Trasig ugn, Bosch HMT 9656EU

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2944
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Trasig ugn, Bosch HMT 9656EU

Inlägg av Danny »

Skruva bort magnetronen och kolla så att den inte bränt.
Ibland spricker magneten eller antennen överhettar.
Knut
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Trasig ugn, Bosch HMT 9656EU

Inlägg av Knut »

Jahopp, då har jag lyckats få en liten stund över för mek med mikrovågsugn.

Kolla vad jag hittade.
IMG_20221022_212110.jpg
IMG_20221022_212123.jpg
Gissar att den brända lukten som frun rapporterade vid tillfället för haveriet kommer från den uppvärmda plasten.
Det är nästan lite tråkigt att felsöka när man vet att Danny alltid kommer ha rätt... :(

Jahopp och nu då? Reservdel eller komplett ny?
Man ska inte ha inbyggda vitvaror. Det blir så dyrt när man ska ersätta dom. Man måste ju köpa ugnen och monteringsram och hela baletten. :(

Varför har magneten spruckit? Varför har den gått varm? Magnetfältet har havererat? Och vad händer då som får det att bli varmt?? Man kan notera att även kylflänsarna har blivit lite missfärgade av varmgången. (Till vänster på bilden.)
/Knut
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2944
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Trasig ugn, Bosch HMT 9656EU

Inlägg av Danny »

:D Tror jag har en i förrådet. Jag kollar upp.
Knut
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Trasig ugn, Bosch HMT 9656EU

Inlägg av Knut »

Ja sådant blir man ju också glad av att höra.
Tack för engagemanget!! @Danny

/Knut
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2944
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Trasig ugn, Bosch HMT 9656EU

Inlägg av Danny »

Jo, Jag har en.
Nypris är ca 1600kr.
Kan sälja denna för 600kr inkl frakt.


CIMG3103.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Knut
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Trasig ugn, Bosch HMT 9656EU

Inlägg av Knut »

Hämtade ett paket på posten.
Skruvade dit innehållet från paketet i microvågsugnen. Detaljen från micron var tillverkad i Kina, den i paketet tillverkad i England. Samma artikelnummer på dom båda.

Testkört med en stor kopp vanligt vatten. Verkar fungera. Har svårt att bedöma om temperaturstegringen i vattnet är motsvarande hur det var innan haveriet. Men efter haveriet blidde det ingen värme alls i vattnet. Så håller det bara ihop så är det ytterligare en vinst över maskinen. Till ett vettigt pris med.

Nu är den lagad två gånger. Två olika fel. Undrar hur länge den håller tills nästa haveri...

Tack igen Danny. :tumupp:

/Knut
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2944
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Trasig ugn, Bosch HMT 9656EU

Inlägg av Danny »

Gott att du fick den att fungera, och att postnord skötte sig :)
Jag trodde att de kinesiska magnetronerna var piratkopior, men det
verkar då som att Bosch har varierat mellan Engelska och Kinesiska i sina microugnar.
Knut
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Trasig ugn, Bosch HMT 9656EU

Inlägg av Knut »

Och nu en fråga om just magnetroner, funktionen hos mikrovågsugnen i allmänhet.

Som jag förstår det konverterar dom hög spänning. Jag gissar på någonstans runt 2000v. Till microvågor. Dvs vanliga radiovågor med en frekvens runt 2500MHz. VIlket ger en våglängd runt12cm eller så.

Hur får man så hög frekvens? I lite enklare ungnar sitter det en ganska stor och bastant transformator och en hyfsad kondensator. Men jag förstår inte hur det skulle kunna ge en frekvens som är högre än 50Hz. Är det någon form av resonas som uppstår med hjälp av kondensatorn?

Jag tror att det är en modern myt att det finns något farligt inne i magnetronen. Min gissning är att man är rädd för mikrovågor och därför tror att det är något magiskt och farligt inne i den. På vilket sätt skulle den kunna vara farlig utan spänningsmatning?

/Knut
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Trasig ugn, Bosch HMT 9656EU

Inlägg av Akai »

i magnetronernas begynnelse användes Berylliumoxid som isolator vilket kunde bli farligt om man krossade det och andades in det.

Annars är den ju bara farlig nr den spänningssätts utanför den skärmande buren som micron är, Hög RF energi kan ställa till med div otäckheter. även spänningen som matar dessa är direkt dödlig..

Jag tror att det är lite skrämsel, Ja, men det kanske är lika bra så att vem som helst utan grundkunskap låter bli att skruva i dem. Man skulle ju om man är riktigt slarvig kunna sätta ihop chassit fel så att den börjar läcka RF energi och någon gör sig illa på den, även om det är osannolikt.
Skriv svar