Värmekamera för elektronikbruk

Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Värmekamera för elektronikbruk

Inlägg av bigmac »

Ibland vill man gärna felsöka med värmekamera för att hitta felet snabbt på kortet. Har använt en Flir E8 några gånger. Problemet med den är att det uppstår "konvergensfel". När den vanliga synliga bilden och värmebilden sammanförs på skärmen så är man ofta så nära komponenterna att bilderna inte linjerar med varandra även om man ställt in kameran på 0m avstånd.
Efterlyser således en kamera som man kan gå väldigt nära med och fortfarande se skillnad på värmeutstrålningen från 2 närliggande smd motstånd (till exempel).
Budget inga bekymmer. Tips?
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Värmekamera för elektronikbruk

Inlägg av H.O »

Jag har inget tips på nån specifik kamera men jag kan tänka mig att du behöver en där det gåt att justera fokus. Jag har en själv en E4 (hackad till E8) och har kompletterat den med en extra lins. Här är två bilder tagna med och utan den extra linsen, det är 0805-motstånd, avståndet mellan kamera och objekt är 80mm i båda fallen:
Side by side.jpg
Det hjälper dock inte mot "konvergensfelet" du nämner.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2947
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Värmekamera för elektronikbruk

Inlägg av Danny »

Har själv en Flir C2 med samma problem.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Värmekamera för elektronikbruk

Inlägg av Klas-Kenny »

Har heller aldrig sett någon värmekamera som klarar sådär superkorta avstånd, just med överlagrad "vanlig" bild.

Känns som att det borde finnas en hyfsat stor marknad för en sån produkt, inom elektronikindustrin.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Värmekamera för elektronikbruk

Inlägg av bigmac »

H.O skrev: 30 oktober 2022, 11:58:30 Jag har inget tips på nån specifik kamera men jag kan tänka mig att du behöver en där det gåt att justera fokus. Jag har en själv en E4 (hackad till E8) och har kompletterat den med en extra lins. Här är två bilder tagna med och utan den extra linsen, det är 0805-motstånd, avståndet mellan kamera och objekt är 80mm i båda fallen:
Side by side.jpg

Det hjälper dock inte mot "konvergensfelet" du nämner.
holy shit.. det finns linser till E8? Skulle kunna funka väldigt bra. Hur gick det till?
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Värmekamera för elektronikbruk

Inlägg av H.O »

Njae, inte från FLIR (vad jag vet). Men man kan göra en egen, jag svarvade adaptern ur svart nylon eller delrin men det går säkert att 3D-printa om man har tillgång till det:
Lens holder 1 resize.jpg
Lens holder 2 resize.jpg
Sök efter ZnSe linser, de används normalt för fokusering av laserstrålen i skär- och gravyrmaskiner.
Den jag köpte är 12mm i diameter med FL på 100mm men de finns med andra FL också vilket kan vara värt att experimentera med.

Jag tar inte på något sätt åt mig äran för den här idén, jag har bara följt i andras fotspår.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tumblebeer
Inlägg: 108
Blev medlem: 21 februari 2013, 15:00:05

Re: Värmekamera för elektronikbruk

Inlägg av Tumblebeer »

Ironiskt nog blev jag nyfiken på något liknande så sent som igår kväll.

Jag hittade då en liten kamera som heter hti ht-301. Verkar vara väldigt mycket kamera för pengarna.

Säkert bra nog för att kunna köra utan flirs överlagrade bild.
Skriv svar