Problem med Fusion360

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1206
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Problem med Fusion360

Inlägg av Forsgren »

Varför flyttas bodies och komponenter i komponenter som jag länkar eller importerar till ett projekt? Och hur löser man det?
F360.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Problem med Fusion360

Inlägg av malman »

Varför.. oklart…
Men lösningen är att nyttja assemblys, dvs länka ihop saker med joints osv…
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1206
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Re: Problem med Fusion360

Inlägg av Forsgren »

ok, jo det löste problemet.. Nu har jag "ritat" en hel del i F360 men jag har nog fortfarande inte lärt mig metodiken fullt ut, hur man gör från början till slut för att få en modell som är lätt att jobba med. Från början tex gjorde jag bara bodies av allt och inte komponenter, det blev ju inte så bra...
Finns det något bra tutorial på YT hur man går tillväga för att göra en modell, från början till slut i grova drag?
Wihelm
Inlägg: 588
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: Problem med Fusion360

Inlägg av Wihelm »

Gör som i vekligheten. Det som är separat del i verklighetan är en komponet. Komponeterna sätter man sedan ihop med "joint"
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Problem med Fusion360

Inlägg av SeniorLemuren »

Forsgren skrev: 2 oktober 2022, 20:52:40 ok, jo det löste problemet.. Nu har jag "ritat" en hel del i F360 men jag har nog fortfarande inte lärt mig metodiken fullt ut, hur man gör från början till slut för att få en modell som är lätt att jobba med. Från början tex gjorde jag bara bodies av allt och inte komponenter, det blev ju inte så bra...
Finns det något bra tutorial på YT hur man går tillväga för att göra en modell, från början till slut i grova drag?
Högerklicka på bodies så kan du välja Create Components from Bodies från menyn.
fusion360hlp.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1206
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Re: Problem med Fusion360

Inlägg av Forsgren »

Det är jag med på hur man gör, men det blir ju fruktansvärt mycket komponenter, :wink: och det fungerar inte med Sheet metal bodies.. I början ritade jag en komponent av flera delar som skulle svetsas till en komponent i verkligheten, men det blir ju inte bra. Speciellt om dom skall skäras ut i plåt, varje sheet metal component kan ju bara ha en body om det skall gå att jobba med den på ett vettigt sätt. Och det är lite meckigt att dela på dom till flera components i efterhand.
F3602.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Problem med Fusion360

Inlägg av mrfrenzy »

Det är fullt normalt att en 3d-modell består av tusentals komponenter. Allt som är en separat del som sedan skruvas eller svetsas fast på maskinen ska vara en egen komponent.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32513
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Problem med Fusion360

Inlägg av säter »

Forsgren skrev: 3 oktober 2022, 19:08:07 det blir ju fruktansvärt mycket komponenter
Det är väl samma sak oavsett vilket CAD-program man kör med?
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1206
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Re: Problem med Fusion360

Inlägg av Forsgren »

Så är det. Var bara det att jag hamnade lite snett när jag började, hade antagligen varit bättre att börja rita något trams för att lära mig. Än att som första projekt i F360 göra det "riktiga" projektet.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Problem med Fusion360

Inlägg av SeniorLemuren »

Du kan ju låsa ihop önskade komponenter.
fusion360 assemble.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar