LED blink stör elektronik

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: LED blink stör elektronik

Inlägg av Pedalosaurus »

Bra tips och råd, tackar! Jag lyckades minimera störningen ganska mycket men inte helt. Verkar vara något med själva designen som inte är bra. Man borde ha placerat LFO:n ”längre bort” ifrån ingångskretsarna och dragit separat matning till den.
RoPa
Inlägg: 630
Blev medlem: 13 januari 2006, 10:32:06

Re: LED blink stör elektronik

Inlägg av RoPa »

Hej Pedalosaurus,
En mycket bra metod är att alltid ha "digital" matning och "analog" matning separerat, vilket är defacto för system som är blandade.
Detta i kombination med att sänka ström snarare än att mata ström (vilket redan föreslagits) gör att det är bara i jordplanet det blir "överhörning".

Sen är det nog så att det är din VCO som är känslig och det är där du ska lösa problemet för om det är LFO som stör idag så är det något annat som stör senare.
I klassiska designer så har VCO oftast en två-stegs-spänningsmatning med RC filter på matning (men det kanske du redan har).

Åter då till lysdioden så är grundregeln vid elektronik som ska generera lite störning/strålning att jobba med konstanta strömmar.
I detta fallet vore det att mata dioden med en konstant ström som du sedan "avleder" genom IC utgången (kortsluter lysdioden för att släcka den).
Det gör att det inte blir någon skillnad i ström på matningen. Placera sedan återledaren från dioden till samma / nära punkten för jord som på IC.
Vill du inte gå till konstant ström så gör en krets som minimerar förändring i ström och att förändringens hastighet begränsas med hjälp av RC filter.

Kul med analoga syntprojekt!
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: LED blink stör elektronik

Inlägg av Pedalosaurus »

Tack för din input! Ja jag skulle nog gjort på det sätt du beskriver. VCO:n är intressant, Rene Schmitz 4069 VCO. Lite förbättrad med stabilare expo-converter. Den är mycket frekvensstabil (förutom LFO störningen) och låter väldigt bra. Till expo-convertern handmatchade jag BC550 till 0,2% noggrannhet. Byggde också ett moog ladder filter med handmatchade transistorer. Måste vara en av de bästa filterdesigner som gjorts.
Skriv svar