... Cool maskin, trist öde. Verkar tyvärr alltför vanligt detta med fraktskador på den typen av maskin.

Man kan tycka att det borde finnas en marknad för en slags "spedition+"-service som man kan anlita som hämtar upp ömtåliga saker på plats hos säljare och står för packning osv och sen skickar vidare på vanligt vis.

Fick du nån ersättning för skadorna?

P.S. med 128k så borde det vara CP/M 3.0 / CP/M + (kärt barn har många namn)... Om det enbart är en äldre CP/M så kan det väl vara ett intressant projekt att göra en egen port av CP/M till den :)
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Hej Mia

Jo så det skulle varit bra. Men nu är det som det är. Kan väl redan avslöja att den kör CP/M 2.27 iom att det var de enda disk imagar som finns tillgängliga.

Någon kan säker fixa 3.0 men den personen är inte jag... Tyvärr för dålig på sånt
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Fortsättning på Monroe...

PSU är från Astec så att konvertera det från 115v till 230v är ju enkelt bara att koppla förbi dubbleringsdioden med att flytta kabeln till det icke anslutna stiftet.

Det första som åkte isär var nätdelen och jag vet ju sedan bilderna på ebay att han hade startat maskinen och tagit kort på den när den visade något på skärmen.
Dock var en del bilder på ebay utomhus på datorn isär plockad och man förstår varför när man öppnade PSU. Magic smoke of Rifa. Dock skrev aldrig säljaren något om det i annonsen...
20221005_162410.jpg
Hela PSUt fick nya kondensatorer och provkörning med last.

Under tiden åkte alla tangenter ner i både en omgång med IPA och en omgång med såpalösning.
Brukar köra med min tvättmaskin till resin 3d-skrivare innan man manuellt gnuggar dem rena. Har köpt på mig en extra plastbehållare för att kunna tvätta men där sitter en impeller i botten som får det att cirkulera endel ändå
20221007_101001.jpg
Korten åkte upp på bänken, ett moderkort och ett kombo grafik/minne/klockkort. Använder gärna rgb2hdmi när jag labbar och felsöker på bänk det blir så mycket mindre som skall upp på bänken. Samt ett modernt PC-PSU som jag bygger adapter kabel till för varje dator som jag jobbar med.
20221016_160528.jpg
En snabb genomgång av både ovan och undersida och då hittade jag detta, Dock verkar maskin gått med det för det ser väldigt orginal ut
20221013_074813.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Det första jag gjorde var att läsa ut eprom,prom samt processorn i tangentbordet och arkiverar dem. Finns här https://git.sweproj.com/ABC80/monroe/src/master/prom

Första saken att titta på är video delen.
https://git.sweproj.com/ABC80/monroe/src/master/prom
Som bilden i tidigare inlägg visar så händer det något men video ut blir inte riktigt rätt. Ser ganska mycket ut som ett minnesproblem så första felsökning började där.
Videominnet består av 8st 10177 tror det är solid state inc som har tillverkat dem men vet någon om ett bättre förslag så säg till. EDIT Anders_BZN föreslog Synertek vilket borde stämma. ENDEDIT
Intressant minne då det inte finns en enda referens på nätet och jag har inget schema heller...
Men iom att Diab har gjort konstruktionen kan man göra en första gissning... TMS4045 aka 2114. Verkar stämma med pinnarna.
20221016_160353.jpg
Efter en massa mätande så hittar jag inga signaler som ser direkt fel ut så bara att bita i det sura äpple och löda av kretsarna...
20221016_211140.jpg
Ingen av minneskretsarna ger fel i Retro Chip testern, Så jag hade givetvis fel i mitt antagande om det var minnet.

Video delen består av en MC6845 plus en CRT8002. Där 6845 är "hjärnan" och 8002 producerar videosignalen
efter mycket mätande och en del reverse engineering så pekade allt på att CRT8002 inte riktigt ville fungerar som den skulle.

Givetvis så hade jag ingen sådan liggande hemma så bara att beställa från USA. Det gäller också att hålla tungan rätt i munnen för det finns flera varianter av CRT8002 som har olika egenskaper.

Det tog dock två veckor att få hem en ny CRT8002.
Och se nu fungerar videon i varjefall
20221027_122336.jpg
Dock är det fortfarande oklart vad err 2 är för något. Också oklart vilket telefonnummer man skall ringa för att få service :-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Per har sönder något

Inlägg av ASEA »

Intressanta projekt, hur går det? :)
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Jo efter skilsmässa, gräva ny infiltration, 5 års service på flygplanet, försäljning av hus och flytt så börjar det hända saker sakta igen men det är lite svårt att gå från 35m2 labb till 4m2 labb. Det är cirka 50 flyttlådor kvar i förrådet plus alla maskiner, nästan.

Monroe'n gick igång efter att ha hittat en trasig minneskapsel. Tricket med att sätta ett minne ovan på det andra fungerade utmärkt.
biggypack.jpg
Sedan blev det en ordentlig rengörning av floppy samt fixa skärmen med nya kondensatorer.
20221029_122110.jpg
Som vanligt saknades det en kondensator som jag inte hade på lager när jag gjorde recap på skärmen.
20221030_095222.jpg
Allt såg ut att lira bra så ihop med den......

När jag skulle starta den ihop monterad igen så var den tvärdöd.

Och sen flyttade jag.

Nu igen för någon vecka sen så åkte den upp på labbbänken igen. O jag letar och letar efter fel, den ser ut att börjar kör kod men kommer inte vidare. Kollar så att jag hade rätt eprom i med RCT och det stämde när jag jämnförde.
Adrress och data linor såg ok ut men det är både DMA och MAC med buffrar så det skall mätas på många ställen.
Tog det tog tre veckor innan jag av en händelse tänkte att jag måste prova att bränna ett nytt prom. Och visst nu startade den igen.
Provade det gamla epromet i RCT igen men det såg fortfarande helt ut men antagligen orkar det inte dra bussen tillräckligt låg på någon pinne.

Minnes felet var värre denna gången och jag lyckades inte hitta vilket minne det var. Mäter och mäter och river mig i huvudet samtidigt.
Systemmet har 8st 16k minnessidor som kan mappas i olika konfiguration med IO kommando till olika adress med en hårdvaru MAC. Sååå ganska mycket logikkretsar runt det.
Och utan schema är det svårt. För att göra det lite värre är alla bitar ihopkopplade på både adresslinorna och datalinorna, per bit, och sedan styrs allt med CAS o RAS (4116 kretsar, 64 st)
Väldigt svårt att vet vad som går fel samtidigt som dram refreshen görs i bakgrunden.
Efter mycket letande gav jag upp felsökande med skåpet och övergick till att se om jag inte kunde göra om minnestesten i bootloadern.
Efter att lyckats disassembla bootloader så att den gick att assemblera med samma result så kunde jag skriva om minnestesten till att bara köra en bank. och med 8st eprom så gick det att se vilken bank som felade och mäta sig till vilken bank som var aktiv.

Början på disassemblering finns här. https://git.sweproj.com/ABC80/monroe/sr ... _r3.00.asm, fick lite hjälp av att Knut i Norge hade börjat på sin bootloader men den var hälften så stor som min, olika maskiner.
Skall fortsätta med detta en regning dag. Det är mitt andra assembler hack i mitt liv, så ganska nöjd.

Efter byte av två 4116(MOSTEK) till så vaknade den till liv igen. Det var blandat mostek och TMS chip
biggypack.jpg
Körde lite olika cp/m program bla basic.
20221122_131332.jpg
Är det någon som har något relaterat i form av mjukvara eller dokumentation så kopierar jag det gärna!!!!!

Nå väl skall väl bli bättre på att uppdatera nu
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

En annan uppdatering...

Har gjort en ny version av greaseweazle kortet.
20221111_154822.jpg
Kortet har förutom som förut F7 lighting, den snabbare STM32an samt 12 o 5volt ut för att driva floppyn via usb PD,också nu hårdvarustöd för 8" diskar, med switchar för TG43 dock så behövs det mer mjukvara. Har skrivit den för egen del och försökt att få Keir Fraser att få in stödet i orginal projektet.

Dessutom finns här en framtida addon som hårdvarumässigt fungera. Två diffade a/d konverters som tar emot data från driven direkt (alltså efter strömomvandligen från läshuvudet då det är spänning), brukar finnas testpinnar för det direkt på driven. a/d omvandlarna går med 66MHz och skickar sedan data direkt till en FT krets med USB3. Dock har jag inte lyckats få ihop ett bra PC program som klara att skriva data till disk tillräckligt snabbt så att inte bufferten i FT blir full, når c:a80% fart idag.

Mening är att man skall kunna göra recover på dåliga diskar som inte floppyn klara av att dekoda bättre med att analyser analogdata iställer
Projektet finns här

https://git.sweproj.com/sweproj.com/gre ... ing_usb_pd
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Fick tag på en ABC838 också.
20220922_075237.jpg
Även den fick sig en rundsmörjning av drivarna och rengöring, Den hade väl igentligen inga större fel men när man ändå var inne i den så skall väl rifa ut och då bytes alla kondensatorerna också
20220918_222955.jpg
Ganska ointressant projekt men behövde en 8tums drive för att arkivera lite diskar.

De diskar jag arkiverar lägger jag här https://git.sweproj.com/ABC80/sw och med tiden kommer det till Anders_bzn också och hans arkiv.

Använder mitt greaseweazle kort med både greaseweazle mjukvaran samt fluxengine för att dumpa diskar, beroende på hur hela/trasiga diskarna är. Sedan använder jag hxcfloppy för verifiering och konvertering. Man skulle vilja ha all funktion i samma program men men
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
uaxnet
Inlägg: 100
Blev medlem: 12 oktober 2020, 07:43:25

Re: Per har sönder något

Inlägg av uaxnet »

Knappt man våga visa det.

Men det är inte klart ännu, har bara bott här i 1 och 1/2 månad så det behövs lite mer arbete.
Och man behöver inte vidvinkel för att fota...
20230821_180157.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3819
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Per har sönder något

Inlägg av Mickecarlsson »

Kul tråd som kommer att följas.
Har du sett mina försök med GreaseWeazle och FLEX OS? viewtopic.php?t=108415
Kör fn. med GreaseWeazle och HxC för att se hur FLEX-skivorna är uppsatta, fick göra egen cfg-fil för att få ut det rätt.
Skriv svar